Predvolebnou kampaňou bude hýbať Threema

, 04.11.2019 17:46

Politické strany sa voličom pripomínajú už niekoľko týždňov. Smer rozposlal do schránok leták vo forme predvolebných novín a do obehu pustil bilbordy, na ktorých nefiguruje žiadna z popredných tvárí strany, namiesto nich im dominuje rodina s deťmi a starými rodičmi. Liberálna SaS pozýva voličov na osobné stretnutia – napríklad s tímlíderkou pre zdravotníctvo Jankou Cigánikovou si majú prísť zmerať hladinu cukru v krvi a tlak. OĽaNO rozdáva deťom maľovanky. Strany Sme rodina aj SNS spustili bilbordovú kampaň. Mimoparlamentná strana Za ľudí zase natierala lavičky pred domovom dôchodcov v Banskej Bystrici či darovala kopačky a tréningové oblečenie malým futbalistom z Oravskej Lesnej. Pribúda aktivít na sociálnych sieťach.

Marketingový expert Michal Ruttkay hodnotí aktuálne prebiehajúcu kampaň ako bežnú. "Čo ma prekvapuje, že niektoré z popredných strán zatiaľ nekampaňujú, sústreďujú sa na riešenie svojich vlastných problémov s lídrami alebo posolstvami,“ upozorňuje odborník s tým, že kampaň zasiahne aj nie ideálne obdobie konca decembra a začiatku januára. "Ostrá kampaň sa začne po 7. januári a nevyužitie tohto obdobia predtým je strácanie času. To je na súčasnej kampani zvláštne,“ mieni Ruttkay.

Podľa jeho názoru budú kampaňou hýbať súčasné kauzy okolo Mariana Kočnera. "Všetko ukazuje, že nosnou kampaňou bude Threema a to, čo sa v nej komunikuje. Paradoxne, chýbajú nosné témy o ekonomickej budúcnosti krajiny. Je tu skôr diskusia o etickej budúcnosti a to bude asi hýbať kampaňou aj ďalej,“ odhaduje marketingový expert.

Čo sa týka bilbordov, Ruttkay zatiaľ nezaznamenal nič nezvyčajné. "Smer ide asi podľa nejakej dobrej dátovej analýzy, pretože komunikuje jednu zo základných téz, ktorá mu vychádza, a to je téma sociálneho štátu a sociálnych balíkov. Keďže kampaň v tejto chvíli ešte nie je ostrá, je to akoby delostrelecká predpríprava do kampane.

Navyše Smer donedávna nemal známych lídrov, lebo sa diskutovalo o tom, ako bude vyzerať kandidátka, tak je to úplne logický krok, keď si verifikujú tému, ktorú hrali celé štyri roky. Nepotrebovali kampaň so svojimi tvárami a možno je to aj pre nich pri súčasnom polarizovanom vnímaní výhoda,“ skonštatoval Ruttkay.

Ani bilbordy iných strán nie sú podľa jeho slov ničím výnimočné a chýba v nich kreativita. "Nie je tam nič zaujímavé, je to štandardná komunikácia,“ myslí si Ruttkay. Zároveň predpovedá silnú online kampaň.

"Každá rozumná strana bude dávať dôraz na sociálne médiá,“ nazdáva sa. Nie celkom etické je podľa neho cielenie na deti – ako napríklad v prípade OĽaNO, ktoré deťom rozdáva maľovanky s názvom "oľanovanky“. Ruttkay však pripomína, že podobné aktivity sa dejú bežne.

"Každý používa nástroje, ktoré vníma ako vhodné. Určite bude ešte veľa podobných výstrelkov. Primárnou skupinou nie sú deti, ale ich rodičia a je to nástroj na ich oslovenie. Nie je to úplne etické, ale v kampani sa štandardne rozdávajú balóniky, farbičky… Je to taká staromódna technológia, mnohokrát funkčná,“ uzavrel Michal Ruttkay.

Dôležité termíny

  • Parlamentné voľby sa budú konať v sobotu 29. februára 2020 od 7. do 22. hodiny.
  • Predvolebná kampaň štartuje 5. novembra 2019.
  • Politické strany a koalície musia odovzdať kandidačné listiny najneskôr 1. decembra 2019, teda 90 dní pred dňom konania volieb. Rovnaký termín platí aj pre odovzdanie zoznamu členov najvyššieho orgánu strany v počte najmenej päťnásobku členov výkonného orgánu, alebo zoznam členov strany v počte dvojnásobku počtu kandidátov uvedených na kandidačnej listine.
  • Do 11. decembra štátna komisia pre voľby preskúma predložené kandidačné listiny, najneskôr 21. decembra ich zaregistruje.
  • Lehota pre starostov obcí a primátorov miest na utvorenie volebných okrskov a určenie volebných miestností vyprší 29. novembra.
  • Zaregistrované strany a koalície budú mať čas do 8. januára na delegovanie člena a náhradníka do okresnej a okrskovej komisie.
  • Volič, ktorý bude v deň volieb na území Slovenska, no mimo trvalého pobytu, môže požiadať o hlasovací preukaz elektronicky alebo listom najneskôr do 10. februára 2020. Osobne tak môže urobiť najneskôr 28. februára 2020.
  • Občania SR s trvalým pobytom mimo územia Slovenska, alebo tí, ktorí v deň volieb nebudú na Slovensku, môžu voliť poštou. Požiadať o to môžu do 10. januára 2020. Voličovi príde najneskôr 35 dní predo dňom konania volieb (25. januára) obálka s hlasovacími lístkami, návratnou obálkou a poučením. Volič musí obálku odoslať naspäť tak, aby bola doručená najneskôr 28. februára 2020.
  • Podľa aktuálne platného zákona sa začína moratórium na predvolebné prieskumy 14 dní pred voľbami, teda 15. februára. Podľa nedávno schválenej novej legislatívy by však malo platiť až 50-dňové moratórium, prieskumy by sa tak nesmeli zverejňovať už od 10. januára. Novela zatiaľ nenadobudla účinnosť, prezidentka ju ešte nepodpísala a je možné, že ju bude vetovať.
  • Moratórium na predvolebnú kampaň sa začne 27. februára, 48 hodín predo dňom konania volieb.
  • Výsledky volieb budú oficiálne zverejnené v nedeľu 1. marca 2020.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#threema #predvolebná kampaň
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku