Návrh novely Trestného zákona počíta so zavedením osobitnej kategórie, a to stavu ťažkej opitosti, teda riadenia vozidla v čase, keď vodič má aspoň dve promile alkoholu v krvi. Práve v týchto prípadoch by súdy mohli ukladať vinníkom prísnejšie tresty.
Slovensko uplatňuje nulovú toleranciu alkoholu za volantom. Ak má vodič do jedného promile alkoholu v dychu, hrozí mu pokuta a zadržanie vodičského oprávnenia. Silnejšia opitosť, rovnako ako odmietnutie dychovej skúšky alebo šoférovania pod vplyvom drog, je v krajine trestným činom. Za to bežným vodičom teraz hrozí ročné väzenie, vodičom z povolania až päť rokov za mrežami.

Vlani súdy na Slovensku uznali za vinných 4 640 obžalovaných z trestného činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky; len 301 z nich uložili trest väzenia, väčšina odsúdených vyviazla s podmienkou či peňažným trestom a zákazom šoférovania.
Slovenský minister vnútra Roman Mikulec vlani na jeseň povedal, že pri zhruba 12 percentách z celkového počtu dopravných nehôd v krajine bolo u vodičov zistené požitie alkoholu.
K sprísneniu trestov za jazdu pod vplyvom alkoholu vyzvali niektorí politici po vlaňajšej tragédii, keď opitý vodič v rýchlosti vrazil v centre Bratislavy do skupiny ľudí, z ktorých piati zomreli, na zastávke mestskej hromadnej dopravy.