Ministerstvo obrany, ktoré aktuálne vedie Martin Sklenár, koncom mája podpísalo zmluvu o poskytovaní integrovanej logistickej podpory pre lietadlá C-27J Spartan.
Celková hodnota kontraktu uzavretého na štyri roky je 42 miliónov eur s DPH. Obstarávanie bolo vykonané formou priameho rokovacieho konania a službu bude poskytovať talianska spoločnosť Leonardo, ktoré tieto lietadlá vyrába a od ktorej Slovensko stroje nakúpilo.
Bez konkurencie
Tlačové oddelenie rezortu v odpovedi na otázky Pravdy zdôraznilo, že postupovalo v súlade so zákonom a iný spôsob obstarávania využiť ani nemohlo. “Výrobca Leonardo je totiž schváleným strediskom pre údržbu, opravu a výcvik v súvislosti s lietadlami Spartan C-27J. Spoločnosť Leonardo je jedinou a výhradnou organizáciou, ktorá môže poskytovať všetky požadované služby a produkty,” uviedlo ministerstvo.
Znamená to, že výrobca ako jediný disponuje všetkými potrebnými oprávneniami. Preto bez konkurencie môže profitovať z poskytovania služieb pre svoje lietadlá až do ich vyradenia z prevádzky.
Podmienky spolupráce tiež umožňujú výrobcovi stanoviť ceny podľa vlastného rozhodnutia. Napríklad v predošlom päťročnom období ministerstvo obrany zaplatilo za poskytovanie logistickej podpory pre Spartany necelých 22 miliónov eur. Suma čerstvého kontraktu je dnes takmer dvojnásobne vyššia.
V zmluve sa tiež uvádza, že cena služieb bola stanovená “na základe skutočne vzniknutých ekonomicky oprávnených nákladov a primeraného zisku”. Ročná suma za služby je však viazaná na vývoj inflácie a môže sa počas plnenia zmluvy meniť. Vzorec, podľa ktorého sa bude vypočítať nová cena, je v dokumente začiernený.
Čítajte viac Minister Sklenár: Systém protivzdušnej obrany by mohla zaobstarať ešte táto vládaZlá zmluva
Vlani boli slovenské Spartany na krátky čas uzemnené. Rezort obrany vysvetľoval, že dôvodom má byť pôvodná zmluva, ktorá bola pripravená zle. Vraj neobsahovala možnosť servisu strojov a neboli v nej zahrnuté kritické náhradné súčiastky, bez ktorých stroj nedokáže bezpečne vzlietnuť.
Problém sa snažili vyriešiť tým, že vyhlásili verejné obstarávanie na nákup dielov pre talianske lietadlá. Ministerstvo sa však ponuky nedočkalo, do súťaže sa v stanovenom termíne nikto neprihlásil a preto ju zrušili.
Aj keby sa však súčiastky podarilo obstarať, rezort by sa mal obrátiť na Talianov. Výrobca Spartanov je totiž jedinou organizáciou, ktorá môže vydať potvrdenie o ďalšej letovej spôsobilosti lietadiel a nikdy v minulosti nepreviedla svoje vlastnícke práva a know-how v oblasti poskytovania týchto služieb na tretie strany.
Viazanosť servisu vojenských lietadiel na výrobcu je všeobecná prax. Napríklad opravy stíhačiek MiG-29 na Slovensku až do poslednej chvíle zastrešoval ruský výrobca RSK MiG. Aj servis pre nové stíhačky F-16 prvé dva roky po ich dodaní na Slovensko bude zabezpečovať americká spoločnosť Lockheed Martin, ktorá ich vyrába.
V týchto prípadoch však zo servisných prác neboli plne vylúčení ďalší prípadní účastníci. Servis sovietskych stíhačiek čiastočne poskytovali aj slovenskí technici. V čase modernizácie migov v roku 2004 výrobca lietadiel síce koordinoval práce, vykonávali ich však iné firmy – spoločnosťami BAE Systems, Rockwell Collins a Letecké opravovne Trenčín (LOTN). Aj v prípade amerických lietadiel sa plánuje do ich údržby zapojiť kapacity LOTN.
Čítajte viac Hlas vyzýva Ódora, aby na Ústavnom súde preveril darovanie MiG-29. Analýza je zdrap papiera, tvrdiaUtajený nákup
Obstaranie dvoch dopravných lietadiel Spartan bolo rozbehnuté ešte v roku 2008 za ministra Jaroslava Bašku (Smer). Slovenská armáda rozbehla modernizáciu vojenského letectva po tragickej nehode vojenského lietadla AN-24 pri maďarskej obci Hejce, ktorá si vyžiadala 42 obetí. Verejnú súťaž vtedy vyhral taliansky Leonardo, no objednávka neprišla hneď, lebo v čase krízy chýbali peniaze.
Zmluvu o dodávke podpísal ďalší minister obrany Martin Glváč (Smer) a to až v roku 2014. Na dodanie lietadiel sa ale muselo ešte počkať. Výrobca meškal a prvé lietadlo pristálo na Slovensku až v októbri 2017, druhé prišlo o polroka neskôr.
Posila vojenského letectva rozpočet vyšla na viac ako 118 miliónov eur, informoval vtedajší šéf rezortu Peter Gajdoš (SNS). Súčasťou nákupu bol okrem samotných strojov výcvik pre pilotov, či zabezpečenie logistickej podpory na päť rokov.
Ministerstvo obrany pritom doteraz neprezradilo detaily mnohomiliónového nákupu. Síce išlo o významnú štátnu investíciu, zmluva však nebola zverejnená v centrálnom registri. Rezort sa bránil tým, že všetko podlieha obchodnému tajomstvu. Na verejnosť sa dostali iba štyri body kontraktu, ktoré obsahovali ceny strojov a služieb.
Čítajte viac Škandalózne predraženie na Sliači? Naď reaguje na kritiku: Zmeny odporučil americký výrobca F-16Nákup Spartanov bol zaujímavý aj pre ľudí v jeho pozadí. Ako v roku 2014 upozornil denník SME, talianskeho výrobcu lietadiel spoločnosť Leonardo (vtedy Alenia Aermacchi) niekoľko rokov na Slovensku zastupovala zbrojárska firma Willing.
Tá je známa kvôli miliónovým zákazkám od štátu pri zastupovaní ďalšieho výrobcu lietadiel. Zabezpečovala dodávky náhradných dielcov a opravy stíhacích lietadiel ruskej výroby MiG-29. Zástupcom Willingu bol dlhé roky vplyvný podnikateľ Miroslav Výboh, ktorý je dnes stíhaný pre zločin prijímania úplatku.