Na alarmujúcu situáciu zareagovala aj Európska komisia (EK), ktorá v apríli avizovala podanie žaloby na Súdny dvor Európskej únie na Slovensko pre porušenie smernice o rasovej rovnosti v súvislosti s nedostatočným riešením diskriminácie Rómov vo vzdelávaní. Aj napriek tomu, že Slovensko zaviedlo sériu legislatívnych reforiem a akčných plánov na riešenie nepriaznivej situácie, EK dospela k záveru, že opatrenia nie sú dostatočné.
Ministerstvo školstva venovalo pozornosť aj riešeniu problému dvojzmennej prevádzky, ktorému sú vystavené niekoľké primárne segregované základné školy. Na problém rezort školstva reagoval zverejnením výzvy, na základe ktorej môžu zriaďovatelia škôl žiadať o financie z plánu obnovy na odstránenie tejto ťažkosti prostredníctvom rozšírenia školských kapacít. AIS však tvrdí, že dvojzmenná prevádzka sa týka len základných škôl v blízkosti vylúčených rómskych komunít, ktoré vzdelávajú rómske deti segregovane.
Čítajte viac Rómske dievča, ktoré v čase pandémie nemalo prístup k vzdelávaniu, vysúdilo 3-tisíc eurĎalšie rozširovanie takýchto škôl je podľa organizácie v rozpore s vnútroštátnou a medzinárodnou antidiskriminačnou legislatívou či rozsudkami slovenského najvyššieho súdu. Ich rozširovaním sa podľa AIS bude len udržiavať a prehlbovať segregácia rómskych detí na týchto školách. „Pri riešení nerovností vo vzdelávaní sa predškolské vzdelávanie takmer vždy uvádza ako jedno z najúčinnejších a politicky nekonfliktných opatrení. Menej pozornosti sa venuje etnickému zloženiu detských kolektívov v predškolských zariadeniach. Aj vzdelávanie v materskej škole môže byť segregované, teda diskriminačné," vysvetlil riaditeľ AIS Rado Sloboda.
Podľa zistení neziskovej organizácie sa 65 percent rómskych detí vzdeláva v triedach, ktoré navštevujú len alebo prevažne rómske deti. V marci AIS upozornila, že zavedenie úvodných ročníkov je nebezpečné, keďže sa v minulosti ukázali ako segregačné. „Až pre jednu tretinu detí, ktoré viackrát opakujú ročník/ročníky, je prvý stupeň vzdelania najvyšším dosiahnutým vzdelaním a iba jedno z desiatich takýchto detí pokračuje v štúdiu na strednej škole," priblížila AIS.