Vláda chce viac ekologických áut pre štát. Elektrické vozidlá sa nakúpili, no problémom je výstavba nabíjačiek

Elektromobilov jazdia po slovenských cestách už tisíce. K nárastu počtu ekologických áut však neprispievajú len domácnosti, značný prírastok zabezpečujú aj štátne inštitúcie. Ministerstvá a úrady ročne obstarávajú stovky nových hybridov a elektrických vozidiel. Problémom však je, že infraštruktúra pre ne pribúda pomalšie. Ministerstvo vnútra napríklad nestihlo splniť vlastný ambiciózny plán nabíjačiek pre elektromobily a hybridy, ktoré vo veľkom nakúpilo z plánu obnovy. Situáciu aspoň trochu zlepšuje to, že vláda naplno nezrealizovala ani vlastný záväzok, podľa ktorého každé štvrté štátom obstarané auto má byť „zelené”.

20.01.2024 10:00
debata (23)
Nové policajné autá Toyota RAV4
Video
Zdroj: Polícia SR

Vozový park rezortu vnútra je už dlhší čas v zanedbanom stave. Situáciu chce ministerstvo napraviť prostriedkami z plánu obnovy: vlani zaobstaralo viac ako tisíc nových áut pre policajtov, záchranárov a hasičov, pričom tri štvrtiny z nich sú na ekologický pohon. Všetky vozidlá v rámci tejto zákazky pritom už sú k dispozícii príslušníkom ministerstva vnútra, uviedlo pre Pravdu tlačové oddelenie rezortu. Nákup vozidiel stál 40 miliónov eur a náklady boli plne hradené z európskych peňazí.

Výmena starších áut za nové a ekologické má vyriešiť hneď niekoľko problémov. Dá sa usporiť na pohonných hmotách, servise, nižšie náklady by mali byť aj pri iných bežných výdavkoch. Zvýšiť sa má tiež bezpečnosť posádok a znížiť úroveň vyprodukovaných emisií škodlivých plynov do ovzdušia. Ministerstvo vnútra odhadovalo, že pri obnove vozového parku ušetrilo 2 700 ton skleníkových plynov. Výhodou elektrických áut tiež je, že sú spoľahlivejšie a majú dlhšiu životnosť, vysvetľoval vlani rezort.

Nabíjačiek je málo

Ekologické autá však majú aj svoje špecifiká. Elektromobily a plug-in hybridy vyžadujú vlastnú infraštruktúru pre opravu a servis, ako aj na nabíjanie batérií. Policajné autá majú byť ustavične v pohotovosti, čo znamená aj zvýšenú spotrebu energie. Viac ako žiadaná je preto rozsiahla sieť nabíjacích staníc pre elektromobily. Na Slovensku takú zatiaľ nemáme. Podľa dát Slovenskej asociácie pre elektromobilitu približne pre 10-tisíc elektromobilov jazdiacich v súčasnosti po slovenských cestách funguje 740 verejných nabíjacích staníc.

1. Tesla X - Od 96,5-tisíc eur bez DPH.
2. Jaguar I-PACE - Od 93-tisíc eur.
+343. Tesla S - Od 88,5-tisíc eur bez DPH.

Rezort vnútra preto spolu s ekologickými autami zaobstaral aj výstavbu nabíjacích staníc. K začiatku tohto roka malo vzniknúť 430 nabíjacích bodov pre plug-in hybridné a elektrické vozidlá po celom území Slovenska. Plán sa zatiaľ nepodarilo naplniť. K dnešnému dňu je vybudovaných 197 nabíjacích staníc, čo predstavuje 382 nabíjacích bodov, uviedlo ministerstvo vnútra pre Pravdu. „Nabíjacie stanice sú rozmiestené naprieč celou republikou v rámci objektov užívaných ministerstvom, pričom ich využívanie je možné len útvarmi ministerstva a nie sú verejne prístupné,” dodalo tlačové oddelenie rezortu.

Servis zastrešili

Okrem vlastných nabíjačiek pre hybridy muselo ministerstvo zabezpečiť aj servis. Údržba klasického a ekologického auta nie je to isté. Elektromobil je totiž vysokonapäťové zariadenie, a preto podlieha všetkým legislatívnym normám pre túto oblasť. Pre servisy sú to veľké investície, potrebujú napríklad špeciálne náradie, ale aj expertov, ktorí majú štátom požadované vzdelanie a certifikát v oblasti vysokého napätia.

Ministerstvo vnútra sa na takéto zmeny začalo pripravovať ešte pred niekoľkými rokmi, vlani však svoju prípravu zintenzívnilo. Zamestnanci absolvovali špeciálne školenia a získali prísne bezpečnostné certifikáty pre náročné opravy, informoval štátny podnik. Uskutočnil sa výber zamestnancov s elektrotechnickým vzdelaním, ktorí disponovali odbornými znalosťami. Pre mechanika diagnostika alebo elektrikára je ďalej potrebné odborné vzdelanie priamo od výrobcu konkrétnej značky vozidiel, priblížil riaditeľ košickej prevádzky opravovne ministerstva Peter Jesenský. „Ministerstvo vnútra prevádzkuje celkovo asi 900 kusov vozidiel s alternatívnym pohonom plug-in hybrid alebo elektromobily, na ktoré bol náš tím špeciálne vyškolený,” doplnil.

Fotografie z odovzdávania policajných vozidiel...
Fotografie z odovzdávania policajných vozidiel...
+6Fotografie z odovzdávania policajných vozidiel...

Okrem školení zamestnancov museli opravovne pre plnohodnotný servis elektromobilov zabezpečiť špeciálne náradie pre všetky značky vozidiel, doplniť špeciálnu diagnostiku a zabezpečiť prenájmy rôznych aplikácií. V opravovni je pred dokončením aj nový pracovný priestor na výmeny autobatérií alebo jednotlivých modulov. Tým je zaistená bezpečnosť opravy, ako aj karanténne miesta.

„Som presvedčený, že za oblasť opráv e-vozidiel pre ministerstvo a štátnu správu sme veľmi dobre zvládli začiatok prevádzkovania a servisovania týchto vozidiel. Uvedomujeme si vysokú zodpovednosť za ich prevádzku a opravy, preto budeme vykonávať nepretržité vzdelávanie a kontroly,” uzavrel Jesenský.

Nové autá si zatiaľ špeciálny servis nevyžadujú, tvrdí rezort vnútra. Momentálne sa zhromažďujú podnety, informácie a dáta k prevádzke vozidiel, ktoré ministerstvo chce neskôr zanalyzovať. „Podľa doterajších ohlasov hodnotia príslušníci Policajného zboru nové vozidlá pozitívne. Oceňujú komfort, prejazdnosť, technické vybavenie. Oboznamujú sa s výhodami agregátu plug-in hybrid, pričom doteraz registrujú hlavne úsporu v spotrebe pohonných hmôt,” uviedlo tlačové oddelenie rezortu. Konkrétne sumy úspor na palivách ministerstvo neprezradilo, pretože nové vozidlá prichádzali postupne a údaje nie sú úplné.

autobazar Čítajte viac Slováci si zo zahraničia vozia najmä staršie autá, tisíce z nich mali vlani viac ako 15 rokov

Každé štvrté štátne auto má byť „zelené”

Slovenská vláda sa ešte v roku 2021 zaviazala, že štvrtina obstarávaných vozidiel majú byť elektromobily alebo hybridné vozidlá. Verejné ani štátne inštitúcie však veľký záujem o ekologické autá neprejavili, nákupy ministerstva vnútra sú skôr výnimkou. Dôvodom má byť aj vysoká cena elektromobilov, ktoré v prípade vládnych nákupov musia spĺňať aj vyššie požiadavky z pohľadu bezpečnosti a mať vo výbave pokročilé asistenčné systémy, napríklad inteligentné prispôsobenie rýchlosti či upozornenie na ospalosť.

Najviac ekologických áut mali vlani na Úrade vlády, vo vozovom parku bolo šesť plne elektrických vozidiel. Ďalších desať chceli zaobstarať v priebehu roka. Ministerstvá školstva a pôdohospodárstva majú v garážach po štyri kusy, rezort obrany má o jedno menej. Ministerstvo hospodárstva vlastní dve ekologické vozidlá. Rezort diplomacie, ministerstvo financií či ministerstvo životného prostredia majú každé po jednom kuse. Ministerstvá dopravy a kultúry vlani elektromobily nevlastnili, no plánovali ich zaobstarať. Podobne obnovu vozového parku zvažovali aj na ministerstve práce, pre inšpekciu v sociálnych veciach chceli nakúpiť 42 kusov plug-in hybridov.

© Autorské práva vyhradené

23 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #ministerstvo vnútra #nabíjacia stanica