„V rámci cestnej premávky je mojou absolútnou prioritou bezpečnosť na cestách, znižovanie nehodovosti a hlavne počtu fatálnych nehôd, ktoré majú za následok strany na ľudských životoch,“ uviedol v rozhovore pre agentúru SITA minister vnútra Matúš Šutaj Eštok. Nie je pre neho podstatné, aby policajti vyberali čo najviac pokút, ale aby vodiči cítili zodpovednosť.
„Ešte pred mojím príchodom na pozíciu bolo rozbehnuté verejné obstarávanie na tzv. stacionárne radary. Súťaž však bolo veľmi zle pripravená, bolo tam viac ako päťsto námietok. Preto sme ju radšej zrušili,“ dodal minister. Chýbalo tam totiž podľa neho mimo iných aj jedno dôležité kritérium, a to je úsekové meranie. „Chceme úsekové meranie primárne nastaviť v tuneloch, pretože, ak sa stane nejaká nehoda v tuneli, je veľmi komplikované potom premávku opäť sfunkčniť,“ zdôraznil šéf rezortu vnútra. Primárnou úlohou radarov nemá byť podľa neho vyberanie pokút, ale umiestniť ich na tzv. cesty smrti, aby vodič vedel, že jednoducho tu musí spomaliť. „Ak budeme my vopred informovať o tom, že sú tam radary umiestnené, tak vodič bude niesť zodpovednosť za to, že v danom úseku išiel rýchlo a pokutu zaplatí,“ vysvetlil Šutaj Eštok.
Čítajte viac Dankovu nehodu budú ďalej vyšetrovať ako priestupokNaopak, minister si vie predstaviť, že by sa na niektorých úsekoch diaľnic zvýšila povolená rýchlosť s cieľom nastavovania plynulosti premávky. V rámci bezpečnosti na cestách sa mu tiež páči projekt predného brzdného svetla. Bezpečnostný projekt predného zeleného brzdového svetla sa testoval v reálnej prevádzke na Slovensku od septembra 2022. Predné brzdové svetlo je priamo napojené na to zadné a oba svetelné signály sú vyslané zároveň. Je to pomôcka hlavne pre chodcov, cyklistov, ale aj pre ostatných účastníkov cestnej premávky.
„Takže by som určite chcel ísť touto cestou, aby sme prijímali všetky synergické opatrenia na zníženie počtu dopravných nehôd, a teda zároveň znížili počet úmrtí na cestách,“ uzavrel minister.