NDS spravuje 759 mostov, v havarijnom stave nie je ani jeden

Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) plánuje v tomto roku vynaložiť na údržbu a opravy mostov vo svojej správe 6,5 mil. eur. V minulom roku na tento účel použila 4,5 mil. eur.

19.08.2018 12:00
debata (6)

„Vzhľadom k tomu, že proces prípravy opráv mostov je náročný a trvá viac ako jeden rok, nie je možné jednoznačne stanoviť potrebu finančných prostriedkov pre nasledujúce roky,“ informovala agentúru SITA hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Diaľničiari v tomto roku zabezpečujú opravy mostov Podbanské, Korytné a Skala na diaľnici D1, Kováčová na rýchlostnej ceste R1 a Košice na ceste I. triedy č. 50. Zároveň pokračujú v realizácii opráv a výmeny mostných záverov.

NDS má v správe podľa stavu koncom minulého roka 759 mostov v celkovej dĺžke 89 407 metrov. „Zo všetkých mostov v správe NDS je na stupnici od I do VII v stavebno-technickom stave V, teda zlý, 29 mostov, hlavne na starších úsekoch rýchlostných ciest a diaľnic, ktoré priebežne opravujeme. Mostné objekty vo veľmi zlom, alebo havarijnom stave (stav VI, VII) sa v správe NDS nenachádzajú,“ uviedla Michalová. Nadmerný nárast nákladnej a kamiónovej dopravy v poslednom desaťročí podľa nej znamená zvýšené zaťaženie mostných konštrukcií, ktoré v minulosti na to neboli dimenzované.

Prístavný most v Bratislave cez Dunaj na D1 (hlavný mostný objekt) má stavebný stav III, teda dobrý, a ďalší dunajský most v hlavnom meste Lafranconi na D2 má stav IV, čiže uspokojivý. Prístavný most je najviac zaťaženým mostom v SR z hľadiska dopravného prúdu zhruba so 120 tisíc vozidlami za 24 hodín. „Na oboch mostoch boli v posledných rokoch realizované stavebné práce v rámci údržby a opráv (výmena a opravy mostných záverov, výmena obrusnej vrstvy vozovky, odvodňovacích žľabov a odvodnenia mostov a podobne), ktoré zabezpečili ich súčasnú prevádzkyschop­nosť,“ vymenovala Michalová.

Priemerný vek mostov podľa NDS nie je možné určiť, nakoľko ich výstavba v minulosti nebola plynulá. Najstarším diaľničným úsekom na Slovensku je D2 Malacky – Bratislava z roku 1972 s dvanástimi mostami. Najvyšším je most Valy na úseku D3 Svrčinovec – Skalité s výškou 84 metrov a najdlhším je estakáda na D3 v úseku Žilina, Strážov – Žilina, Brodno s dĺžkou takmer 1,5 kilometra. Oba úseky D3 aj s mostami sú v prevádzke od minulého roka.

„NDS realizuje údržbu a opravy mostov s cieľom zabezpečiť bezpečnosť a plynulosť premávky tak v súčasnosti, ako aj do budúcnosti,“ uviedla hovorkyňa NDS. Pokiaľ ide o kontrolu mostov, počas preberacieho konania autorizovaný inžinier vykoná prvú hlavnú prehliadku mosta. Po uvedení do prevádzky je určený mostný technik, ktorý každoročne vykonáva bežnú prehliadku.

Každé štyri roky sa vykonáva hlavná prehliadka zameraná na všetky konštrukčné časti mosta. „Zisťujú a hodnotia sa možné poruchy, spracuje sa zápis s fotodokumentáciou a na základe toho sa určí stavebno-technický stav mosta. Okrem toho, zástupcovia stredísk údržby vykonávajú denne vizuálnu kontrolu povrchu mostov. Na mostoch s predpätou nosnou konštrukciou a rozpätím nad dvadsať metrov sa vykonávajú dlhodobé geodetické merania,“ priblížila Michalová.

Mosty s nosnou konštrukciou z predpätého betónu a väčších rozpätí podľa NDS majú už pri výstavbe zabudovávané stále meracie zariadenia, mosty sú tak pravidelne sledované už počas výstavby a následne sa pravidelne vyhodnocujú aj počas prevádzky. „Tým je zabezpečené dlhodobé sledovanie parametrov, ktoré charakterizujú daný stav mostnej konštrukcie,“ dodala Michalová.

6 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #NDS #Most