Spoločnosť Costa Crociere, ktorá loď vlastní, v nedeľu vyhlásila, že 300-metrové plavidlo s kapacitou viac ako tritisíc pasažierov zasiahol „silný a nečakaný prúd vetra“.
Keď posádka 50-metrovej jachty videla, že sa k nej blíži obrovská výletná loď, jej členovia rýchlo opustili palubu a vybehli na nábrežie.
Hoci jachta, ktorá len tesne unikla stretu, meria na dĺžku 50 metrov, popri obrovskej lodi sa zdala byť nepatrná. „Vrahovia“ a „gauneri“ sú najmiernejšie výrazy, ktorými Taliani, pozorujúci situáciu, počastovali manéver. Loď podľa nich nemala v takomto počasí vôbec vyplávať. Remorkér v poslednom momente dokázal usmerniť loď von z lagúny.
Lodivod s pomocou troch remorkérov loď odtiahol od jachty kotviacej v prístave a zabránil tak nárazu. Loď po úspešnom manévri vyrazila na plavbu smerom do južného Talianska.
Nehoda sa stala približne mesiac po tom, ako v kanáli Giudecca došlo ku kolízii medzi 13-poschodovou loďou MSC Opera s luxusným plavidlom, pričom štyria turisti utrpeli ľahšie zranenia. V Benátkach následne za zákaz vstupu veľkých lodí do prístavu demonštrovali tisícky ľudí.
Domáci chcú, aby štát konal
Incidenty oživili ostrú diskusiu o tom, ako obrie lode poškodzujú krehký ekosystém lagúny. Ekológovia tvrdia, že plaviace sa kolosy prispievajú k erózii základov mesta, ktoré aj s lagúnou figuruje na zozname svetového dedičstva UNESCO.
„Hlavnú zodpovednosť za to, čo sa stalo (v nedeľu) a čo sa môže prihodiť v budúcnosti nesie ten, ktorý za posledné mesiace neurobil žiadne rozhodnutie,“ povedal starosta mesta Luigi Brugnaro. Mal pritom na mysli ministra dopravy Danila Toninelliho z protestného Hnutia piatich hviezd.
„Už sme sa vyčkávali dosť. A teraz sme veľmi nahnevaní. Už máme dosť výletných lodí pri (námestí) svätého Marka a v kanáli Giudecca. Nech minister Toninelli čo najskôr oznámi inštitúciám a občanom výsledky už x-tej kontroly, ktorú nariadil,“ dodal prvý muž Benátok.
Veľkým lodiam zmenia trasu i prístav
V roku 2017 Taliansko schválila plán rozvoja benátskej lagúny, ktorý podporuje výnosnú turistiku okružných plavieb a zároveň je šetrný k mestu. Výletné lode majú do lagúny vplávať inou cestou, nepriblíži sa pri tom k námestí svätého Marka a tie najväčšie z nich budú kotviť na druhej strane zátoky.
Tento rok majú výletné lode začať pomaly miznúť z kanála Giudecca, ktorý lemuje námestie svätého Marka a oddeľuje štvrť Dorsoduro od ostrova Giudecca. Namiesto toho budú do lagúny plávať z juhu, trasou, ktorú už teraz využívajú kontajnerové lode a ropné tankery.
Najväčšie výletné lode majú kotviť v priemyselnom prístave Marghera. Ostatné lode budú pokračovať do terajšieho terminálu. Priplávajú k nemu však z druhej strany a lagúna pod ich trasou bude musieť byť prehĺbená o niekoľko metrov.