Zistenia z nich bývajú tiež podkladom „na politické obchody“ kandidáta, ktorý zo zápasu predčasne odíde a podporí svojho konkurenta.
Len najznámejšie agentúry, ktoré sa dlhodobo venujú prieskumom verejnej mienky, Focus, Polis a MVK, ich doteraz urobili takmer 40. Je to necelá tretina z celkového počtu 138 slovenských miest.
Sociológ Martin Slosiarik z agentúry Focus povedal, že prieskumy sa stávajú štandardom a aj kampaň na komunálnej úrovni sa profesionalizuje. „Z môjho pohľadu je to nevyhnutné, keď vstupujete do volebného súboja,“ povedal Slosiarik. Podľa neho je pre kandidáta dôležité zistiť si štruktúru voličov z hľadiska podpory, potenciál ďalších kandidátov a na aké cieľové skupiny sa v kampani obracať. Focus urobil pre kandidátov 20 prieskumov väčšinou v krajských a okresných mestách.
Politický analytik Ján Baránek z Polisu uviedol, že prieskumy začali robiť už v lete. Celkovo ich Polis uskutočnil 12. Baránek spomenul napríklad Martin, Košice, Bratislavu, Šahy.
Čo záujemcov o miesta primátorov zaujíma okrem vlastnej popularity? Samozrejme aj podpora konkurentov, potom názory obyvateľov na problémy mesta. V Polise si však všimli, že došlo k posunu v zadaniach objednávateľov. „V minulosti bol veľký záujem aj o to, čo môžem použiť na svojho protikandidáta a kde sú jeho slabé stránky. To akoby teraz kandidátov netrápilo a viac sa sústreďovali na problémy mesta, ktoré treba riešiť,“ poznamenal Baránek.
Prieskumy sú dôležité na stanovenie stratégie kampane. Slúžia aj ako dôvod na rozhodnutie kandidáta predčasne odstúpiť z volieb. „Teraz o tom jeden veľmi vážne uvažuje,“ priblížil sociológ Pavel Haulík z agentúry MVK, ktorá uskutočnila sedem prieskumov.
Ak kandidát predčasne skončí, tak niekedy v prospech svojho súpera. Motívom môže byť práve prieskum, ktorého súčasťou sú aj údaje o tom, ku komu sa priklonia voliči odstúpeného kandidáta. Ten sa potom na základe politickej dohody zvykne objaviť na radnici v tíme víťazného primátora.
Výsledky zisťovania nálad ľudí volebné tímy väčšinou nezverejňujú. „Je to len pre ich vlastnú potrebu, pretože z istého hľadiska ide o strategickú informáciu. Málokedy je to tak, že kandidát je na tom výrazne dobre a má šancu vyhrať bez pochybností. Zvyčajne ten, kto si to zafinancuje, nechce, aby sa súper dostal k informáciám zadarmo,“ ozrejmil Haulík.
Ani telefonické zisťovanie názorov verejnosti nie je lacná záležitosť. Agentúry hovoria o sume 3– či 4-tisíc eur, niektoré svoje ceny nechceli zverejniť. Ak sa použije metóda prostredníctvom anketárov cez písomné dotazníky, cena je ešte vyššia. Je však možné ušetriť a využiť služby rôznych telefonických centier. Podľa Haulíka pri niektorých takýchto agentúrach však nie je šanca zistiť, či boli zachované metodické štandardy a zistené údaje sú reprezentatívne.
V kampani sa môžu prieskumy objaviť už len do soboty 8. novembra, ich zverejnenie po tomto dátume by znamenalo porušenie zákona. Voľby starostov, primátorov a poslancov obecných a mestských zastupiteľstiev sa uskutočnia na budúci týždeň v sobotu 15. novembra.