Nitra potrebuje zlepšiť najmä dopravu a parkovanie

Nočnou morou pre obyvateľov Nitry je parkovanie. A bude záležať na novom primátorovi a mestských poslancoch, či to tak zostane aj v najbližších štyroch rokoch, alebo nájdu odvahu na moderné a ekologické riešenia.

12.11.2014 18:00
Nitra, Foto:
Symbolom Nitry je hrad s Katedrálou sv. Emeráma.
debata (1)

Ani Nitra sa nevyhla trendu, keď rodiny v panelákoch majú viac áut. „Je bežné, že rodina s dvoma dospelými deťmi má aj štyri autá. Sídliská sa stavali podľa normy 0,66 auta na dva byty,“ naznačil náčelník Mestskej polície v Nitre Erik Duchoň. Magistrát síce v poslednom roku prekreslil čiary, zjednosmernil časť ulíc. Na Golianovej ulici sa túto jeseň rozbehla výstavba miniparkoviska, ale stále sú to len malé príspevky a nič sa zásadne nezmenilo na tom, že šoféri parkujú čoraz viac na chodníkoch, zastávkach, trávnikoch.

Výstavba parkovacích domov sa plánuje roky, už sú aj vyhradené pozemky. Na sídlisku Klokočina je to plocha medzi ulicami Mikovíniho a Čajkovského, medzi Hviezdoslavovou a Čajkovského a medzi Jedlíkovou a Kmeťovou. Mesto dokonca vo verejnej súťaži už vybralo firmu, ktorá mala v týchto lokalitách postaviť hromadné garáže s kapacitou 450 miest. Z výstavby však zišlo. Investor tvrdil, že záujem by bol nízky. A rovnaké obavy z pustých garáží vyslovovali poslanci na mestskom zastupiteľstve zakaždým, keď sa otvárala téma parkovania.

Mesto pritom dosiaľ neurobilo čosi ako komplexný audit alebo rozsiahly prieskum verejnej mienky o parkovaní, ktorý by poslancov a investorov postrčil. Podľa dopravného experta Jozefa Drahovského Nitra nemá dokonca ani v digitálnej podobe zakreslené všetky možné parkovacie miesta na svojom území. „Mať dobre zmapovanú cestnú sieť, poznať fyzické možnosť a poznať požiadavky obyvateľstva a firiem, to je úplný základ. Pokiaľ tieto informácie nie sú, tak sa prijímajú rozhodnutia, ktoré môžu byť kontraproduktívne,“ upozornil.

Vizitka mesta

  • Počet obyvateľov: 80 947
  • Rozloha: 108 km2
  • Hustota osídlenia: 750 obyvateľov/km2
  • Národnostné zloženie: slovenská národnosť 92 %, maďarská 6,8 %, ostatné 1,2 %
  • Zadlženosť: 12,06 milióna eur
  • Nezamestnanosť: 12 percent
  • Dominanty mesta: Katedrála sv. Emeráma na Nitrianskom hrade, Aula maxima Slovenskej poľnohospodárskej univerzity, Divadlo Andrej Bagara, Kostol sv. Michala Archanjela v Dražovciach

Nitra už napríklad uvažovala o rezidentskom systéme. Pred bytovkou mohlo bezplatne parkovať len jedno auto z jedného bytu, za ostatné by sa platilo. Uvažovalo sa aj o dohode o využívaní parkovísk s obchodnými reťazcami. No žiadny z týchto zámerov sa neuskutočnil.

Dopravní experti ukazujú na inšpiráciu v Dánsku, Holandsku či Nemecku, kde je trendom stavať jednoposchodové parkoviská z ocele, ktoré sú oveľa lacnejšie ako veľké a drahé parkovacie domy. Niekde však rozbehli odvážnejšie projekty a darí sa im tlmiť prírastok nových áut. Motivujú ľudí dostupnou MHD a cyklotrasami. V uplynulom volebnom období sa v Nitre objavil unikátny nápad takzvaného autobusu na zavolanie. Nízkokapacitného pružného spojenia, ktoré by ocenili ľudia v zastrčených uličkách na sídliskách. Vzhľadom na úsporné opatrenia v roku 2012 z tohto projektu zišlo a dopravca musel, naopak, spoje škrtať. Čo sa týka bicyklov, mesto tento rok vyasfaltovalo chodník pre cyklistov a korčuliarov pozdĺž rieky Nitra, ale stále chýba bezpečné „cykloprepojenie“ sídlisk s centrom, aby rodiny nemuseli ísť do parku autom.

Divadlo Andreja Bagara. Foto: Andrej Barát, Pravda
Nitra, Divadlo Andreja Bagara Divadlo Andreja Bagara.

Celkovej dopravnej situácii určite pomohlo dokončenie obchvatu a dobudovanie rýchlostnej cesty R1. V centre ubudlo kamiónov, na Chrenovskej ulici bol pokles dopravy dokonca o 40 percent. Veľkým plusom bola rekonštrukcia Chrenovského mosta, v meste sa však stále nezrekonštruoval oveľa vyťaženejší Univerzitný most.

Je fakt, že mestu Nitra sa darí aspoň čiastočne oživiť centrum. Organizuje sa čoraz viac tematických zájazdov za poznaním histórie, tradícií, Nitra sa každú jeseň stáva mestom gaštanov a čokolády. Stále je tu však dosť pustých a nevyužitých miest. Nič sa neurobilo so starými kasárňami pod Zoborom, kde sa ponúkajú skvelé priestory na kultúru.

Keď koncom minulého roka predstavili na projekte Mestské zásahy nápady architektov a obyčajných ľudí, rezonovala tam rieka Nitra, ktorá má stále potenciál pritiahnuť viac ľudí. Novými mólami, loďkami alebo už len obyčajnými lavičkami a upraveným trávnikom. Nuž a turisti, ktorí sa vracajú do Nitry, sa sprievodcov často pýtajú, kedy začne opäť premávať lanovka. Fungovala do 90. rokov, ale zhrdzavela a mesto ju dalo pre bezpečnosť odstrániť.

Kandidáti na primátora

Dušan Damašek (38), manažér, nezávislý kandidát

Jozef Dvonč (60), primátor mesta, Smer, KDH, SNS

Ján Kovarčík (63), ekonóm, Národ a spravodlivosť – Naša strana, Právo a spravodlivosť, Strana demokratického Slovenska

Pavol Leštinský (56), strážnik, KSS

Viliam Mokráň (56), stavebný inžinier, Kresťanská ľudová strana

Róbert Švec (38), politológ, nezávislý

Dominika Tekeliová (26), tlmočníčka a prekladateľka, Sieť

Koalícia Smer, KDH, SNS nemala silnú protiváhu

Súčasný primátor Jozef Dvonč získal pred štyrmi rokmi od Nitranov 14 080 hlasov a stal sa tak vôbec prvým nitrianskym primátorom, ktorého zvolili do funkcie opakovane. Okrem domovského Smeru mal podporu KDH, SNS a ešte Strany zelených a uspel tak spomedzi desiatich kandidátov na primátora.

Koalícia strán Smer, KDH a SNS má v súčasnom 31-člennom zastupiteľstve drvivú väčšinu. V posledných voľbách v roku 2010 sa do mestského zastupiteľstva prebojovali len dvaja nezávislí kandidáti a jeden poslanec z SDKÚ-DS. Pri takomto zložení zastupiteľstva prechádzala väčšina hlasovaní hladko a ani nedochádzalo k výraznejším sporom medzi primátorom a zastupiteľstvom. Jednou z výnimiek bol prešľap primátora v minulom roku. Poslanci udelili Dvončovi trest za to, že ich neinformoval o tom, že bol členom Dozornej rady Komunálnej poisťovne, čím porušil ústavný zákon o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov. Dvonč sa členstva v rade vzdal a poslanci rozhodli, že príde o jeden mesačný plat.

Slovenská poľnohospodárska univerzita. Foto: Andrej Barát, Pravda
Nitra, Poľnohospodárska univerzita Slovenská poľnohospodárska univerzita.

SDKÚ-DS kritizovala, že ľudia z koalície Smer, KDH a SNS obsadili všetky pozície v meste, mestských podnikoch a že niet protiváhy, ktorá by kontrolovala investičné plány či strategické plány rozvoja. Ani pred týmito voľbami však nedokázali pravicové strany vytvoriť širšiu koalíciu na kandidátke na poslancov. Spoločne idú do volieb len SDKÚ-DS a SaS.

Prekvapením pre pravicových voličov bolo však skôr to, že na kandidátke na primátora chýba Tomáš Galbavý, bývalý poslanec SDKÚ-DS, ktorý kandidoval tento rok aj za župana Nitrianskeho samosprávneho kraja. Prebojoval sa do druhého kola, súčasný predseda kraja Milan Belica ho však nakoniec porazil. Galbavý svoju kandidatúru na post primátora v poslednej chvíli odvolal a svojim voličom sa ospravedlnil.

Kandidáti na poslancov a koalície

Koalície:

  • Smer, KDH, SNS
  • SDKÚ, SaS
  • Národ a Spravodlivosť – naša strana, PRÁVO A SPRAVODLIVOSŤ, Strana demokratického Slovenska

Politické strany:

  • Sieť
  • Ľudová strana Naše Slovensko
  • NOVA
  • KSS
  • Konzervatívni demokrati Slovenska
  • 7 STATOČNÝCH REGIONÁLNA STRANA SLOVENSKA
  • Náš kraj
  • Kresťanská ľudová strana
  • TIP
  • MOST-HÍD
  • SMK-MKP
  • Zmena zdola, Demokratická únia Slovenska
  • Nezávislí kandidáti

Počet poslancov mestského zastupiteľstva: 31

Počet zaregistrovaných kandidátov na poslancov: 127

Počet volebných obvodov: 7

Anketa: Ako hodnotíte uplynulé obdobie a čo by ste chceli zmeniť?

Anna Štefanovičová (51), nezamestnaná

Opravil sa jeden z mostov, niekde sa konečne opravili rozbité cesty. Ale stále zostáva veľa ciest, ktoré by sa mohli zrekonštruovať. Priznám sa, že v poslednom čase ani nemám poriadne čas všetky tieto veci si všímať, ale voliť určite pôjdem.

Marek Miko (39), murár

Myslím si, že súčasný primátor spravil za tie štyri roky maximum pre Nitru, koľko mohol. Určite to vidno v porovnaní s inými mestami v Nitrianskom kraji, napríklad s Topoľčanmi. Miest navštevujem veľa, takže to viem posúdiť. Stále je však veľkou chybou nevyriešené parkovanie. Auto tu stojí na aute. A tiež by som zlepšil zamestnanosť, ale to je niečo, čo nemôže primátor ani mesto výraznejšie ovplyvniť.

Róbert Slamka (39), invalidný dôchodca

Za tie štyri roky je Nitra podľa mňa stále taká istá. Vôbec nič sa nezmenilo. A vidno to jednoznačne na parkoviskách, najmä na parkovisku pri nemocnici, kde nemôžu pacienti normálne zaparkovať a ešte si za to aj musia platiť. Preto radšej chodievam po Nitre autobusom, ako by som sa mal krútiť dakde s autom, hľadať voľné miesto a ešte aj riskovať, že dostanem papuču.

Jozef Hamaj (18), študent

Prekáža mi, že na sídlisku Klokočina nie je kde parkovať. Som však spokojný s tým, že v Nitre rastie počet športovísk. Akurát by sa ešte viac mohol rozvíjať turizmus. Počul som, že veľa turistov, ktorí prídu navštíviť Nitru, odchádza nespokojných. Pozrú si hrad, a to je všetko. Mali by sme ich prilákať aj na ďalšie pekné miesta, ktoré má Nitra.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Nitra #parkovanie #komunálne voľby