Prešov potrebuje obchvat, športoviská a obnovu pamiatok

Prehustená doprava je už roky hlavným problémom Prešova. Množstvo áut, ktoré mestom denne prejdú, je za hranicou únosnosti. Problémom je, že ak sa niekto od Košíc chce dostať ďalej smerom na Poprad, Sabinov či Svidník, musí prejsť cez prešovské ulice. Obyvateľov mesta zase hnevá, že pre zápchy mešká aj MHD.

, 12.11.2014 18:00
Prešov, hlavná Foto:
Centrum Prešova.
1

Havárie sú na dennom poriadku, neraz dokonca s veľmi vážnymi následkami. Otázne je, kedy sa konečne rozbehne výstavba obchvatu metropoly Šariša v smere od Košíc na Levoču a Poprad. Tretie najväčšie mesto Slovenska je vo zvláštnej situácii, keďže po dokončení diaľnice medzi Košicami a Bratislavou sa Prešov bez obchvatu stane rovnakým „lievikom“ ako pred časom Považská Bystrica. To znamená ekologickú a dopravnú záťaž aj pre obyvateľov mesta.

Pomôcť by mohla zelená vlna, spočívajúca v synchronizácii jednotlivých križovatiek. Na to však radnica nemá peniaze. Podľa politológa Tomáša Koziaka, ktorý je Prešovčanom, je doprava problémom číslo jeden. „Myslím, že dopravná situácia v Prešove je ak nie najhoršia, tak jedna z najhorších na Slovensku. Niektoré veci síce magistrát nevie ovplyvniť, ale niektoré áno. Dokonca na túto tému vznikajú aj vtipy. Kým inde majú zelenú vlnu, povestná je prešovská červená vlna. Aj vďaka tomu sa cez mesto nedá prejsť plynule,“ hovorí Koziak. „Ak to funguje v iných mestách, prečo nie aj v Prešove?“ pýta sa Koziak. Cesta cez Prešov tak trvá oveľa dlhšie ako cez Košice, ktoré sú väčšie. S dopravou súvisí aj parkovanie. Podobne ako v iných slovenských mestách ani v Prešove nie je dosť voľných parkovacích miest. Navyše aj parkovné je drahé a systém je nastavený nešťastne.

Zatiaľ pribudli ďalšie dva pruhy na Košickej za kruhovým objazdom v smere na autobusovú a železničnú stanicu. No vodičov smerujúcich ďalej ako do Prešova aj tak navedie len do mesta, ktorým musia prejsť. Pomohlo by prepojenie obchvatu vybudovaného pri Toryse smerom na Pražskú, kde by už šoféri, smerujúci na Poprad, obišli časť mesta vďaka tomu, že by sa napojili na obchvat Pod Kalváriou. Vodiči smerujúci na Sabinov musia prejsť ďalšou preťaženou križovatkou ulíc Levočská, Sabinovská a Duklianska. O nič lepšie to nie je ani pre tých, ktorí sa chcú dostať do Bardejova, Vranova či Svidníka. Prešovčanom nezostáva nič iné, len dúfať, že severný obchvat mesta a diaľnicu D1 Prešov – západ a Prešov – juh začnú čo najskôr stavať. Podľa prísľubu Národnej diaľničnej spoločnosti by sa tak malo stať na budúci rok v lete, stavba má byť dokončená v roku 2019. Horšie to vyzerá so severným obchvatom mesta, ktorý je súčasťou plánovanej rýchlostnej cesty R4.

Vizitka mesta

  • Počet obyvateľov: 91 782
  • Rozloha: 71,18 km2
  • Hustota osídlenia: 1 286/km2
  • Národnostné zloženie: slovenská 93,7 %, rómska 1,4 %, rusínska 1,2 %
  • Zadlženosť: 15 miliónov eur

*** Nezamestnanosť:** 15,60 % (za september 2014)

  • Dominantné pamiatky: rímskokatolícky kostol sv. Mikuláša, blok mestských reprezentačných budov Čierny orol, palác Klobušických, radnica

Ďalším problémom Prešova sú chýbajúce športoviská. Mesto má síce krytú plaváreň Na Delni, je však súkromná. Klasická mestská plaváreň chýba. Prešovčania tiež už ani veľmi nie sú „koňare“, lebo časť unikátneho jazdeckého areálu ustúpila futbalovým ihriskám. V Prešove je aj jediný velodróm na Slovensku, postavili ho v roku 1989 podľa olympijských parametrov. Ešte v roku 2003 na ňom trénoval aj Peter Sagan, no velodróm už zhruba desať rokov chátra. Mesto na jeho rekonštrukciu vyčlenilo 100-tisíc eur, ďalšie prostriedky chce získať z iných zdrojov.

Nezamestnanosť 15,60 percenta možno nevyzerá až tak hrozivo, ale pre tretie najväčšie slovenské mesto to nie je dobrá vizitka. „Chýbajú IT projekty a naozaj veľký investor. Niekoľko sto miest v priemyselnom parku Prešov a okolie z biedy nevytrhne,“ myslí si Koziak. Dodal, že je to na škodu veci, keďže mesto aj jeho obyvatelia majú veľký potenciál. Prešovu podľa neho chýba aj určitá atmosféra.

Centrum Prešova. Foto: Boris Macko, Pravda
Prešov, centrum, mesto, trolejbus Centrum Prešova.

„V centre sú väčšinou čínske obchody a reštaurácie či pohostinstvá. Košice majú inú atmosféru, napredujú. Prešov však zaostáva,“ tvrdí Koziak. S kultúrou súvisí aj obnova historických pamiatok, ktorá pokrivkáva. Dobrým príkladom je podľa neho areál Solivaru, ktorý je v súčasnosti opustený. „Je pravda, že za stav Solivaru môže rakúsky investor, ale mesto by malo vyvinúť iniciatívu na záchranu solivarských budov, ktoré sú jedinečnou industriálnou pamiatkou. Také si v západnej Európe vážia. Navyše schátraný areál pôsobí dosť smutne pri vstupe do Prešova v smere od Košíc. Je dobre, že aspoň starý Solivar sa konečne dočká rekonštrukcie,“ povedal politológ.

Kandidáti na primátora Prešova

Filip Antošovský (25), občiansky aktivista, nezávislý

Miroslav Berník (72), dôchodca, KSS

Rudolf Dupkala (33), riaditeľ galérie, nezávislý

Alexander Ernst (50), neúradujúci hlavný kontrolór, nezávislý

Pavel Hagyari (57), primátor, nezávislý

Ondrej Chlebovec (67), dôchodca, nezávislý

Martin Matejka (33), predseda občianskeho združenia, nezávislý

Andrea Turčanová (47), riaditeľka domova sociálnych služieb, KDH, SDKÚ-DS, OĽaNO, MOST – HÍD, OKS

Prešovské zastupiteľstvo nebolo vyhranené

Ak by sa uplynulé štyri roky v prešovskom mestskom zastupiteľstve dali charakterizovať, mohlo by sa povedať, že boli zvláštne. Ani nie tak zložením, keďže v ňom bola koalícia SDKÚ, KDH, SaS, Most-Híd, zdanlivou opozíciou boli poslanci Smeru a kdesi uprostred mali byť nezávislí. Všetko však bolo napokon inak. V niektorých situáciách bojoval každý s každým, v iných zavládla zhoda. Pavel Hagyari chcel byť nestranný a tak sa vytvárali ad hoc koalície, ktorým išlo o schválenie určitej veci. Dá sa to charakterizovať aj tak, že proti sebe stáli štyri strany – Smer, pravicová koalícia, nezávislí a primátor Hagyari.

V poslednom období najviac rezonoval spor medzi primátorom Pavlom Hagyarim a kontrolórom Alexandrom Ernstom. Podľa primátora došlo u Ernsta k nezlučiteľnosti funkcií člena dozornej rady v dvoch mestských škôlkach a mestského kontrolóra. Ernst oponoval s tým, že hneď po svojom zvolení do funkcie kontrolóra sa priamo na zasadnutí mestského zastupiteľstva vzdal všetkých funkcií. Prokuratúra po proteste potvrdila pochybenie primátora a, naopak, Ernst podľa nej mohol legitímne vykonávať funkciu kontrolóra. No doteraz sa svojej funkcie spätne neujal, keďže podľa primátora už kontrolórom nie je.

Prešovská radnica. Foto: Pamiatky Slovenska
Prešov, radnica Prešovská radnica.

Na druhej strane sa mestskí poslanci od roboty nepretrhli. Príkladom môže byť zasadnutie, ktoré primátor zvolal 20. februára tohto roka. Napriek tomu, že rokovali celý deň do pol ôsmej večer, museli ho prerušiť napriek tomu, že nestihli prebrať všetky body. Zasadnutie pokračovalo 5. marca, ale ani vtedy nevyčerpali všetky body. O pol siedmej sa časť poslancov nenápadne vytratila a zastupiteľstvo už nebolo uznášaniaschopné. Program mali konečne dokončiť 19. marca, ale klub Smeru a nezávislých požiadal o zmenu termínu. Napokon pokračovali až 14. apríla, a to preto, že časť poslancov za Smer uprednostnila bowlingový turnaj, čo o záujme o dianie v meste veľmi nesvedčí.

Nadchádzajúce komunálne voľby môžu konečne priniesť do zastupiteľstva väčší poriadok, štandardnejšie zloženie a prehľadnejší systém ako doteraz.

Kandidáti na poslancov a koalície

Koalície: KDH-SDKÚ, Most – Híd

Politické strany: 7 STATOČNÝCH REGIONÁLNA STRANA SLOVENSKA, Európska demokratická strana, Komunistická strana Slovenska, Lepšia štvrť, NOVA, Právo a spravodlivosť, Priama demokracia, Rómska iniciatíva Slovenska, SIEŤ, Sloboda a Solidarita, Slovenská ľudová strana, Slovenská národná strana, Smer – sociálna demokracia, Strana demokratického Slovenska, Strana maďarskej komunity – Magyar Kozosseg Partja, Strana moderného Slovenska, Strana Rómskej únie, Strana TIP, ÚSVIT

Počet registrovaných kandidátov na poslancov: 213, z toho 69 nezávislých a 144 nominantov politických subjektov

Počet poslancov mestského zastupiteľstva: 31

Počet volebných obvodov: 7

Anketa: Ako hodnotíte uplynulé obdobie a čo by ste v meste chceli zmeniť?

Jozef Tlučko (78), dôchodca

Ja som veľmi spokojný so súčasným primátorom, ktorý dal Prešov do poriadku. Podobne ako kedysi pán Brendza, ktorý bol tiež dobrým primátorom. Mesto je čisté, pre nás dospelých sú tu akcie každý týždeň. Ale aby som len nechválil, obrovským problémom je parkovanie, stav ciest a chodníkov. Zišla by sa ešte jedna plaváreň pre nás seniorov, ale aj študentov, mohli by byť lacnejšie lístky na športové a kultúrne podujatia. Podobne ako v iných mestách by mohli fungovať zľavy pre dôchodcov a invalidov.

Erika Macejová (38), nezamestnaná

Obrovským problémom v meste je nielen stav ciest. Samé zápchy, plno kamiónov, ľudia sú z toho nervózni. Ďalším problémom je parkovanie. A to nielen na sídliskách či v centre, ale aj pri nemocnici, kam pomerne často chodím. Som ochotná platiť za parkovanie, ale aj tak nie sú voľné miesta. To sa doteraz nevyriešilo, takže ktokoľvek bude primátorom, mal by sa sústrediť na tento problém.

Tomáš Pačan (20), študent

Myslím, že na Hlavnej ulici by nemali premávať autá a trolejbusy, chce to pešiu zónu bez výnimky, nemali by tam chodiť autobusy ani trolejbusy podobne, ako je to v Košiciach. Doprava je hlavne v rannej špičke katastrofálna, cesty sú preplnené. Ani možnosti na športovanie nie sú veľké, malo by sa to zlepšiť. Zišli by sa ďalšie ihriská aj plaváreň.

Simona Dzubajová (29), výtvarníčka

Bolo by dobré opraviť niektoré fontány, nielen tie v úplnom centre mesta. Podobne by sa mohla zlepšiť aj starostlivosť o pamiatky, lebo niektoré sú v hroznom stave. Ďalším problémom je kolabujúca doprava, z ktorej sú už Prešovčania zúfalí, a je to tak už dlhé roky.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
1 debata chyba
Viac na túto tému: #Prešov #obchvat #komunálne voľby