Žilinu trápi doprava, športová hala aj parkovanie

Dôležitý dopravný uzol, na ktorý sa zabudlo. Taká je Žilina aj s jej kritickou dopravnou situáciou. V blízkosti centra sa križujú medzinárodné trasy, dopravné prúdy z rôznych smerov s hustou premávkou. Diaľničná výstavba pred Žilinou sa tento rok po dlhšom období stagnácie a politických šarvátok opäť rozbehla, no kým diaľnica odkloní tranzitnú dopravu mimo mesta, bude treba ešte niekoľko rokov počkať.

12.11.2014 18:00
Žilina, hlavná Foto: ,
Pohľad z Námestia Andreja Hlinku na Katedrálu Najsvätejšej Trojice a Farské schody.
debata

V podstate sa za posledné roky v žilinskej doprave nezmenilo takmer nič alebo len veľmi málo. Napríklad nedávnou opravou sa azda podarilo vyriešiť asi päť rokov sa vlečúci problém s pomerne často vypadávajúcimi alebo nefungujúcimi semaformi na jednej z najdôležitejších slovenských križovatiek, ktorou prejde denne až 70-tisíc vozidiel. Na oprave sa mesto dohodlo so Slovenskou správou ciest.

Na radikálnejšie zmeny v dopravnom systéme mesta je podľa odborníkov potrebný dopravný generel, ktorý by mal byť základom pre dlhodobé riešenia, zmeny a opatrenia a ktorý mesto stále nemá. Dopravnú situáciu v meste označil odborník zo Žilinskej univerzity za veľmi vážnu. „Asi si jednoducho musíme zvyknúť aj na to, že pri tých stupňoch automobilizácie, ako máme, pokiaľ sa neprijmú skutočné opatrenia, ktoré napríklad zamedzia vstup autám do centra, tak lepšie to nebude. Samozrejme, pomôže tomu aj posilnenie, skultúrnenie, zlepšenie či zvýhodnenie mestskej hromadnej dopravy. Ale to všetko sú kroky, ktoré sú pomerne dlhodobejšie,“ naznačil prorektor pre vedu a výskum Žilinskej univerzity Ján Čelko.

Na sídliskách je problém s parkovacími miestami. Rieši sa zatiaľ len prekresľovaním značenia či budovaním menších parkovacích plôch. Kým v minulosti pri výstavbe panelákových mestečiek sa kalkulovalo s jedným autom na každú druhú rodinu, dnes už sú v každej rodine aj dve autá. Nové parkovacie miesta by však nemali pribúdať na úkor zelene, riešením by napríklad mohli byť parkovacie domy.

Vizitka mesta

  • Počet obyvateľov: 83 854
  • Rozloha mesta: 80,03 km2

*** Miera evidovanej nezamestnanosti:** 7,90 % (k septembru 2014)

  • Mesto je významným dopravným uzlom, železničnou križovatkou, v 10 km vzdialenom Dolnom Hričove sa nachádza medzinárodné letisko Žilina
  • Na severozápade Slovenska je Žilina najväčšou a najkoncentrova­nejšou priemyselnou a obchodnou oblasťou, sídlo tu majú automobilový závod Kia, papierenský závod Tento, Stredoslovenská energetika
  • V meste sídli Žilinská univerzita, Štátny komorný orchester, Mestské divadlo Žilina, Bábkové divadlo Žilina

V Žiline sa podarilo po dlhom čase rozšíriť zelenú plochu a tou je park – Sad na Studničkách, pre ktorý mesto zrušilo miestnu komunikáciu a plochu rozšírilo o nevyužívaný pozemok vodného zdroja. Z pôvodnej plochy 4¤200 m2 bude mať park po novom vyše 10-tisíc m2.

Zrekonštruovaná bola hlavná pešia ulica zo železničnej stanice do centra mesta, Národná ulica, ktorá bola v dezolátnom stave. Čoskoro by sa mala začať oprava významnej, no chátrajúcej kultúrnej pamiatky Rosenfeldovho paláca, na ktorú mesto získalo prostriedky z nórskych a európskych fondov.

Na druhej strane časť verejnosti, a najmä rodičia, negatívne vnímajú chaotické zrušenie Centra voľného času Žirafa. Patrilo medzi najväčšie svojho druhu na Slovensku. Pôvodným plánom bolo vytvoriť z dvoch mestských centier pre mimoškolské aktivity detí iba jedno. Pred zlúčením sa mali zrušiť obe centrá, no mestskí poslanci na návrh mesta a primátora odhlasovali zrušenie len jedného CVČ, a to úspešne fungujúcej Žirafy.

Mariánske námestie v historickom centre Žiliny. Foto: Renáta Jaloviarová, Pravda
Žilina, Mariánske námestie v historickom centre Žiliny.

Nové vedenie mesta bude musieť vyriešiť aj situáciu okolo športovej haly. Známa športová hala na Bôriku je už osem rokov v súkromných rukách a chátra a novú mal podľa rozhodnutia ešte z roku 2009 postaviť ten istý podnikateľ, ktorý vlastní aj starú halu. Projekt vyvolávajúci pochybnosti bol stopnutý, a tak mesto momentálne nemá žiadnu športovú halu. Poslanci v lete mali v rukách návrh na veľkú výmenu majetkov medzi mestom a spoločnosťami skupiny SIRS podnikateľa Georgea Trabelssieho. Podniakteľov návrh na výmenu súkromných pozemkov s mestskými sa primátorovi i všetkým vtedy prítomným 23 poslancom nepozdával, označili ho ako nevýhodný a neprehľadný pre mesto. Riešenia komplikovaných majetkových sporov s podnikateľom tak zrejme počkajú na nový poslanecký zbor.

Žilina už nebude najzadlženejším slovenským mestom. Nemusí totiž vrátiť finančnú pomoc 17,5 milióna eur, ktorú mesto získalo od štátu na vybudovanie ubytovania pre kórejských manažérov. Dlh bol pre mesto príťažou, hoci zaň de¤facto nemohlo. Bez neho sa zadlženie mesta zníži a má možnosť rozvíjať sa. Hoci podlžnosť bola voči mestu neférová, jej odpustenie premiér Robert Fico okomentoval tým, že rozhodovanie bolo ľahké aj preto, lebo primátor je spolustraník, čo vyvolalo negatívne reakcie s poukázaním na stranícky klientelizmus.

Kandidáti na primátora

Martin Barčík (41), mediálny manažér, Sieť, SDKÚ-DS, Nova, SaS, Most-Híd, OKS

Peter Belinský (46), manažér, KDH

Štefan Comorek (51), podnikateľ, nezávislý kandidát

Igor Choma (50), primátor mesta, SMER-SD

Róbert Kašša (39), šéfredaktor novín Žilinec, nezávislý kandidát

Eva Lajčiaková (54), ekonómka, politologička, Priama demokracia

Peter Ondák (37), príslušník Policajného zboru, nezávislý kandidát

Zdenka Radolcová (32), podnikateľka, nezávislá kandidátka

Igor Ryban (49), manažér firmy, nezávislý kandidát

Ján Slota (61), živnostník, nezávislý kandidát

Väčšinu má koalícia Smeru, tretina sú nezaradení poslanci

Mestský parlament v Žiline má 31 poslaneckých kresiel, na ktorých by chcelo sedieť 197 kandidátov, čo je o dvoch menej ako pri posledných voľbách. Podstatne viac je nezávislých záujemcov o poslanecký post – 65 (v roku 2010 ich bolo 39).

Po dlhoročnom vedení Žiliny národniarom Jánom Slotom, ktorého na jedno volebné obdobie striedal Ivan Harman z SDKÚ, ostatné voľby vyhrala strana Smer-SD. Igor Choma zo Smeru zasadol na primátorskú stoličku a zároveň mal v žilinskom poslaneckom zbore aj dostatočnú podporu poslancov.

Mestskí poslanci rokujú v budove radnice. Foto: Renáta Jaloviarová, Pravda
Žilina, radnica, poslanci Mestskí poslanci rokujú v budove radnice.

Tesne po voľbách sa vytvorili v mestskom zastupiteľstve tri poslanecké kluby. Koalícia Smeru, Strany zelených a HZDS, ktorú po voľbách doplnila ešte SNS s dvomi poslancami, má v 31-člennom mestskom zastupiteľstve nadpolovičnú väčšinu (17 poslancov). Mestu vďaka tomu väčšinou hladko prechádzali rôzne, neraz aj kritizované, kroky, ako napríklad zrušenie Centra voľného času Žirafa, kde návrh mesta okrem spriazneného poslaneckého klubu podporili aj traja nezávislí poslanci (za zrušenie hlasovalo 20 poslancov, 8 bolo proti).

Dva roky po voľbách, v novembri 2012, definitívne skončil poslanecký klub SDKÚ-DS, ktorý mal štyroch členov. Jeden z nich, Anton Šulík, sa po vymenovaní za riaditeľa Mestského divadla poslaneckého mandátu vzdal. Neskôr zo strany, a teda aj z poslaneckého klubu vystúpil z osobných dôvodov jeho predseda Peter Fiabáne. Spolu so zvyšnými dvomi poslancami, ktorí však neboli členmi strany SDKÚ, sa pridali k nezaradeným poslancom.

V žilinskom mestskom zastupiteľstve aktuálne pôsobí okrem poslaneckého klubu Smer, SZ, HZDS, SNS so 17 členmi ešte jeden klub – Nezávislí a KDH so štyrmi členmi a desať poslancov, ktorí sa nezaradili ani do jedného z poslaneckých klubov.

Kandidáti na poslancov a koalície

  • mestské zastupiteľstvo má 31 poslancov, ktorých si občania volia v ôsmich volebných obvodoch
  • poslancom sa chce stať 197 kandidátov, 65 kandidujú ako nezávislí a 132 nominovalo 14 politických strán
  • niektorí nezávislí kandidáti postupujú spoločne – 11 kandidátov na poslancov je združených v tíme Pro Žilina, ďalších 15 ľudí sa združilo v neformálnej skupine Žilinskí poslanci – nezávislí kandidáti
  • spoločne idú do volieb len dve koalície politických strán: Sieť, SDKÚ-DS, Nova, SaS, Most-Híd, OKS a spoločnú kandidátku na poslancov majú aj strany Smer-SD a Strana zelených
  • ďalšie politické strany – KDH, Kresťanská SNS, Priama demokracia, SNS, SDS, SĽS, EDS, Občiansky hlas, Nová demokracia, KSS, Strana Tip a Magnificat Slovakia – postupujú v komunálnych voľbách v meste Žilina samostatne

Anketa: Ako hodnotíte uplynulé obdobie a čo by ste v meste chceli zmeniť?

Milan Michalec (50), pracovník na železnici

Konečne sa niečo začalo robiť so zeleňou popri jednej z ciest, ktorá vedie na sídlisko Hájik, to je dobré. Ale zase, čo sa mi nepáči, je prístup z Hájika do mesta, schodisko pre peších. V zime je tam napísané, že cesta sa neudržiava, tak to sa mi nepáči, že sa za to skryli. A je to tam dlhodobo pokryté sklami a všelijakým odpadom.

Elena (40), asistentka

Čo by som chcela v meste zmeniť? Primátora. Pretože za uplynulé obdobie urobil primátor Choma pre Žilinu veľmi málo. A za posledný týždeň hýri aktivitou. To je podľa mňa výsmech Žilinčanom, že nás takto opíja rožkom.

Pavol Ďurčo (60), živnostník

Som zo sídliska Vlčince, ale tam sa všetko mení len k horšiemu. Je tam hluk, štyri krčmy v okolí paneláka nonstop otvorené. Po nociach horia autá. Je tam problém s parkovaním. To nemá význam, neviem, či sa niečo podarí zmeniť, a tak som sa radšej odsťahoval na dedinu, kde si budem užívať dôchodok.

Vlado Mikuláš (65), dôchodca

Je dobré, že už Žilina nemá ten 17,5-miliónový dlh, mestu to veľmi pomôže. A čo by sa malo zmeniť? Jednoznačne čistota, odpad a špina všade okolo nás sú ukážkou nekultúrnosti.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #Žilina #parkovanie #komunálne voľby