Odborník: Smeru by stačil na kampaň mesiac, opozícii nie

V kampani budú pre politické strany kľúčové stretnutia s ľuďmi, hovorí odborník na reklamu a komunikáciu Pavel Hapák. Za dôležité považuje tiež sociálne siete a bilbordy, aj keď sú len povinnou jazdou.

23.11.2015 12:30
debata (10)

Akú volebnú kampaň očakávate?

Myslím si, že bude štandardná, aj keď budeme možno svedkami nejakých výstrelkov. Veľké strany pôjdu na istotu a malé strany budú špekulovať, ale to zanikne.

Zvykne sa hovoriť aj o špinavých kampaniach. Nevyhne sa tomu ani tá súčasná?

Ak bude nejaká špina, tak skôr zo strany malých strán, ktoré sa budú musieť vymedziť voči tým väčším. Politické subjekty, ktoré majú istotu, že budú v parlamente, pôjdu skôr štandardnou cestou.

Ktorá strana si môže viac polepšiť, tá ktorá vedie pozitívnu, alebo tá, ktorá vedie aj negatívnu kampaň?

Závisí to od toho, aké témy budú rezonovať. Jednoznačná odpoveď neexistuje, závisí to od situácie, či sa objaví nejaký škandál.

Ak nie som ako volič rozhodnutý, v konečnom dôsledku dám hlas tej strane, o ktorej si myslím, že uspeje, aby môj hlas neprepadol.

Napríklad Most-Híd sa vymedzil sloganmi voči súperom. Na bilbordoch tvrdí, že je čas, aby Slovensko zmenilo Smer, čo je narážka na vládnu stranu. Má však aj slogan Bez sedliackeho rozumu sa nám gazdovstvo zrúti. To je zase odkaz na Sieť a jej šéfa Radoslava Procházku, ktorý sa označuje za gazdu pravice. Aký účinok má takýto typ správ?

Myslím si, že je to podprahový odkaz voličom, že nepôjdu po voľbách so Smerom. Nepovedal by som, že by v tomto prípade Most-Híd nejako útočil na Smer, ale je to len odkaz, že po voľbách nechceme robiť tak ako Smer. V prípade sloganu o Sieti ide o kreatívne barličky na vymedzenie sa voči súperovi. Pravicové strany sa budú musieť vymedziť nielen voči Smeru, ale aj voči sebe. Je to len v rovine akéhosi štuchania s cieľom zaujať ľudí.

Ktoré nástroje kampane sú najúčinnejšie?

Jednoznačne je to kontakt s ľuďmi. Sú to výjazdy, mítingy a osobné stretnutia. Podľa mňa to bude absolútna priorita pre každú stranu. Dokonca z niektorého z prieskumov vyplynulo, že keď politik podá 40 občanom ruku, tak jeden z nich ho bude voliť. Dôležité budú aj sociálne siete a napokon bilbordy, hoci je to povinná jazda, lebo ten, kto nie je na bilbordoch, ako keby nebol.

Kľúčové bude pre politikov osloviť nerozhodnutých voličov. Ako sa im to môže podariť?

Pri tejto skupine voličov obyčajne zaváži politická gravitácia. Ak nie som ako volič rozhodnutý, v konečnom dôsledku dám hlas tej strane, o ktorej si myslím, že uspeje, aby môj hlas neprepadol. S väčšou pravdepodobnosťou budú potom silné strany brať hlasy nerozhodnutých, samozrejme, ak sa rozhodnú, že pôjdu voliť.

Oficiálna kampaň bude trvať viac ako tri mesiace. Nestačil by na to, čo chcú strany povedať, aj mesiac?

Aj áno, aj nie. Vládna strana vedie svoju kampaň prakticky celé volebné obdobie. Opozičné strany sa vždy zobudia dva, tri mesiace pred voľbami, akoby ľudia nemali skúsenosť s tým, čo uplynulé tri-štyri roky rozprávali. Pre opozičné strany tak bude dlhá kampaň nevyhnutná, Smeru by stačil aj mesiac.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #predvolebná kampaň #Pavel Hapák