Transparentnosť kampane očami politológa a marketéra: Najnudnejšia kampaň, ktorá vypovedá o charaktere kandidátov

Jedenásť kandidátov a len pri troch z nich dokáže verejnosť kontrolovať, ako investujú peniaze. Organizácia Transparency International Slovensko (TIS) zverejnila vo štvrtok hodnotenie transparentnosti kampaní prezidentských uchádzačov, podľa ktorého si najlepšie počínajú Ivan Korčok, Štefan Harabin a Krisztián Forró. Čo ubralo body zvyšným? Ktorý z favoritov získal najnižšie skóre a prečo?

16.03.2024 12:00
debata (48)
Školy v Banskej Bystrici, ktoré navštevovali prezidentskí kandidáti Korčok a Pellegrini
Video
Zdroj: TV Pravda

Politológ Radoslav Štefančík z Ekonomickej univerzity v Bratislave a expert na marketing Róbert Slovák sa zhodli, že potenciálna hlava štátu by mala ísť príkladom už pred voľbami. Slovák si myslí, že v prebiehajúcej kampani kandidáti míňajú viac na sebaprezentáciu než na reálnu snahu stať sa prezidentom, Štefančík zase konštatuje, že ide o doposiaľ najnudnejšiu kampaň v histórii Slovenska. Anketu s odborníkmi nájdete v článku nižšie.

Virtualne prezidentske volby velka volebna anketa šablóna Dávame do pozornosti Virtuálne prezidentské voľby 2024. Komu dáte svoj hlas 23. marca? Hlasujte a zapojte sa do súťaže o pobyt v Hoteli Elizabeth.

TIS hodnotila úroveň transparentnosti kampaní kandidátov, ktorí na ňu týždeň pred voľbami vynaložili aspoň 20-tisíc eur. Najprehľadnejšie údaje o ich vedení majú voliči Korčoka, naopak, najmenej transparentnú kampaň vedie podľa TIS Peter Pellegrini.

Korčok, ktorý patrí spolu s Pellegrinim medzi top favoritov volieb, získal v rebríčku plné skóre v jedenástich z celkovo pätnástich indikátorov rozdelených do troch oblastí – transparentný účet, informovanosť o kampani a komunikácia s voličmi.

Skóre podľa Transparency International Slovensko:

  • Ivan Korčok – 90 %
  • Štefan Harabin – 73 %
  • Krisztián Forró – 70 %
  • Ján Kubiš – 45 %
  • Andrej Danko – 43 %
  • Peter Pellegrini – 30 %

Koľko zatiaľ minuli Korčok a Pellegrini?

Kampaň so stropom pol milióna eur si môžu kandidáti platiť buď z vlastných zdrojov, alebo z darov podporovateľov. Korčok na ňu minul už 418-tisíc eur. „Podarilo sa mu vyzbierať pol milióna eur, čo je limit na výdavky v kampani, pričom ho podporilo viac ako 3300 darcov s priemernou výškou daru 140 eur,“ priblížila TIS. Ako jediný uvádza aj počty zakúpených reklamných plôch, vyhýba sa veľkým neprehľadným platbám agentúram a dlhej splatnosti faktúr.

Výdavky predsedu parlamentu a lídra Hlasu Pellegriniho sú zatiaľ vo výške 105-tisíc eur. TIS podotkla, že podľa odhadov môže byť jeho kampaň „až trojnásobná“. „Na Pellegriniho účte nevidno najmä výdavky za bilbordovú kampaň v mesiacoch február a marec, ktorá bola pravdepodobne spomedzi kandidátov najväčšia,“ ozrejmila.

Korčok alebo Pellegrini - anketa v uliciach Banskej Bystrice
Video
Zdroj: TV Pravda

Kandidát Pellegrini podľa organizácie vykazuje kampaň cez hromadné a slabo popísané agentúrne platby.

„Netransparentná je však aj na príjmovej strane, keď si zablokoval transparentný účet a dary zbiera iba cez neverejný účet strany. Tá na rozdiel od minulosti teraz proaktívne nezverejňuje svojich darcov ani na webe, podrobnosti financovania prezidentskej kampane sa tak verejnosť zrejme dozvie až z výročnej správy Hlasu vyše rok po voľbách,“ skonštatovala organizácia.

Pellegrinimu TIS vytkla, že na svojom prezidentskom webe, ktorý musí mať každý kandidát zriadený podľa zákona, nie je kontakt pre komunikáciu s voličmi.

Danko a Matovič sa pohádali v parlamente
Video
Zdroj: TV NR SR

Harabin sa vyhýba chybám z minulosti

Podobnejší prehľad o tom, ako narába s peniazmi majú voliči Štefana Harabina, ktorý si v porovnaní s predchádzajúcimi voľbami polepšil. TIS podotkla, že ešte väčšmi problematická bola kampaň jeho strany Vlasť v parlamentných voľbách v roku 2020 spájaná „s veľkými podozrivými darmi a pôžičkami“.

„Tentokrát sa zatiaľ výraznejším pochybnostiam vyhýba, pričom aktuálne vedie zhruba desaťkrát menšiu kampaň ako pred piatimi rokmi, peniaze na ňu vyzbieral od vyše 700 drobných darcov,“ uviedla organizácia.

Platenú kampaň podľa TIS nemajú:

  • Igor Matovič, Milan Náhlik, Patrik Dubovský

Pre nízku intenzitu nemožno zhodnotiť:

  • Maria Kotleba, Robert Švec

Z vlastného vrecka dal najviac Kubiš

Najviac peňazí investoval z vlastných zdrojov – 135-tisíc eur – do kampane Ján Kubiš. Jeho kampaň však podľa TIS zneprehľadňujú „početné súhrnné platby do agentúr“. Krisztián Forró, ktorý má tretie najvyššie skóre, sa uchádza o post v Grasalkovičovom paláci po prvýkrát a do kampane vložil zo svojho 50-tisíc eur.

„Andrej Danko, podobne ako Pellegrini, tají darcov na straníckom účte SNS, doposiaľ si vôbec nezaložil povinný prezidentský web. Jeho jedinými výdavkami v kampani sú slabo popísané platby za bilbordy,“ podotkla organizácia.

TIS si všíma aj celkovú sumu, ktorú uchádzači investovali do kampane. Desať dní pred voľbami to bolo spolu trištvrte milióna eur. V roku 2019, kedy sa na kampaniach podieľali ešte aj tretie strany, to bolo 2,5 milióna eur. „Ich podpora, napríklad prostredníctvom schránkového špeciálu časopisu Extra plus nahrávajúceho Petrovi Pellegrinimu, sa objavuje aj v aktuálnej kampani, aj napriek zákonnému zákazu,“ zhodnotila TIS.

Anketa: Ako sa pozerajú na výsledky hodnotenia TIS politológ a marketér?

Prečo by podľa vás malo zaujímať ľudí, ako transparentne vedú prezidentskí kandidáti svoju kampaň?

Štefančík: Prvý človek v tomto štáte by mal byť čestný. Ak podvádza hneď na začiatku, ak niečo zatajuje, bude sa tak v prípade zvolenia správať aj počas celého päťročného obdobia. A ľudia predsa nechcú mať v prezidentskom paláci podvodníka.

Slovák: Prezident by mal byť svojím prístupom k práci a tejto najvýznamnejšej funkcii v štáte príkladom. A aj z toho, ako narába s peniazmi, odkiaľ ich má, na čo ich použije sa dajú odvodiť jeho charakterové črty, či si váži transparentnosť, zákony, či je úprimný a otvorený.

V prvej trojke najtransparen­tnejších kandidátov podľa TIS sú Korčok, Harabin a Forró, Pellegrini skončil so skóre na chvoste. Prekvapili vás tieto výsledky?

Štefančík: Nie. Ivan Korčok nie je napojený na žiadnu politickú stranu, svoje prostriedky míňa len z toho, čo mu pošlú ľudia na transparentný účet. Naopak, Peter Pellegrini je odchovaný na materskom mlieku Smeru, a čo je v rámci tejto strany transparentné? Štefan Harabin sa zrejme tiež spolieha len na to, čo mu ľudia dajú a iné peniaze, také tie podpultové, zrejme nemá k dispozícii. Takže vlastne nemá ani čo zatajiť.

Slovák: Je dobré, že aj kandidáti, ktorí nie sú favoritmi ako Harabin či Forró dokážu dodržiavať pravidlá kampane. O to výraznejšie sa Pellegrini ukazuje ako človek, ktorý nehrá fér.

Prezidentskí kandidáti Peter Pellegrini aj Ivan... Foto: Pravda
Peter Pellegrini, Ivan Korčok Prezidentskí kandidáti Peter Pellegrini aj Ivan Korčok sú rodákmi z Banskej Bystrice.

O čom svedčí nepomer financií investovaných do kampane?

Štefančík: Peter Pellegrini si pomáha najmä tým, že je vo funkcii predsedu parlamentu. A kto bude vedieť rozhodnúť, či toto bola ešte návšteva šéfa parlamentu a povinnosti s tým spojené a toto už bola kampaň? Ak by sme k tomu pristupovali detailnejšie, možno by ten nepomer bol ešte väčší. V každom prípade, Peter Pellegrini reprezentuje túto vládnu koalíciu a keď sa pozrieme na ich minulé obdobie, ako hospodárili s verejnými zdrojmi, ako sa im darilo či nedarilo bojovať proti korupcii, tak koho takýto prístup môže prekvapiť?

Slovák: Svedčí to o charaktere Pellegriniho, o tom, že využije akékoľvek zbrane, aby vyhral. Ukazuje sa ako nerovný človek, ktorý radšej skrýva svoje aktivity, podobne ako niekedy skrýva aj svoje názory či postoje a snaží sa vyhrať neférovým spôsobom. Na kampaň využíva aj akože „nekampaňové“ eventy akými sú MDŽ a podobne.

Je dôležitý virtuálny kontakt s voličom alebo „postačuje“ osobný v uliciach?

Štefančík: Niektorým politikom vychádza stratégia nekomunikovať s inými, než svojimi voličmi. Ak majú niečo za ušami, prípadne, ak lavírujú medzi rôznymi typmi voličov, je pre nich lepšie, ticho sedieť a šúchať nohami. Zbytočne neprovokovať a náhodou si nepohnevať jednu či druhú stranu. Hlavným komunikačným nástrojom sa pre nich stávajú sociálne siete, na ktorých nemajú názorových oponentov a ak ich tam niekto kritizuje, jednoducho si ich zablokujú. Dostávame sa do fázy nových komunikačných stratégií, kde dominuje jednostranný tok informácií, bez možnosti spätnej väzby. Zatiaľ čo v minulosti, pred sociálnymi sieťami, spätnú väzbu zabezpečoval aspoň redaktor, či moderátor, teraz sme sa dostali do obdobia jednorozmerného toku informácií, a to bez patričnej kontroly.

Slovák: Kontakt cez email či sociálne siete má rovnakú hodnotu ako kontakt naživo, samozrejme, ak nie sú tieto kontakty anonymné. Uzatváranie sa pred komunikáciou naznačuje spôsob ako bude kandidát komunikovať s verejnosťou keď sa zhostí úradu prezidenta. Pri Dankovi nie je prekvapivé ak nedodržiava predpisy či zákony, máme už niekoľko príkladov, kedy pravidlá obchádzal, čiže u Danka nič nové.

Predvolebný bilbord Jána Kubiša. Foto: Pravda, Ivan Majerský
prezidentské voľby 2024, bilbord, billboard, Kubiš Predvolebný bilbord Jána Kubiša.

Prečo kandidáti teraz míňajú menej ako pred piatimi rokmi?

Štefančík: Je to výsledok najnudnejšej kampane v histórii Slovenska. Máme pár dní pred voľbami a ktohovie, či všetci vedia, že voľby budú už tú ďalšiu sobotu. Čisto odhadom si dovolím povedať, že bilbordov je výrazne menej, zrejme je menej aj iného printového materiálu. Nevidel a nepočul som doteraz nejaký šot odvysielaný v TV alebo rozhlase. Keďže však vďaka inflácii išli hore iné vstupné náklady, ako poplatky za reklamu alebo cena práce ľudí z marketingových agentúr, je mi to nanajvýš podozrivé.

Slovák: Môže byť za tým snaha koncentrovať prostriedky na výraznú komunikáciu tesne pred voľbami, zároveň aj to, že niektorí z kandidátov už vstupovali do volieb s tým, že nejdú vyhrať, možno aj preto zvažujú koľko peňazí obrazne povedané „vyhodia von oknom“. V týchto voľbách oveľa viac vidíme ich zneužitie iba na sebaprezentáciu a nie na reálnu snahu stať sa prezidentom, sú kandidáti, ktorí to otvorene pomenovali už pri ohlasovaní svojej kandidatúry.

© Autorské práva vyhradené

48 debata chyba
Viac na túto tému: #Štefan Harabin #Marian Kotleba #Igor Matovič #Ján Kubiš #Andrej Danko #Peter Pellegrini #Ivan Korčok #Róbert Švec #Transparency International Slovensko #Krisztián Forró #prezidentské voľby 2024 #Patrik Dubovský #Milan Náhlik