Kortešačky sú minulosťou. Volebná kampaň na východe sa presunula na sociálne siete

Dnešným dňom končia volebné kampane a od polnoci začína platiť volebné moratórium, ktoré začína 48 hodín pred dátumom volieb.

26.10.2022 00:00
voľby, volebná schránka, urna
Ilustračné foto.
debata

Počas tejto volebnej kampane však takmer úplne zmizli klasické kortešačky, kde si kandidáti získavali svojich priaznivcov na rôznych volebných guľášoch, či rozdávaním darčekov. Väčšinu predvolebných sľubov prezentovali uchádzači na sociálnych sieťach.

Transparency International Slovensko (TIS) sledoval facebookové stránky vyše stovky kandidátov na županov a primátorov v mestách nad 30-tisíc obyvateľov, ktorí voličov oslovovali cez sponzorované statusy. „Počas kampane v priemere platili za 50 statusov. Najčastejšie, až 398-krát, pomáhal šíreniu svojich posolstiev kandidát na banskobystrického župana Ondrej Lunter,“ uvádza vo svojom poste na sociálnej sieti TIS s tým, že nešlo o počet statusov, ale platieb, keďže kandidáti často šírenie svojich úspešných či dôležitých statusov predlžovali alebo cielili na odlišné publiká.

Vôbec najviac do sponzorovaného obsahu na sociálnych sieťach investoval terajší košický župan Rastislav Trnka, ktorý chce vo funkcii pokračovať. Za posledné tri mesiace mu z účtu odišlo na túto aktivitu viac ako 26-tisíc eur. „Ak by sme brali do úvahy iba aritmetický priemer pri jednotlivých reklamách, Trnka by za reklamy na FB zaplatil už 36-tisíc. Presnú sumu vieme len za posledných 90 dní, tá aktuálne pri košickom županovi presahuje 26-tisíc,“ popisuje platby TIS k 25. 10. Platený obsah kandidáta Trnku sa tak zobrazil na displeji niektorého z užívateľov približne 16-miliónkrát. V prípade druhého najúspešnejšieho inzerenta bratislavského primátora Matúša Valla to bolo zhruba 6 miliónov. “Využitie rôznych komunikačných nástrojov je stratégiou, ktorú si volí každý kandidát. Niektorí využívajú vo väčšej miere napríklad letákovú kampaň, inzercie, alebo bilboardy, čo je v konečnom súčte oveľa drahšia stratégia. Na takúto nákladú stratégiu ja zdroje nemám, v porovnaní s kandidátmi z Bratislavy. Moja kampaň bude vedená v zákonnom limite a všetky výdavky budú zverejnené na mojom transparentnom účte,” povedal kandidát na župana R. Trnka.

„Nie som kampaňový stratég, no viem, že na sociálnych sieťach sme prítomní štyri roky a máme tam silnú prítomnosť aj bez platenej reklamy. Do volieb som neplatil prakticky žiaden post, všetko išlo iba organicky. Na sociálnych sieťach mesta sme platili len vybrané posty, a žiadne nie s mojou tvárou. To je pre nás veľmi dôležité," povedal Matúš Vallo, ktorý je v rebríčku na 4. mieste so sumou 8 900 eur. Podobnú sumu do statusov investoval aj jeho protikandidát Rudolf Kusý. „Viete, my sa trošičku naťahujeme s agentúrou, lebo tým, že som si robil doteraz kampane sám, tak nemajú vo mne takého vzorného a poslušného klienta a ja robím veľa vecí, ktoré sú také tradičné. Som zvyknutý písať listy, robiť letáky, snažím sa komunikovať adresne, čiže nie len všeobecne to, čo si prečítate a poviete áno, nie, ale ísť aj po mestských častiach. Tak som bol zvyknutý v Novom Meste. Snažím sa hovoriť s ľuďmi – o ich problémoch. A obišiel som si všetky mestské časti. V podstate na väčšinu mestských častí mám konkrétny program čo všetko chceme spraviť," skonštatoval Kusý.

SR voľby doplňujúce Sečovce Primátor KEX Čítajte aj Voľby 2022: Ako prvé sa budú spracovávať hlasy za kraje, zasiahne aj zmena času

Trnkove statusy posledných dní sú plné vízií, ktoré predstavuje cez vizualizácie. Užívateľ si môže na obrázkoch pozrieť napríklad ako bude vyzerať nový krajský akvapark, ktorý bude niesť názov Tropical Island. V statuse Trnka uvádza, že „architektúra nebude žiadna nuda, bude v symbole bublín a bublajúcej vody; kruhové zóny, zelené strechy, fotovoltaika, geotermálna energia. Vo vnútri fitness, wellness, plavecké bazény, skokanská veža, samozrejme, tobogany, pirátska loď a tropická zeleň.“ Novú tvár má dostať aj už takmer zabudnutý blšák, kde plánuje tržnicu, športovú halu či krajské centrum pre podporu podnikateľov. Svojim voličom predstavuje aj krajské prístavy na Bukovci a Ružíne, kde sľubuje aj bezpečnú cyklotrasu, pre Rožňavu novú plaváreň, či zrekonštruované Sobranecké a Thurzovské kúpele.

V polovici októbra bol druhý v poradí terajší primátor mesta Košice Jaroslav Polaček. Jeho náklady na sponzorované statusy sa blížili k 12-tisícom eur. Tretie miesto patrilo Jozefovi Karabinovi, terajšiemu starostovi košickej mestskej časti Pereš ale dnes už bývalému kandidát na primátora Košíc. V ostatnú nedeľu sa vzdal kandidatúry a podporil Miloslava Klímu, ktorý podľa prieskumov je druhý v poradí za J. Polačekom. Do kampane na sociálnej sieti „vrazil“ takmer 10-tisíc eur. Konkurovať im v tomto nemohol ani kandidát na primátora Bratislavy Matúš Vallo (cca 9-tisíc eur) či kandidát na župana Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba (takmer 8-tisíc eur).

Čo sa týka celkových výdavkov na volebnú kampaň, prvú priečku obsadil opäť východniar Ján Bync, ktorý kandiduje za župana Prešovského samosprávneho kraja. V jeho prospech sa v pondelok vzdali ďalší dvaja kandidáti Ľubomír Goliaš a Jozef Mihalčin. K 20. októbru 2022 minul Bync na voľby viac ako 175-tisíc. Druhým v poradí je kandidát na župana Banskobystrického kraja Ondrej Lunter (takmer 155-tisíc) a na tretej priečke je Košičan Jaroslav Polaček (takmer 130 tisíc). Ako jediný z top desiatky kampaní však vykazuje nižšie príjmy ako výdavky (cca 110-tisíc)."

Volebné vízie Rastislava Trnku

Kandidát na košického župana Rastislav Trnka uverejňuje svoje volebné vízie na sociálnej sieti.

Fotogaléria

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #volebná kampaň #spojené voľby 2022