Stanica metra bude určite, metro možno

Prvá stanica bratislavského metra bude o niekoľko rokov hotová. Zostane už len dostavať metro samotné... Nie, nejde o vtip.

20.03.2006 12:19
debata

Mesto nedávno predalo spoločnosti Ballymore Eurovea pozemky na spojnici Pribinovej ulice a Dostojevského radu len pod podmienkou, že v rámci svojho veľkolepého projektu nábrežného mestského centra postaví práve v tomto mieste v podzemí aj zmienenú stanicu.

Plánu budovať metro sa pritom mesto v roku 2003 vzdalo a z ekonomických dôvodov sa rozhodlo pre lacnejšiu električkovú rýchlodráhu. „Áno, stavať nie je v súčasnosti reálne, v budúcnosti by však mohlo byť. Nesmieme preto našim vnukom dať gól do vlastnej bránky a zastavať územie tak, aby sa tu už nikdy nijaká stanica vybudovať nedala,“ zdôvodnil námestník primátora Karol Kolada.

Ako ďalej vysvetlil, s vybudovaním stanice metra na predanom pozemku počíta územný plán.  Ak by sa však aj napokon nepostavilo vôbec, môže budúca stanica na Pribinovej slúžiť ako podzemná zastávka rýchloelektričky. Aj jej trasa totiž bude perspektívne centrom mesta viesť pod terénom. Súčasné prvé petržalské projekty sa pripravujú tak, že len úsek z Janíkovho dvora po Bosákovu ulicu sa vybuduje v konečnej podobe. Od Bosákovej ponad Dunaj cez Starý most by električka mala jazdiť iba dočasne. Neskôr, keď finančná situácia dovolí, uvažuje sa o prebudovaní celého tohto úseku na podzemný, vedúci hĺbkovo razeným tunelom pod riekou, ktorý by sa mohol zaústiť do stanice Pribinova.

Ballymore Eurovea už dávnejšie kúpila od mesta pozemky v zóne Pribinova za vyše pol miliardy korún. Na križovatke s Dostojevského radom, kde teraz slúži voľne prístupné parkovisko a niektoré objekty Dopravného podniku, prejavila záujem postaviť viacúčelovú výškovú budovu.

Marcové mestské zastupiteľstvo jej predaj tohto pozemku za vyše 153 miliónov korún odsúhlasilo. V zmysle požiadaviek územného plánu ju však zaviazalo vybudovať naraz s týmto objektom aspoň v hrubej stavbe aj stanicu metra, keďže neskôr by sa to na zastavanom území už nedalo. „Investor však priestory stanice bude môcť využívať na iné účely. Ako hotovú aj s príslušenstvom je povinný odovzdať ju až ku dňu realizácie stavby nosného dopravného systému – metra alebo rýchloelektričky,“ spresnil Kolada.

Polyfunkčný objekt postavený nad stanicou by mal mať šesť až osem nadzemných a tri podzemné podlažia, slúžiace nielen na parkovanie, ale aj ako komunikačné priestory budúcej stanice. Tá by mala vzniknúť až pod podzemnými podlažiami, v hĺbke, ktorú treba presne naprojektovať v súvsťažnosti s najbližšími uvažovanými stanicami metra, na petržalskej strane a na Kamennom námestí. Výstavba bude o to zložitejšia, že v dotknutých miestach vedie rozsiahla spleť inžinierskych si­etí.

Podzemnú zastávku na Pribinovej by mohli v budúcnosti využiť aj Železnice SR, ktoré plánujú bývalú železničnú trať od stanice Bratislava – Filiálka cez Karadžičovu a Starý most až do Petržalky vybudovať znovu – lenže tentoraz asi 20 metrov pod terénom.

debata chyba