Ihriskami lomcuje vietor. Aspoň pribúdajú

Sedemročný Patrik Hanus z Nitry je živá ľudská značka. Fúka vietor, tak musí v rukách držať tabuľku prikázaný smer jazdy, inak by odletela. Pritom netuší, na čo je dobrá. Usmieva sa. Stojí na úplne novom dopravnom ihrisku a so svojimi spolužiakmi sa práve pridal k ďalším slovenským deťom, ktoré majú šancu byť v dospelosti lepšími šoférmi.

02.07.2009 19:06
Deti Foto: ,
Deti sa na ihriskách učia cestné pravidlá ako chodci, kolobežkári a cyklisti.
debata

Počet dopravných ihrísk sa na Slovensku konečne zvyšuje. Po roku 1989 sa na dopravnú výchovu akosi zabudlo, ihriská pustli a počet tých, ktoré sa dali využiť, klesal. Pred pár rokmi malo len malé percento žiakov základných škôl prístup na také ihrisko. „Ich počet by čoskoro mohol dosiahnuť 50. Už dnes sa dá hovoriť o takmer 50 percentách žiakov, ktorí ich využívajú,“ prezradila hovorkyňa ministerstva školstva Dana Španková.

Okrem vetra sa nové dopravné ihriská boria s nedostatkom peňazí. Nie každé mesto alebo župa sú ochotné investovať vyše 170-tisíc eur do veľkého ihriska so svetelnými križovatkami. Nedávnou výnimkou je ihrisko v Poprade. „Väčšinou však pribúdajú menšie ihriská za približne 1 000 eur pri školách – s niekoľkými čiarami, prenosnými značkami a miniatúrnym semaforom,“ naznačil dopravný inžinier Andrej Sitkey. Podobné ihrisko pred niekoľkými dňami pribudlo na ZŠ Beethovenova v Nitre.

Neexistuje pritom nijaká organizácia, ktorá by budovanie alebo prevádzkovanie nových ihrísk zastrešovala. Leží to na pleciach rôznych fondov, nadácií a tiež na ministerstve školstva. To za posledné štyri roky poskytovalo príspevky v celkovej výške 270-tisíc eur ročne.

Je tu ešte jedna brzda, ktorá možno bráni ich častejšiemu využívaniu. Napríklad v Nitre sa zachovalo veľké ihrisko, kde sa dajú simulovať takmer všetky dopravné situácie, no je tam problém s pozemkami. Majetok patrí síce samospráve, ale pozemok zas súkromníkovi. A ten si pýta vstupné. „Už len jedno euro na dieťa za hodinu môže byť problém. Ihrisko totiž nenavštívite len raz,“ dodal Sitkey.

Argumentov na podporu dopravných ihrísk je viacero. Bezpečnosť na cestách možno zlepšiť vysokými pokutami, no tiež začiatkami výučby pravidiel v nízkom veku. Minulý týždeň jedno ihrisko otvorili pri materskej škole v obci Martin nad Žitavou. Podľa odborníkov treba deti učiť už tak skoro, ako sa správať na chodníku, na priechode cez cestu, čo znamená červená, zelená, že sa treba rozhliadnuť. Zle sa začali tieto prázdniny napríklad pre 8-ročného chlapca z dediny Pukanec, pretože nedodržal posledné pravidlo a takmer prišiel o život, keď vbehol pod kolesá motorky.

„Málokto si uvedomuje, že už taký štvrták musí ovládať takmer 90-percent pravidiel cestnej premávky. Môže sa sám bicyklovať. Deti často nepoznajú pravidlo pravej ruky,“ upozornil Sitkey. Návšteva dopravného ihriska môže mať preventívny účinok aj na rodičov. Máloktorého rodiča nezahanbí otázka vlastného dieťaťa: „Mami, oci, prečo sme išli na červenú, keď sa to nesmie?“

Existuje ešte jeden definitívny argument. Každoročne na cestách zomrie jedna menšia slovenská obec vrátane jednej triedy školákov.

debata chyba