V Žiline otvárajú neskolaudované nákupné centrum

Stavba, pre ktorú sa v minulosti viedli súdne spory a zabrala celé bývalé Štúrovo námestie, začína vo štvrtok fungovať. Bez kolaudácie, iba s povolením na predčasné užívanie, ktoré len pred dvoma dňami vydalo ministerstvo vnútra. Vyriešená nie je ani doprava, ktorá v centre Žiliny už teraz nezvláda nápor áut.

21.10.2010 10:05
Aupark Žilina Foto:
Neskolaudovaná stavba obchodno-zábavného centra v Žiline začína fungovať na základe povolenia na predčasné užívanie, ktoré len v pondelok vydalo ministerstvo vnútra. Stále zostáva nevyriešená doprava a príjazdové cesty.
debata (15)

„Rozhodnutie sme vydali na základe znaleckého posudku Ústavu súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity, podľa ktorého je možné objekt užívať aj bez dobudovanej infraštruktúry,“ uviedla o povolení na predčasné užívanie Alena Koišová z komunikačného odboru ministerstva vnútra. Podľa stavebného zákona je možné vydať povolenie na predčasné užívanie, ak neohrozuje bezpečnosť a zdravie ľudí. Do 15 dní má dať stavebník návrh na kolaudáciu stavby.

Kolaudácia, ktorá sa začala ešte v apríli, bola pritom prerušená práve pre chýbajúce cesty. Tie sa ešte nezačali robiť. „Aupark nemá k dnešnému dňu vydané právoplatné stavebné povolenie na žiadne cesty, čiže do užívania pôjde stavba, ktorá nie je v zmysle zákona napojená na cesty,“ potvrdil hlavný architekt Žiliny Martin Pavelek.

„Na mestský pokyn došlo k zrušeniu územného rozhodnutia na dopravnú infraštruktúru s tým, že mesto potom iniciovalo znovuobnovenie tohto procesu. Ten proces sa jednoducho naťahuje a máme ho prerušený do 15. decembra s tým, že máme doložiť ešte nejakú dokumentáciu,“ reagoval šéf predstavenstva investorskej spoločnosti HB Reavis Slavomír Jankovič.

Treba vyriešiť príjazdové cesty, niektoré úseky rozšíriť a upraviť aj päť križovatiek, čo by malo investora stáť 1,2 milióna eur. Ak sa už proces nebude komplikovať, tak chcú mať dopravné riešenia hotové v polovici budúceho roka.

Dovtedy podľa Jankoviča doprava síce nebude jednoduchá, ale nemyslí si, že by malo dochádzať k nejakým „absolútnym, fatálnym dopravným kolapsom“. Dopravní experti však Pravde potvrdili, že doprava v meste, ktorá je už teraz prehustená, sa po otvorení nákupného centra skomplikuje. Do akej miery, ukáže sa v najbližších dňoch.

„Žilinská infraštruktúra v centre nie je úplne prispôsobená súčasným intenzitám. Očakávam, že nastanú určité problémy a v budúcnosti sa budú musieť prijať komplexné riešenia celej dopravy v centre Žiliny,“ uviedol odborník na dopravu Ľubomír Palčák.

Žilinský Aupark za 67 miliónov eur sprevádzali zo začiatku protesty ľudí, ktorí boli nespokojní s tým, že Žilina prišla o námestie. Bolo predané, keď mestu šéfoval Ján Slota. Neskôr nové vedenie mesta viedlo s investorom spor a predaj námestia napadlo na súde. Stavbu, ktorá podľa predstaviteľov mesta nie je v súlade s územným plánom, sa snažili zastaviť, všetky rozhodnutia však zrušil krajský stavebný úrad. Napokon v prospech Auparku rozhodol aj súd a mesto sa odvolalo na Najvyšší súd, ktorý zatiaľ nerozhodol.

15 debata chyba