Parkovací problém Petržalky majú riešiť poplatky

Kto má dve autá, za to druhé zaplatí poplatok. Aj o takomto riešení trvalého problému s parkovaním uvažuje bratislavská mestská časť Petržalka. Poplatky by sa mali platiť prípadne aj za firemné autá alebo autá "cezpoľných" motoristov, ktorí v Petržalke bývajú napríklad v podnájme.

20.01.2012 12:00
debata (2)

O výške poplatku je však podľa hovorkyne petržalského miestneho úradu Márie Grebeňovej-Laczovej ešte predčasné hovoriť, pretože ide len o jednu z alternatív, o ktorej ešte musí rozhodnúť mestské zastupiteľstvo. „Len v týchto dňoch sme dostali od hlavného mesta ich koncepciu, ktorú si potrebuje preštudovať naša odborná komisia dopravy. Koncom budúceho týždňa by sme k nej mali dať pripomienky,“ povedala. Pracovná skupina zaoberajúca sa aj statickou dopravou má nastaviť rôzne alternatívny riešenia pre jednotlivé časti Petržalky, či už výstavbou garážových domov alebo zjednosmerneím ulíc tam, kde sa to dá. „Samozrejme, bez garážových domov sa nebude dať zväčšiť kapacita parkovania v Petržalke,“ vraví Grebeňová-Laczová.

Na pohľad nepopulárne opatrenie, ktoré počíta so spoplatnením vyššieho počtu áut v rodine, sa mnohým Petržalčanom pozdáva. „Som jednoznačne za to, aby sa ďalšie autá v rodine spoplatnili. Najmä večer sa v Petržalke nedá zaparkovať, nech ľudia platia. Myslím, že by to pomohlo problém vyriešiť,“ myslí si Ivan Krasnohorský (38), majiteľ jedného auta.

Súhlasí aj Karol Hodas (36), ktorý však tiež disponuje len jedným autom. „S tým, aby za parkovanie v Petržalke platili rodiny, ktoré majú dve autá, alebo tu odstavujú služobné vozidlá, by som súhlasil. Situácia je skutočne alarmujúca a z roka na rok horšia. Parkujúce autá stojace v dlhých radoch za sebou blokujú už celé jazdné pruhy na cestách, no čo je horšie, vyliezajú na chodníky a priamo pred brány domov,“ vraví Hodas.

Autá často ani nedodržia ani potrebný odstup, aby sa dalo prejsť. Na ľudí, ktorí kráčajú po chodníkoch, niektorí arogantní vodiči dokonca trúbia, aby im nezavadzali. Autá, ktoré sa na chodník nevedia dostať, navyše často prechádzajú cez trávniky, vyorávajú v nich hlboké brázdy a blato na kolesách roznášajú na chodníky. „Najviac ma však zaráža, keď na chodníkoch a pred bránami vidím parkovať služobné autá, firemné dodávky alebo drahé značky – audi, mercedesy, terénne autá. Ak títo ľudia majú na také luxusné vozidlá, pokojne by mohli platiť aj za parkovanie. Isté je, že situáciu treba riešiť. Keďže na stavbu podzemných alebo poschodových garáží asi niet peňazí, nejaké iné vhodné spoplatnenie by určite pomohlo,“ myslí si Petržalčan.

Andrea (25) hovorí, že oni majú tri garáže, a platenie je podľa nej rozumné. „Ja som za, beriem to ako rozumné z pohľadu životného prostredia. Aj keď mestská časť tým chce asi vyriešiť to, aby boli voľné miesta,“ uvažuje.

Situáciu s parkovaním v Petržalke považuje za kritickú aj Igor Vazal (40), ale so spoplatnením nesúhlasí. „Zaparkovať večer je zúfalé, ale spoplatnenie ďalšieho auta v rodine mi príde diskriminačné. Skôr sa prihováram za stavbu parkovacích domov a poplatok za parkovanie v ňom,“ povedal obyvateľ Petržalky, ktorý tu žije v podnájme.

Hovorkyňa miestneho úradu zdôrazňuje, že ak by sa spoplatnenie schválilo, išlo by o platbu za službu a počet parkovacích miest, ktorý je teraz verejne prístupný, by mal byť aj v budúcnosti zachovaný. „Ide však o to, aby si napríklad firmy nezľahčovali situáciu na úkor Petržalčanov, ktorí tam trvalo bývajú,“ dodáva hovorkyňa. Možno bude opatrenie nepopulárne, ale nerobiť nič, tiež nie je riešením.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba