Bratislava bojuje s dopravnými zápchami projektom Zvez suseda

Bratislava v stredu predstavila projekt s názvom Green Riders - Zvez Suseda, ktorého zámerom je zdieľanie jedného auta viacerými cestujúcimi. Mesto si od neho sľubuje skrátenie kolón, zrýchlenie dopravy a zníženie odpadových emisií.

27.02.2013 16:35
kolóna Foto:
Kolóny sú strašiakom bratislavských vodičov.
debata (36)

Projekt Green Riders je softvér, vhodný aj pre mobilné telefóny, ktorý má svojim užívateľom pomôcť pri hľadaní ľudí idúcich v určitú hodinu rovnakým smerom, napríklad do práce. Autori softvéru z Fínska projekt vylepšujú už štvrtý rok, pričom v krajine tisícich jazier tento spôsob dopravy využíva približne 5-tisíc ľudí. Podľa zástupcu prevádzkovateľa portálu Green Riders Oskaria Räisänena zníženie počtu áut v mestách o päť percent, prispeje až k 20-percentnému skráteniu kolón. V prípade Bratislavy ide však o prvý pokus spustenia aplikácie v podobne veľkom meste, keďže vo Fínsku zaznamenal úspech skôr v menších obciach.

Myšlienka Zvez suseda (Green Riders) je podľa Ftáčnika sympatická aj v tom, že nenúti ľudí, aby vozili stopárov, voči ktorým sú možno mnohí nedôverčiví, ale k zvezeniu známych. Projekt môže mať podľa neho okrem priaznivého ekologického dopadu aj sociálny, ktorého výsledkom by bolo utužovanie medziľudských vzťahov. „Snažíme sa konať v meste opatrenia, ktoré prispejú k skvalitneniu ovzdušia, zníženiu emisií uhlíka a zlepšeniu dopravnej situácie, zmenšovaním kolón,“ povedal primátor Bratislavy Milan Ftáčnik. Projekt je financovaný zo súkromných zdrojov, mesto doň nevkladá žiadne verejné financie a vystupuje iba ako jeho partner.

Aplikáciu do mobilu si môžete stiahnuť tu.

Pri čoraz častejších dopravných zápchach a problémoch s parkovaním je podobná iniciatíva zaujímavou alternatívou. Podľa meraní uskutočnených v rámci Európskeho týždňa mobility, sedel v piatich zo šiestich áut len vodič, pričom až v každom šiestom sedel aj jeho spolujazdec. „Prichádzame s ponukou pre vodičov, ktorej výsledkom má byť menej áut v uliciach. Chceme zvrátiť nepriaznivý pomer počtu ľudí využívajúcich jedno vozidlo,“ dodal Ftáčnik. Ideálnym výsledkom by bolo dosiahnuť hustotu dopravy ako počas letných prázdniny, keď sú ľudia pracujúci cez rok v Bratislave odcestovaní na dovolenkách v mieste rodiska alebo v zahraničí.

Cestovanie formou využívania jedného auta viacerými spolujazdcami si obľúbili najmä ľudia z východného Slovenska, ktorí pracujú alebo študujú v Bratislave. Je otázne, či sa chytí aj v Bratislave, hoci podľa zástupcu spoločnosti Green Riders už prvé úspešné pokusy zaznamenali. Aktuálne ho na území hlavného mesta využíva približne 300 ľudí.

Bratislava uvažuje aj nad motivovaním obyvateľov k využívaniu tohto spôsobu dopravy vyhradením prednostného dopravného pruhu, ruky jej však zväzuje legislatíva súvisiaca s dopravným značením. Pre troch a viac cestujúcich v jednom vozidle by tak cestu do práce výrazne urýchlil prednostný pruh. Mestu sa však testovanie pruhu určeného výhradne pre autobusy a taxíky na trase od zastávky Aupark cez Hodžovo námestie až po SAV veľmi nevyplatilo. Zmena dopravy v rámci Európskeho týždňa mobility v septembri minulého roka vyústila v tvorbu dlhých kolón.

Mesto zatiaľ motivuje registrovaných členov súťažou o iPad mimi, a plánuje odmeňovať vodičov a prípadne aj ich zamestnávateľov vstupenkami na rôzne kultúrne a športové podujatia.

36 debata chyba