Navyše majú platiť za miesta, ktoré nie sú na prevádzkovanie taxislužby správne označené. Mesto Martin tvrdí, že chce do zriaďovania a užívania stanovíšť pre taxislužby vniesť poriadok.
Niektorí taxikári v novom všeobecne záväznom nariadení vidia pomstu práve za to, že upozornili na niektoré nedostatky v zákone. Mesto dosiaľ nemalo žiadne mestské nariadenie, ktoré by upravovalo podmienky na poskytovanie taxislužby.
Dosiaľ platili za jedno vyhradené parkovacie miesto pre taxík 330 eur, po novom to má byť v lukratívnejšej časti mesta minimálne 800 eur. Cena sa v dražbe môže ešte zvýšiť. „To je pre ľudí, ktorí napríklad majú dve-tri stanovištia, pretože zamestnávajú napríklad 6 ľudí a majú tri autá, dosť likvidačné,“ myslí si jeden z prevádzkovateľov taxislužby v Martine Peter Smatana ml. Zvýšenie cien za miesta pre taxíky sa podľa ďalšieho z prevádzkovateľov Petra Kolaju môže prejaviť aj na zvýšení cien pre zákazníkov.
Na pozemkoch mesta je v súčasnosti 46 vyhradených parkovacích miest na účel vykonávania taxislužby. „Podľa nových pravidiel budeme stanovištia pre taxislužbu dražiť elektronickou aukciou a tie ceny, ktoré sme stanovili, sú stále v porovnaní s inými mestami na Slovensku prijateľné a nižšie,“ uviedol hovorca mesta Martin Jozef Petráš.
Dodal, že martinská radnica reagovala na zmenu v zákone o cestnej doprave, čo jej umožnilo vytvoriť vhodnejšie a jasné podmienky na poskytovanie taxislužby nielen pre taxikárov, ale aj pre občanov. „Na území mesta sú niektorí taxikári, ktorí riadne neplatia nájomné alebo poskytujú taxislužby z iného miesta, ako im bolo určené,“ dodal Petráš.
Jeden z prevádzkovateľov taxislužby priznal, že za vyhradené parkovacie miesto prestal platiť. Miesto má prenajaté od mesta, ale platiť by mal mestskej akciovej spoločnosti, ktorá zabezpečuje parkovanie na území mesta. „Po vstupe tretej osoby do zmluvných dvojstranných vzťahov som jednoducho tretej osobe odmietol platiť za niečo, čo som si od nej neprenajal,“ hovorí prevádzkovateľ taxislužby Peter Kolaja.
Kolaja tiež upozorňuje, že vyhradené parkovacie miesto pre taxislužbu a stanovište taxi sú dve rôzne veci, ktoré sa riadia rôznymi právnymi predpismi. Stanovište taxi má byť označené zvislou dopravnou značkou, kde je na modrom podklade nápis TAXI, vodorovnou značkou s nápismi taxi a doplnkovou značkou o počte parkovacích miest vyhradených pre osobné autá taxislužby.
V Martine sú vyhradené miesta pre taxislužby označené značkou Reservé a dodatkovými tabuľkami pre taxi, čo je však označenie pre parkovacie miesto, ktoré umožňuje taxikárovi na mieste parkovať, nie odtiaľ poskytovať služby. „Stanovište taxi je iný post ako parkovací box. Taxikár by mal poskytovať služby na stanovišti, ktoré je označené priamo značkou TAXI,“ uviedol Milan Velčický z Cechu Taxi Bratislava.
Martinskí taxikári upozornili aj na to, že do tvorby nového všeobecne záväzného nariadenia o výkone taxislužby neboli prizvaní. Mesto oponuje, že martinskí taxikári nemajú žiadnu spoločnú organizáciu, ktorá by ich zastupovala. Rokovať o novom mestskom zákone budú poslanci o týždeň. Hovorca mesta uviedol, že na zastupiteľstve majú taxikári rovnaké právo ako každý občan možnosť vystúpiť v rozprave. Taxikári chcú svoj nesúhlas vyjadriť protestom pred martinským magistrátom.