Šafárikovo námestie sa zmení pre budúcu električku do Petržalky

Centrum hlavného mesta čakajú v najbližších mesiacoch veľké dopravné obmedzenia. Súvisia s rekonštrukciou Starého mosta a výstavbou novej električkovej trate z Petržalky, ktorá má vyústiť na frekventovanom Šafárikovom námestí.

10.01.2014 13:00
šafárikovo námestie, mhd, električka,... Foto: ,
Obyvateľov hlavného mesta, ktorí cestujú cez Šafárikovo námestie, čakajú v najbližších mesiacoch dopravné obmedzenia.
debata (33)

Cez tento dôležitý mestský dopravný terminál nebudú od 20. januára jazdiť električky, ktorých trasy sa presmerujú. Nadväzujúcu Štúrovu ulicu o týždeň neskôr uzavrú aj pre automobilovú dopravu. Definitívne z tohto priestoru zmizne obratisko autobusov MHD, ktoré sa premiestni na opačnú stranu Dunaja, na Bosákovu ulicu, kde bude mať plánovaná petržalská električka zatiaľ konečnú zastávku – neskôr sa počíta s ďalším predlžovaním trasy.

„Pôjde o značný zásah do organizácie dopravy v Bratislave,“ pripustil hovorca bratislavského magistrátu Stanislav Ščepán. Magistrát preto v tejto súvislosti požiadal obyvateľov aj návštevníkov mesta o pochopenie. Podrobnosti o presmerovaniach odporúča hľadať na stránke mestského Dopravného podniku www.dpb.sk. Podľa Ščepána je možné, že výluka MHD zo Šafárikovho námestia potrvá až do úplnej obnovy mosta, no môže byť aj v niektorých časových úsekoch prerušená.

Cestujúci však zostali zmenami zaskočení. Najmä keď pôvodne ich mesto dokonca plánovalo odštartovať už o týždeň skôr, hoci do konca roka o nich verejnosť nijako neinformovalo.

Protestujú aj občianski aktivisti, podľa ktorých je neprípustné robiť takéto závažné dopravné úpravy narýchlo, živelne a bez záujmu poznať názor občanov. „Navodzuje to pocit ignorovania občianskeho hlasu, utajovania dôležitých skutočností a celkovej nepripravenosti projektu,“ tvrdí Matej Vagač z občianskej iniciatívy Bratislava otvorene. Iniciatíva žiada, aby magistrát zverejnil navrhované riešenia pre jednotlivé typy dopravy a usporiadania ďalších verejných priestorov vrátane odborných vyjadrení k nim. A tiež aby primátor Milan Ftáčnik vyvodil personálnu zodpovednosť voči tým, ktorí v tejto súvislosti konali nekoncepčne a netransparentne. Hlavný dopravný inžinier Bratislavy Tibor Schlosser však obvinenia odmieta. „Od môjho nástupu do funkcie vo februári 2011 sme usporiadali päť oficiálnych verejných diskusií o nosnom dopravnom systéme. Ľudia mali dosť možností dozvedieť sa o našich zámeroch a vedeli, že práce v decembri 2013 odštartujú,“ tvrdí. Pripúšťa síce, že zhotoviteľská spoločnosť Eurovia SK mienila najprv úpravy na Šafárikovom námestí a Štúrovej robiť až ku koncu rekonštrukcie mosta. „Zmeniť harmonogram výstavby je však podľa zákona právom zhotoviteľa,“ tvrdí.

„Akonáhle sa mesto stane majiteľom technickej dokumentácie, poskytne Bratislavčanom aj viac vizuálnych informácií,“ prisľúbil Ščepán. Ako však doplnil Schlosser, v zásade sa na námestí ani veľa nezmení. „Akurát sa doterajšia zastávka električiek na Štúrovej presunie bližšie k budove Univerzity Komenského a električky tam budú jazdiť obojsmerne, po trase k mostu,“ skonštatoval.

Práce na demontáži technicky opotrebovaných oceľových polí Starého mosta sa začali už pred Vianocami. Po prerušení počas sviatkov v nich už spoločnosť Eurovia, víťaz verejnej súťaže na obnovu premostenia, momentálne pokračuje. Do februára by mali z mosta zostať už len piliere. V rámci obnovy najstaršieho bratislavského mosta cez Dunaj sa vybuduje aj nová estakáda pri petržalskom štadióne Artmedia a rozšíri sa estakáda na Einsteinovej ulici. Úsek električkovej trate zo Šafárikovho námestia po Bosákovu bude mať dĺžku 2,4 kilometra. K univerzite posunutá zastávka električiek dostane nový vzhľad, pribudnú ďalšie zastávky na petržalskej strane Dunaja – na uliciach Viedenská, Jantárová a Bosákova. Vynoví sa však aj Šafárikovo námestie ako celok, križovatka Bosákovej a Jantárovej a na ľavom brehu rieky pribudne od Starého mosta k nábrežnému komplexu Eurovea nový cyklochodník.

Rozpočet na projekt je 58,8 milióna eur bez DPH. Na financovaní sa budú z 85 percent podieľať európske peniaze, desiatimi percentami by mal prispieť štát a zvyšných päť percent zabezpečí mestský rozpočet. Na základe podmienok čerpania eurofondov však práce musia byť dokončené už do decembra 2015.

© Autorské práva vyhradené

33 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #Petržalka #Starý most #električka #Šafárikovo námestie