Autokino bude jazdiť za divákmi

Na pilotnom projekte nitrianskeho autokina, ktoré za dva mesiace prilákalo 10-tisíc návštevníkov, bola jedna zvláštna vec. Väčšina divákov nebola vôbec z Nitry, ale z ostatných končín Slovenska.

14.01.2014 15:00
autokino, matej ruttkay, nitra Foto: ,
Autokino neruší okolie, diváci si zvuk naladia na vopred určenej frekvencii na autorádiu, ukazuje Ruttkay.
debata

Ľudia boli ochotní cestovať za netradičným filmovým zážitkom desiatky kilometrov z Bratislavy, Piešťan či z Prievidze. Organizátori preto zvažujú, že zo stabilného autokina spravia putovné. „Prechádzali by sme postupne mestá od západu na východ. Určite každé krajské mesto, ale aj menšie. Napríklad Vráble alebo Levice, odkiaľ prišiel veľký počet áut počas prvého ročníka. Ešte je to však otázne. Uvidíme, ako na tom budeme finančne, či sa nám podarí získať dostatok sponzorov,“ prezradil hlavný organizátor Matej Ruttkay, ktorý už teraz v zimnom období pripravuje premietaciu sezónu na rok 2014.

K myšlienke putovného kina sa dostal pri bilancovaní návštevnosti počas celej prevádzky. Na začiatku bol záujem mimoriadny, potom výrazne klesol. V prvý deň sa pred parkoviskom v areáli Slovenskej poľnohospodárskej univerzity tlačilo podľa odhadu organizátorov vyše 600 áut. Maximálna kapacita však bola 200, mnohých museli otočiť. V meste spôsobili dokonca zápchu. „Myslíme si, že keď to spravíme zakaždým v inom meste, všade to bude novinka a pritiahne to viac ľudí,“ mienil Ruttkay.

Sťahovať sa s autokinom po celej republike nie je po technickej stránke žiadny problém, ťažšie je ho udržať na jednom mieste. Všetka elektronika vrátane špeciálneho projektora a nafukovacej obrazovky sa zmestí do jednej dodávky. Plátno má však po rozložení 64 štvorcových metrov a letná búrka by ho mohla poškodiť. „Pôsobí to ako plachetnica, je to naozaj obrovské, treba to ukotviť lanami. Pri silnom vetre sme s tým mali problém,“ dodal Ruttkay. Počas pilotného ročníka pre zlé počasie nedokončili dva filmy.

Autokino začne v máji a potrvá len do začiatku školského roka. Vyše 70 percent návštevníkov totiž tvorili ľudia do 20 rokov, z toho veľká časť boli stredoškoláci, ktorí nemali ani 18 rokov, ani vodičský preukaz či auto a jednoducho sa zviezli so starším kamarátom. „V septembri nám nečakane klesla návštevnosť a spôsobili to práve stredoškoláci, ktorí sa vrátili do školy,“ vysvetlil organizátor.

Filmy si vyberali diváci na facebookovej stránke autokina, ktorá má v súčasnosti asi 8-tisíc fanúšikov. Premietalo sa 50 filmov, ani jeden nereprízovali. Autokino nerušilo okolie, pretože si každý naladil zvuk na autorádiu na vyhradenej frekvencii a počúval cez vlastný audiosystém. Medzi 3 500 vozidlami, ktoré navštívili autokino v roku 2013, bol aj jeden traktor a kamión, partia mladých ľudí si v blízkosti rozložila gauč. Vstupné bolo pre jedno auto 2 eurá, čo pre štyroch členov posádky znamenalo premietanie za 50 centov. Cena sa v budúcej sezóne zrejme nezmení. Na porovnanie, jeden lístok do kina v nitrianskom kine Cinemax sa pohybuje od 4,80 do 7,80 eura.

Zrejme jediným stabilným slovenským autokinom tak zostáva bratislavské s kapacitou 500 áut. Autokino Shopping Palace na Zlatých pieskoch v hlavnom meste má za sebou už piatu sezónu. Vlani sem prišlo vyše 4-tisíc áut na 58 predstavení a najhranejším filmom boli Piráti z Karibiku 4, vstupné bolo zadarmo. Autokino si mohli v roku 2012 vyskúšať aj obyvatelia Žiaru nad Hronom. Tunajšie mestské kultúrne centrum si neskôr dokonca zakúpilo veľké nafukovacie plátno, ale podľa riaditeľky Michaely Pribilincovej s ním už nebudú robiť autokino, ale len bežné exteriérové premietanie v parku, na kúpalisku alebo na námestí. Odrádzajú ich vysoké náklady spojené s prevádzkou autokina aj letné búrky. „Počasie neviete v takomto prípade ovplyvniť a mohli by sme ísť do straty,“ naznačila Pribilincová.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #film #autokino