Elektrická lokálna železnica Bratislava-Viedeň dotvárala neopakovateľnú charizmu Bratislavy, starí Bratislavčania zvyknú dodnes spomínať, ako sa električkou chodilo na kávu do Viedne. Po zániku lokálnej dráhy sa dve vozidlá špeciálne vyrobené pre bratislavský úsek, GANZ Eg 5 a 6, dostali do Rakúska.
Pôvodný majiteľ, firma Stern a Hafferl, sa vozidlo GANZ Eg 6 rozhodol ponúknuť na predaj alebo zošrotovanie. Členom Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy (KPMHARD) sa však s pomocou Bratislavského okrášľovacieho spolku a veľkého záujmu verejnosti podarilo električku v roku 2011, po sedemdesiatich rokoch, vrátiť domov do Bratislavy.
„Svojho času spojila Viedenská električka dve mestá aj dva štáty – Uhorsko a Rakúsko. Po sto rokoch spája dva subjekty – mesto a župu a výsledok spolupráce sa zhmotnil v obnove tohto kúsku histórie,“ povedal Maroš Mačuha z KPMHARD.
Pri rekonštrukcii električky vymenili nepôvodné zariadenia, ktoré boli do nej namontované neskôr. Plechy, ktoré už zhrdzaveli, museli odstrániť úplne, interiér je spravený nanovo, podľa historického dizajnu spred sto rokov. „Práca na každom exponáte má svoje čaro a osobitosť. Musel som zistiť, v akej dobe stroj jazdil, ako presne fungoval. Naštudoval som veľké množstvo materiálov, bol som dokonca na exkurzii v rakúskom Mariazelli, kde má naša električka dvojičku,“ opisuje renováciu Jozef Majtáň z firmy, ktorá sa zaoberá opravami koľajových historických vozidiel. V porovnaní s parnými rušňami bola však podľa neho oprava elektrickej lokomotívy omnoho ľahšia.
Projekt záchrany Viedenskej električky sa opravou lokomotívy nekončí. V Rakúsku sú totiž ešte vozne, ktoré by združenie KPMHARD rado odkúpilo. Tie, na rozdiel od lokomotívy GANZ Eg 6, ktorá jazdila len na bratislavskej časti trate, vozili cestujúcich priamo z Prešporku až do Viedne. Rušeň sa totiž na konci Petržalky, v dnešných Kopčanoch, musel vymeniť a na rakúskych koľajniciach ťahal vagóny iný.
Späť v Bratislave privítal historickú električku aj Kamil Peteraj, ktorého starý otec v nej bol revízorom. „Mal nádhernú tmavomodrú uniformu z flaušu. Kto mal vtedy uniformu, bol niekým,“ spomínal Peteraj na deda. „Dokonca ja, ako bigbiťák vo Véčku, som si občas požičal dedovo sako, aby som sa blysol,“ dodal s úsmevom. Starý otec zvykol Kamilovi Peterajovi rozprávať aj o známych osobnostiach, ktoré sa Viedenskou električkou vozili – Eugen Suchoň či Gejza Dusík.
Po viac ako dvoch rokoch renovácií sa Viedenská električka predstaví verejnosti – od piatka 7. novembra do nedele si ju môžu prísť obzrieť pamätníci aj mladší milovníci histórie na Nábrežie Milana Rastislava Štefánika v Bratislave. V utorok sa presunie do Múzea dopravy, kde bude súčasťou tematickej expozície. „Symbolicky, k storočnici otvorenia miestnej dopravy Viedenskej električky, privážame stratenú Bratislavčanku späť domov. Veríme, že sa po renovácii bude verejnosti páčiť,“ uviedol predseda KPMHARD Michal Milata.