Veterány sú sľubná investícia v neistých časoch

27.01.2015 15:00
veterán, daniel latečka, austin princess
Investícia do veterána sa človeku vráti, hovorí Daniel Latečka, na snímke s vozidlom Austin Princess. Autor: ,

Investovanie do starého auta sa môže teraz vyplatiť viac ako kedykoľvek predtým. A to nielen tým solventnejším, ale aj obyčajným ľuďom, ktorí majú kdesi v garáži odstavenú starú embéčku - Škodu 1000 MB po dedkovi. Autá 60., 70. rokov, ktoré brázdili Československo, sú teraz v kurze a predávajú sa za tisíce eur.

Kým cena zlata niekedy klesá, veterán z roka na rok len rastie. „Už viac ako 15 rokov stúpajú ceny historických vozidiel vo svete. Keď v roku 1996 bol priemerný nárast ceny okolo 100 percent, v súčasnosti sa pohybuje cez 300 percent. A ten nárast pokračuje,“ naznačil Emil Môcik z Asociácie historických vozidiel SR. Nie každé auto však stúpa takto výrazne a, naopak, nájdu sa aj prípady, keď nárast presiahol 600 percent. Príkladom je TATRA 613 prezývaná „chromka“.

„V roku 2012 sa dala kúpiť v peknom stave za 10-tisíc eur. V súčasnosti sa ich ceny pohybujú od 25– do 45-tisíc a cena sa zvyšuje, nakoľko aj v zahraničí uznali toto vozidlo ako výnimočné, keďže je to ručne vyrábaný automobil, vzduchom chladený osemvalec,“ dodal Môcik. V Nemecku sa toto auto nedávno predalo za 68-tisíc eur.

Aj preto už od roku 2010 rapídne rastie záujem o historické vozidlá. Podľa americkej spravodajskej televízie CNBC boli veterány dokonca najziskovejšou investíciou za rok 2014 a z dlhodobého hľadiska prekonávali umenie. Kým cena veterána za päť rokov narástla priemerne o 111 percent, pri umení to bolo za rovnaký čas len 17 percent.

Zaujímavú vec v tejto súvislosti postrehol aj predseda Veteran Car Clubu Nitra Daniel Latečka. Za posledné roky sa im výrazne rozšírila členská základňa. A to najmä z radov štyridsiatnikov. Niektorých skutočne motivuje sľubná investícia. „Sú to lepšie uložené peniaze ako v banke. A istejšie ako nejaký pilier,“ poznamenal.

Sú to však aj ľudia, ktorým sa ich spomienky na detstvo a mladosť spájajú so starými autami. A rodí sa nová vášeň. „Vidíme to aj na výstavách, keď sa ľudia zastavujú pri autách a hovoria – veď na tomto sa vozil môj dedko. V tomto ma vozil otec, keď som bol malý,“ pokračoval Latečka. Upozornil však, že aj takéto investovanie má svoje úskalia. To, že niekto má doma odložený rozbitý Trabant, ešte neznamená, že má veľký majetok. Cení sa opravené, pojazdné vozidlo v tip-top stave. Kto má peniaze, rovno si také kúpi a časom ho výhodne predá. Kto má šikovné ruky, veterána si postupne sám opraví. Kto nemá ani jedno, ani druhé, nemôže sa podľa skúsených zberateľov spoliehať na rozprávkové zbohatnutie len preto, že nejaké to auto zdedil.

Latečkov brat Milan kúpil za približne 600 eur Škodu 1000 MB. Bola v hroznom stave. Kým sa v nej mohol prevážať po meste na zmrzlinu a predieral sa pritom cez zástupy obdivných pohľadov, zainvestoval do nej približne 6-tisíc eur. "Problém je v tom, že sa nevyrábajú kópie dielcov.

Existujú možno laminátové, ale také na veterán ísť nesmú, ak to má byť čistý originál. Všetko je to o hľadaní na povalách," podotkol veteránista. Staré embéčky pritom zažívajú veľký boom, veľký dopyt je najmä po verzii 1000 MB deLuxe, z ktorej sa zachovalo veľmi málo kusov. Latečkov skvost by sa na Slovensku síce predával s ťažkosťami, no v Nemecku by ho vedel speňažiť aj za 12-tisíc eur. Má to však háčik. V tom krásnom zaoblenom aute s minimom hranatých tvarov je kus námahy a času. „A je v tom srdce. Určite by som ho nepredal,“ naznačil milovník starých áut, v čom tkvie možno najväčšie riziko investovania do starých áut.

Bratia Latečkovci predpovedajú veľkú budúcnosť aj ďalším škodovkám. „Škoda 110 R rastie už teraz. Takisto Škoda Garde, Rapid,“ vymenúvajú. No pri Škode 120 pokrútili hlavou. „Z tohto auta asi nikdy nebude veterán. Z hľadiska veku to určite bude historické auto, pretože bude mať viac ako 30 rokov (niektoré už majú, pretože sa vyrábali od roku 1976 do roku 1990, pozn. redakcie). No mám taký pocit, že to asi nebude to pravé orechové. Veterány sú podľa mňa skôr tie 60., 70. roky,“ domnieval sa predseda nitrianskeho klubu.

Niektorí veteránisti s vráskami spomínajú na vlny šrotovného. V šrote končili spomínané Škody 1000 MB s minimom najazdených kilometrov, boli to aj autá už zaniknutej značky Simca, často pojazdné kusy bez akejkoľvek hrdze. „Ľudia za ne vtedy dostali pár eur, no pritom odišli hodnotné veci,“ poznamenali Latečkovci. Trpezlivosť sa pri veteránoch určite oplatí.

Koľko je na Slovensku veteránov?

  • asi 1 000 vozidiel je evidovaných na historických žltých značkách
  • asi 10 000 áut starších ako 30 rokov je stále na bielych evidenčných číslach, odhaduje sa, že z tohto počtu je 2¤500 historických vozidiel
  • existuje ešte 500 vozidiel, ktoré sú staršie ako 30 rokov, ale sú odhlásené a nemajú žiadne čísla, ide o vozidlá pripravené na renováciu a čaká sa na nárast ich ceny

    Zdroj: AHV SR

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#investícia #Veterán #veterány #Daniel Latečka
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku