Doteraz za pamiatkami jazdili vlastnými autami alebo autobusom. Odvčera je všetko ináč. Dostali pojazdné dielne s kompletnou výbavou.
„Každý člen tímu má pridelené funkcie. Jeden zodpovedá za vozidlo, ďalší za náradie a materiál a tretí je zodpovedný za komunikáciu s úradmi a administratívu,“ vysvetlil veliteľ posádky banskobystrického tímu Ivan Farárik. Na strednom Slovensku od minulého októbra stihli zmonitorovať 14 kultúrnych pamiatok, medzi nimi mestské opevnenie v Banskej Bystrici, ktoré je podľa nich v dezolátnom stave. Rovnako vyhodnotili aj Kaplnku sv. Jána Nepomuckého v Banskej Belej.
A ako vyzerá bežný výjazd? „Spravidla začíname zaslaním oznámenia majiteľovi pamiatky a požiadame ho o súhlas s vykonaním výjazdu,“ opisuje Andrej Ivan, ktorý je v banskobystrickom tíme zodpovedný za administratívu a komunikáciu s úradmi. V prípade, že správca alebo majiteľ súhlasí, vychádzajú do terénu. „Po spoločnej prehliadke pamiatky si ju rozdelíme na tri časti. Každému z nás pripadne časť, ktorú musí samostatne popísať,“ pokračuje Ivan.
Monitoring má dve časti. Vypracovanie technickej správy o kultúrnej pamiatke, ktorá hodnotí jej stav, možné ohrozenia a zostavenie rebríčka prioritných prác na obnovu objektov. Druhou časťou sú praktické ukážky. Na mieste vykonajú drobné opravy alebo čistiace práce. Ide o výmenu poškodených krytín, čistenie odkvapových žľabov či protézovanie poškodených častí kovov. Vlastníkom tak poskytujú komplexnú poradenskú činnosť.
„Zatiaľ sme nemali veľké pamiatky. Na tie menšie potrebujeme jeden až dva dni. Viac ako dva a pol dňa sme zatiaľ nestrávili na žiadnej pamiatke,“ dodal Ivan.
Včerajším dňom by sa práca deviatich zamestnancov Pamiatkového úradu mala zjednodušiť. K dispozícii budú mať pojazdné dielne a špeciálnymi zariadeniami vybavené úžitkové vozidlo. Obsahuje termovíznu kameru, vlhkomer, fotoaparát či strešný nosič s rebríkom. Využívať budú aj modernú tabletovú aplikáciu, ktorá umožní informácie získané v teréne okamžite preniesť do elektronickej podoby.
Pro Monumenta – prevencia údržbou je projekt podporený z nórskych fondov, ktorý odštartoval začiatkom minulého roka. Jeho cieľom je vďaka tímu záchranárov vytvoriť systém preventívneho monitoringu kultúrnych pamiatok na Slovensku. Ku koncu minulého roka stihli tri tímy preskúmať až 42 pamiatok. Projekt sa skončí v apríli 2016, generálna riaditeľka Pamiatkového úradu Katarína Kosová však verí, že sa v budúcnosti nájde forma, ako ho predĺžiť. „Mohlo by sa, podobne ako v prípade kominárov, zakotviť v zákone, že kontrolu pamiatok môžu vykonávať len certifikovaní odborníci,“ priblížila.