Martinčan tvrdí, že ho v Žiline odmietli ošetriť

Štyridsaťjedenročný Peter z Martina tvrdí, že ho so zdravotnými ťažkosťami odmietli ošetriť na žilinskom urgentnom príjme a poslali ho tam, odkiaľ pochádza, teda do Martina.

09.02.2015 18:28
pacient, Žilina Foto: ,
Peter s kolegyňou, ktorá ho viezla do nemocnice. Tvrdia, že ho odmietli na urgentnom príjme v Žiline ošetriť.
debata (3)

Personál oddelenia sa bráni, že to tak nebolo a nemocnica odporučila pacientovi, aby podal podnet, ktorý prešetrí.

„Bolo mi na odpadnutie, hučalo mi v ušiach, bolela ma hlava, nevedel som, čo sa so mnou deje,“ opisuje ťažkosti Peter Uhrín. Keďže pracuje v Žiline, v blízkosti nemocnice, spolupracovníci mu pomohli nastúpiť do auta a kolegyňa ho odviezla na oddelenie urgentného príjmu. „Prišlo mu zle, ruky mal až do modra, bol bledý,“ doplnila kolegyňa z práce Radoslava Zimková, ktorá Petra viezla do nemocnice. Tam na recepcii sa ho mali opýtať ako sa cíti, či sa na niečo lieči a odkiaľ pochádza.

„Doktor mi odkázal, že keď som z Martina, nech si to idem riešiť do Martina. Neviem kam inam som mal ísť, či niekam na pohotovosť alebo niekde inde, ale mohli mi to povedať, keď ma odmietli,“ hovorí Martinčan. Dodal, že už asi mesiac má problémy s tlakom a momentálne mu nastavujú liečbu. Po odmietnutí v nemocnici ho kolegovia zaviezli domov, odkiaľ zavolal svojej lekárke, aby mu poradila, čo má robiť a kam má ísť, keď sa bude cítiť podobne zle.

Svedkom odmietnutia bola aj Petrova kolegyňa, ktorá ho do nemocnice viezla. „Povedali nám, že to má dlhodobý stav a že ho lekár neprijme. Na začiatku sa ho opýtali odkiaľ je a či sa mu to už niekedy stalo,“ hovorí Radoslava Zimková. „Nepochopila som, prečo to takto urobili. Mohli nám povedať na aké iné oddelenie máme ísť, alebo mu mohli poslať aspoň sestru, nech mu zmeria tlak,“ myslí si.

Hovorkyňa Fakultnej nemocnice s poliklinikou v Žiline Mária Kliková hovorí, že tvrdenia pacienta sú v rozpore s tým, čo tvrdí personál oddelenia. Mal možnosť ísť za všeobecným lekárom, ktorý je pre takéto prípady k dispozícii v areáli nemocnice. „Je nevyhnutné tento prípad poriadne prešetriť. To znamená, že pacient musí dať podnet k nám do nemocnice na referát kontroly, ktorý sa tým bude podrobne zaoberať,“ uviedla hovorkyňa s tým, že v prípade pochybenia príjme nemocnica opatrenie.

Ministerstvo zdravotníctva nepozná presné detaily prípadu zo Žiliny, ale jeho hovorkyňa Zuzana Čižmáriková uviedla, že vo všeobecnosti platí, že žiaden lekár nemôže odmietnuť akútneho pacienta, bez ohľadu na miesto bydliska. „Musí ho buď ošetriť, alebo nasmerovať k lekárovi, ku ktorému podľa ošetrenia patrí. Nemáme však vedomosť, že by sa tak stalo,“ povedala Čižmáriková.

Podľa Tomáša Szalaya zo Stredoeurópskeho inštitútu pre zdravotnú politiku – Health Policy Institute sa nemôže stať, aby v nemocnici odmietli ošetriť pacienta. „Nemôže byť dôvodom toho, že vás niekto neošetrí skutočnosť, že bývate niekde inde,“ uviedol Szalay s tým, že rajonizácia bola zrušená ešte v roku 2003. Je nepredstaviteľné, ak je pravdou, že prípad sa naozaj stal tak ako ho popisuje Peter. „Povinnosťou zdravotníka je riešiť problém klienta,“ dodal Szalay.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Žilina #nemocnica #Pacient