Nové električky za 115,3 milióna eur kúpil DPB v rámci Operačného programu Doprava 2007–2013, z toho Európska únia prispeje 93,1 milióna eur, informovala hovorkyňa Dopravného podniku Bratislava Adriana Volfová.
Zmluvu na nenávratný príspevok z európskych fondov podpísal minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Počiatek s generálnym riaditeľom DPB Ľubomírom Belfim v septembri 2013.
Dopravný podnik k nákupu nových 15-tich obojsmerných električiek využil aj možnosť opcie na ďalších 15 vozidiel, tento dodatok podpísal šéf dopravného podniku vlani v auguste. Dopravný podnik chce využiť aj opciu na nákup ďalších 15 jednosmerných električiek.
Dodatok na ďalšie jednosmerné električky DPB podpísal vlani v októbri a na ich financovanie sa budú uchádzať o príspevok z pripravovaného operačného programu Infraštruktúra 2014–2020, ktorý je nástupcom pôvodného Operačného programu Doprava. Jednosmerné a obojsmerné električky dodáva do Bratislavy spoločnosť Škoda Transportation.
„Je to vôbec po prvýkrát v histórii, čo sa na nákup nových vozidiel MHD využili finančné prostriedky z eurofondov," povedal šéf DPB Belfi. Všetky nové električky sú nízkopodlažné klimatizované a monitorované vnútorným aj vonkajším kamerovým systémom. Podľa Belfiho sa tak zvýši bezpečnosť cestujúcich i vodičov a zároveň sa zníži vandalizmus. Verím, že vďaka novým električkám, trolejbusom aj autobusom sa stane verejná doprava pre obyvateľov Bratislavy atraktívnejšia," uviedol Belfi.
K prvým novým električkám by mali postupne pribudnúť i ďalšie. Ďalšie obojsmerné vozidlá v DPB privezú už v najbližších mesiacoch, od marca do mája. Jednosmerné električky by mali dodať v máji. Do októbra tohto roka by podľa Volfovej malo vo vozidlovom parku DPB pribudnúť 40 nových vozidiel, ostatné dodá vysúťažená spoločnosť v roku 2016.
Nové električky hneď po privezení do Bratislavy ešte nemôžu na trať, čakajú ich totiž skúšky. Ide o nové typy, ktoré musí schváliť ministerstvo dopravy. „Naši pracovníci v spolupráci s pracovníkmi dodávateľa budú na nových električkách vykonávať technicko–bezpečnostné skúšky. Zoznam skúšok bol dohodnutý medzi výrobcom vozidla a schvaľovacím orgánom, čo je Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR,“ vysvetlila Volfová.
S novou električkou totiž musia vyskúšať prejazdnosť tratí či súčinnosť brzdových systémov. Vykonať treba aj skúšky zrýchlenia, skratové a otepľovacie skúšky, otestovať tiež musia funkčnosť všetkých systémov a zariadení. Až po týchto skúškach môže byť nová električka zaradená do premávky s cestujúcimi, povedala hovorkyňa Volfová. Počas skúšok namiesto cestujúcich vozia v električke oceľové koľajnice.