Diaľnicu cez Turiec chcú otvoriť v júli

Predĺžený termín dokončenia diaľnice D1 Dubná Skala - Turany sa kráti, Váhostav má úsek odovzdať na konci mesiaca. Vraj to dodrží a vodiči budú môcť po vyše 16-kilometrovom úseku jazdiť v prvej dekáde júla.

, 18.06.2015 14:30
diaľnica, Dubná Skala-Turany, D1 Foto: ,
Vyše 16 km dlhý úsek diaľnice D1 Dubná Skala - Turany je tesne pred dokončením.
debata

Úsek Dubná Skala – Turany mal byť dokončený už pred polrokom. Finančné problémy Váhostavu, ktorý nevyplácal svojich dodávateľov a mnoho živnostníkov pre neuhradené faktúry zo stavby odišlo, vlaňajšia povodeň a zmeny v projektoch pre problémy v oblasti geológie plánovaný termín dokončenia posunuli z decembra na koniec júna. Vraj teraz je už termín odovzdania reálny.

Druhý pokus dokončenia diaľnice je 30. jún, pričom motoristi úsek využijú začiatkom nasledujúceho mesiaca. „Prebiehajú naozaj už len posledné dokončovacie práce na tomto úseku a je to otázka už len pár dní, kedy bude všetko to, čo je potrebné k predčasnému užívaniu tohto diaľničného úseku, k dispozícii,“ povedal v stredu na kontrolnom dni diaľničnej stavby šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš.

Nová diaľnica pomôže nielen vodičom, ale najmä obciam, cez ktoré doteraz prechádzala tranzitná doprava vrátane kamiónovej zo západu na východ. „Diaľnica trochu mešká, ale ani nie pol roka, ani niekoľko mesiacov, ale by som povedal niekoľko rokov až desaťročí,“ hovorí starosta Sučian Vladimír Pĺžik.

Cez Vrútky, Martin a Sučany vedie súčasná trasa cesty I/18. Diaľnica obce obíde a presunú sa na ňu viac ako tri štvrtiny premávky. „Táto štátna cesta na polovice rozdeľuje našu obec. Cez Sučany prechádza asi 35-tisíc vozidiel denne, tak si asi viete predstaviť ako to tu doteraz vyzeralo, a asi ako si tak oddýchneme,“ naznačuje starosta.

Na diaľnici sa ešte stále robí, stavbári hovoria o záverečných prácach na mostoch, dokončujú niektoré časti protihlukových stien a zábrany proti vtákom, vyznačujú a inštalujú dopravné značky. Keďže diaľnica je z veľkej časti vo vzduchu, takisto sú nutné zaťažkávacie skúšky na jej 28 mostoch. Diaľnica bude prvé týždne prevádzky v predčasnom užívaní, do konca septembra robotníci budú dokončovať ešte práce v jej okolí.

Váhostav vysúťažil turčiansky úsek diaľnice so sumou 136 miliónov eur, ktorá však bola podhodnotená. „171 miliónov eur v podstate stála celá diaľnica,“ potvrdil 35-miliónové navýšenie riaditeľ Váhostavu Marián Moravčík.

Úsek sa začína na konci Strečnianskej úžiny, pri Dubnej Skale, kam sa vodiči dostanú cez privádzač. Po 16,4 km končí v Turanoch, kde opäť vodiči prejdú na starú cestu I/18 a budú pokračovať cez Kraľovany do Ružomberka.

Ešte stále nie je jasné, kedy sa začne stavať nadväzujúci úsek, ani to, ktorou trasou bude D1 Turany – Hubová pokračovať. „Koniec úseku D1 Dubná Skala – Turany bol zrealizovaný v minimálnom režime tak, aby bolo možné ešte variabilne alternovať medzi trasami nasledujúceho úseku,“ uviedol Gajdošík.

Úsek Dubná Skala – Turany začali stavať koncom roku 2011. Okrem finančných problémov, geologických zmien či povodne ho vlani poznačili aj štyri vážne pracovné úrazy.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Turany #D1 Turany - Hubová #diaľnica D1 #Váhostav #Dubná Skala
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy