Žilina zatiaľ od decembra začína so 100-percentnými zľavami pre seniorov nad 62 rokov, ktorí majú trvalý pobyt v meste a nedlhujú samospráve napríklad na miestnych daniach, rovnako nesmú mať ani dlh v dopravnom podniku. Dnes zadarmo v Žiline cestujú dôchodcovia nad 70 rokov, ide asi o 7 800 ľudí. Po rozšírení tejto skupiny o nižšiu vekovú hranicu k nim môže pribudnúť ďalších 8-tisíc, čo bude pre mesto znamenať náklady 210-tisíc eur ročne.
Magistrát chce do roku 2017 presadiť bezplatnú MHD pre všetkých obyvateľov. Vyrátal, že sa to dotkne 62-tisíc ľudí. „Priamy dosah je zhruba 2,4 milióna eur ročne, s tým, že ešte nie sú porátané sekundárne príjmy, ktoré s tým môžu súvisieť,“ hovorí žilinský primátor Igor Choma.
Radnica očakáva, že v Žiline potom pribudnú obyvatelia s trvalým pobytom a mesto bude dostávať vyššie percento podielových daní od štátu. Ďalším efektom bude aj vyrovnanie dlhov voči samospráve. „Keď narátame všetky takéto sekundárne efekty, reálne sa dá očakávať, že bude mesto musieť doplatiť zhruba o 1 až 1,5 milióna eur viac ako platí za túto službu teraz,“ doplnil primátor.
V českom Frýdku-Místku majú bezplatnú dopravu už štyri roky. Fungovať má len dovtedy, kým nebude postavený obchvat mesta. Bez neho je totiž dopravná situácia problematická. Výstavba sa však ešte nezačala.
Podľa hovorkyne mesta Frýdek-Místek Jany Matějíkovej MHD zadarmo prilákala ľudí späť do autobusov. „Pred spustením projektu sme evidovali 3,8 milióna prepravených cestujúcich, teraz ich je o takmer 3 milióny viac,“ povedala Matějíková. Mestská doprava sa zároveň rozšírila aj do okolitých obcí.
Prevádzku MHD financuje mesto z rozpočtu. „Pred zavedením MHD zadarmo jazdili autobusy len po meste, menej často a kratšie trasy, a platili sme za to cez 34 miliónov korún. Teraz jazdíme do 17 obcí, od decembra pribudnú ďalšie dve a v centre mesta autobusy jazdia minimálne každých 20 minút a platíme za to zhruba o 33 miliónov viac,“ priblížila Matějíková.
O bezplatnú mestskú dopravu sa pokúsili v roku 2011 aj v Ostrave. Nešlo však o dlhodobú záležitosť. Opatrenie malo v období nepriaznivej smogovej situácie obmedziť v meste automobilovú dopravu. Ľudia však z áut nepresadli do vozidiel verejnej dopravy a projekt sa po 22 dňoch skončil. Zľavy pre penzistov zostali zachované. „V súčasnosti majú v ostravskej MHD dopravu zadarmo dôchodcovia nad 70 rokov. Uvažuje sa o tom, že by sa hranica od budúceho roku znížila na 65 rokov,“ pripomenula Andrea Vojkovská, hovorkyňa mesta.
Jedným z prvých miest, kde mali bezplatnú mestskú dopravu, bol belgický Hasselt v roku 1997. Podobný projekt funguje aj v menších mestách vo Švédsku, Francúzsku či v Anglicku. Od roku 2013 má MHD zadarmo aj hlavné mesto Estónska Tallinn.