Tie, ktoré včera schválili mestskí poslanci, spoplatňujú parkovanie, pričom v cenách uprednostňujú ľudí s trvalým pobytom. Mestské časti môžu využiť prechodné dvojročné obdobie a parkovacie karty vydávať zadarmo.
Hlavné mesto je preplnené dopravou, nemá záchytné parkoviská. Bratislavčania sa v strese vracajú každý deň z práce domov, miesta pred bytovkami im blokujú autá s mimobratislavskými značkami. Nastaviť parkovaciu politiku pre 17 mestských častí trvalo radnici dosť dlho.
Po siedmich rokoch diskusií, príprav a zamietnutiach rôznych koncepcií mestskí poslanci prijali všeobecne záväzné nariadenie (VZN), ktoré jednotné podmienky parkovania zavádza, aj s cieľom zvýhodniť Bratislavčanov s trvalým pobytom. Malo by začať platiť v marci budúceho roka. „Je pred nami ešte dlhá cesta, kým sa prijaté pravidlá zavedú do praxe, ale urobili sme nesmierne dôležitý prvý krok k tomu, aby sme v parkovaní urobili poriadok," vyhlásil po schválení dokumentu primátor Ivo Nesrovnal.
Princípy parkovania mesto stanovilo iba rámcovo. Podľa Nesrovnala však „už bolo treba niekde začať“ a vznikol priestor nariadenie postupne skvalitňovať. Nový parkovací systém primátor označil za slobodný, mestské časti si budú môcť samy určiť, kedy a či sa doň zapoja. Budú si môcť stanoviť aj cenu parkovania, vyhradiť jednotlivé zóny státia či využiť dvojročné prechodné obdobie, keď sa parkovacie karty budú dať vydávať bezplatne, na získanie relevantných údajov o počtoch parkujúcich áut.
Mesto určilo minimálnu a maximálnu cenu parkovacej karty pre rezidenta (obyvateľa danej mestskej časti) v rozmedzí od 20 do 100 eur za rok za prvé auto a od 50 do 500 eur za druhé auto v domácnosti. Tí, čo nemajú trvalý pobyt v Bratislave, zaplatia za tzv. abonentskú ročnú kartu od 100 do 1 000 eur za auto. Konkrétne sumy si nastaví každá mestská časť sama.
Magistrát tiež plánuje prijať 48 nových mestských policajtov, ktorí budú pokutovať vodičov bez oprávnenia parkovať. Chystá aj zmenu mestského štatútu, ktorou mestským častiam zverí do správy na účely parkovania aj mestské komunikácie prechádzajúce ich územím.
Rozhodnutiu poslancov predchádzala ešte v stredu vyše päťhodinová diskusia. Viacerí predložený návrh kritizovali a žiadali ho po dopracovaní zaradiť až na februárové zastupiteľstvo. Primátor to odmietol, keďže materiál sa už presúval z novembrovej na decembrovú schôdzu. Varoval, že ak sa VZN nepodarí schváliť teraz, do ďalších komunálnych volieb už schválené nemusí byť vôbec. „Pretože bude klesať politická odvaha. Ďalšie tri až štyri roky je parkovanie pre Bratislavu nevyriešiteľné, bude iba chaos,“ zdôraznil.
Iní radní zase pripomínali, že návrh v skutočnosti nerieši parkovaciu politiku, ale len zavádza poplatky. Poukazovali na fakt, že vydaná karta, ktorá bude po prechodnom období určite spoplatnená, nezaručí majiteľovi auta voľné parkovacie miesto. „V Petržalke je 43-tisíc áut a len 27-tisíc parkovacích miest,“ pripomenul petržalský starosta Vladimír Bajan. Pri hlasovaní sa zdržal a po ňom poznamenal, že zastupiteľstvo schválilo nebezpečnú hru s občanom, ktorý teraz bude žiť v nádeji, že bude parkovať lepšie, a dokonca zadarmo. „Keď si však lepšie prečíta, čo je schválené, zistí, že zastupiteľstvo iba legalizovalo to, proti čomu najviac bojujeme," povedal Bajan a spresnil, že VZN zvýhodňuje aj autá zamestnancov či viac áut v rodine.
Pripravovaná zmena štatútu hlavného mesta má tiež určiť, akým percentom sa bude deliť príjem z parkovania medzi mesto a mestské časti. V tejto súvislosti starosta Starého Mesta Radoslav Števčík namietol, že mestskí poslanci mali štatút schváliť spolu s VZN. „Zmenu štatútu považujem za kľúčovú, aby mohli systém zaviesť,“ skonštatoval po hlasovaní. Ako dodal, v Starom Meste už spoplatnené parkovanie niekoľko rokov funguje a ľudia si platiť zvykli. „Nepovažujem za šťastné, že nastavili nulový poplatok v iných mestských častiach. Poplatok má byť nástroj na reguláciu," mieni. O tom, či sa jeho mestská časť zapojí do celomestského parkovacieho systému, rozhodnú podľa neho staromestskí poslanci.
Starosta Devínskej Novej Vsi Milan Jambor zase primátorovi vyčíta, že celú ťarchu zavádzania parkovacieho systému ponechal na mestských častiach.
Naopak, starosta Lamača Peter Šramko prijatie nových rámcových pravidiel víta. „Máme konečne v rukách možnosť, aby sme začali robiť poriadok na tých miestach, ktoré sú kritické,“ povedal. Sľúbil, že mestská časť na ich základe v priebehu budúceho roka zavedie vlastný parkovací systém, ktorý už pripravuje, a využije aj možnosť prechodného obdobia. „Chcem, aby sme obmedzili parkovanie pre tých, ktorí u nás nemajú trvalý pobyt a neplatia dane,“ uzavrel Šramko.
Agentúrnu správu sme nahradili autorským textom denníka Pravda.