O pacientovi vedia skôr, ako ho privezú

K mužovi vyráža sanitka. Je uňho podozrenie na cievnu príhodu a treba ho čo najskôr dostať na urgentný príjem. Posádka hlási operačnému stredisku záchrannej zdravotnej služby základné údaje o pacientovi a jeho zdravotnom stave. Kým ho záchranka stabilizuje a preváža, na urgente už o ňom vedia a môžu sa zatiaľ pripraviť. Je to hra o čas.

06.05.2017 10:00
urgent, trnava Foto: ,
Na urgentnom príjme Fakultnej nemocnice v Trnave využívajú elektronický komunikačný systém. O pacientovi tak majú informácie skôr, ako ho privezie sanitka.
debata (7)

Takýto systém funguje vo Fakultnej nemocnici v Trnave už mesiac. Využívajú ho najmä lekári na urgentnom príjme. Na počítači v každej ambulancii im aplikácia oznamuje čerstvé prípady, ktoré k nim mieria. Nemocnica začala aplikáciu po prvý raz využívať pred tromi rokmi. No asi po pol roku ju odstavili pre technické problémy.

„V situácii, keď je ohrozené zdravie a život človeka, je čas veľmi dôležitý a vďaka tomuto systému budú vedieť naši zdravotnícki pracovníci naplánovať kompletný manažment na konkrétneho pacienta,“ zdôrazňuje primár urgentného príjmu Viliam Vadrna. Dovtedy komunikácia prebiehala cez telefón, kde hrozil komunikačný šum.

V traumatologickej ambulancii si primár sadá za počítač, prihlasuje sa a ukazuje, ako znovuzavedená aplikácia funguje v praxi. Po chvíli zaznie zvukový signál. Na monitore sa zobrazí namodro vysvietené hlásenie z operačného strediska, že sa k nim chystá sanitka s viac ako 70-ročným mužom.

„Nie je v kritickom stave,“ hovorí Vadrna na základe vyplnených informácií, ktoré sú súčasťou hlásenia. V zobrazenom detaile vidí podrobnosti napríklad o tlaku, tepovej frekvencii či prípadných poraneniach. Ide o vopred dohodnuté údaje, ktoré majú posádky sanitiek hlásiť operačnému stredisku. Podľa šéfa urgentu sú výsledkom kompromisu medzi záchrankami a nemocnicou.

Záchranári sa musia v prvom rade venovať pacientovi, nie sa zdržiavať podávaním obsiahlych informácií. Naopak, čím viac ich majú lekári na urgente, tým lepšie. Hlásenie sa môže priebežne aktualizovať, na čo systém opäť upozorní. „U pacienta môže dôjsť k náhlej zmene jeho zdravotného stavu,“ objasňuje Vadrna a zároveň kliknutím potvrdzuje, že dôchodcu prijmú.

Niekedy sú objektívne dôvody, keď musia pacienta odmietnuť. Napríklad z kapacitných dôvodov alebo ak sa pokazí CT. Posádka sanitky sa tak dozvie, že pacienta musí previezť do inej nemocnice. Prijaté hlásenie sa zmení z modrej farby na zelenú. Záchranka dorazí približne za 13 minút.

Ak by išlo o kritický prípad, napríklad ťažkú dopravnú nehodu, rozbehnú sa prípravy na prijatie pacienta. „Zabezpečí sa napríklad voľné lôžko a potrební lekári, ktorí sa v danej chvíli nemusia zdržiavať na urgente,“ približuje Vadrna.

Aplikácia umožňuje prístup k zoznamu dostupných lekárov a ich jednoduché zvolanie. Stačí pritom označiť konkrétneho lekára a napísať krátku správu, ktorú mu systém odošle na mobilný telefón. Na ukážku označí primár sám seba a vzápätí mu na mobilnom telefóne pípne SMS. Ak ju do stanoveného času nepotvrdí, začne mu telefón zvoniť.

Kým pacient dorazí, čaká naňho lôžko a potrebný tím lekárov. Nemal by sa tak stať prípad z nitrianskej nemocnice, kde podľa očitej svedkyne nemohli na tamojšom urgente zohnať dlhší čas lekára k pacientke, ktorú v noci priviezli so žlčníkovým záchvatom.

Používanie komunikačného systému ešte nie je zjednotené. Súvisí to aj s tým, že pacientov vozia do nemocnice sanitky od viacerých poskytovateľov záchrannej zdravotnej služby. „Sú napríklad rozdiely pri poskytovaní údajov, napríklad chýba diagnóza. Niektorí ešte nevedia, že systém používame,“ podotýka Vadrna s tým, že chcú dosiahnuť, aby posádky hlásili všetky výjazdy, nielen tie k ťažkým stavom.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Trnava #záchranka #Fakultná nemocnica #cievna mozgová príhoda