Tam, kde už rok autá slúžia pri zásahoch v teréne, sú skúsenosti s nimi kladné, hodnotí šéf Horskej záchrannej služby (HZS) Jozef Janiga.
Priemerný vek 57 vozidiel, ktoré záchranári mali doposiaľ k dispozícii, je viac ako desať rokov a už sa častejšie kazili.
„Naše najstaršie vozidlo má 19 rokov. Keď si predstavíme, v akých podmienkach, v akom teréne jazdí, tak to je ešte malý zázrak, že vôbec jazdí. Myslím, že dozrel čas na to, aby sme techniku vymenili. Aby sme zabezpečili spoľahlivosť, nasaditeľnosť, aby sa naozaj nestalo, že počas záchrannej akcie sa niečo technicky stane a potom sme odkázaní len na vlastné nohy,“ povedal.
Silné autá
Horská záchranná služba nie je len o technike, ale najmä o schopnostiach a fyzickej zdatnosti záchranárov. A tak by nové offroady mali pomôcť pri ich práci. Sú silnejšie, ale aj komfortnejšie pre odvoz zranených ľudí cez horský terén. „Uľahčia nám priechodnosť v teréne a najmä záchranu života zranených ľudí,“ dodáva Pavol Brnčal z HZS Veľká Fatra.
Jedno auto Toyota Landcruiser aj s výbavou stálo 59-tisíc eur. „Je to auto, ktoré dokáže odolať tým najťažším podmienkam. My sme ho v uplynulom roku zaradili aj na ochranu našej ukrajinskej hranice a veľmi sa osvedčuje. A tak bolo načase, aby sa do tých najťažších terénov, ktoré zdolávajú horskí záchranári, dostala nová technika,“ uviedol Robert Kaliňák, minister vnútra.
Zišli by sa už pred troma rokmi
Minister odovzdával autá vo Vrátnej, ktorú pred tromi rokmi zasiahla prírodná katastrofa. Už vtedy by sa záchranárom zrejme výkonnejšie autá zišli.
Pri výdatnom daždi a silnej búrke sa zo svahov Hromové a Steny odtrhla premočená pôda, ktorá valila do doliny. Prúdy bahna, hliny, kamenia a stromov stekali lavínovými žľabmi a asi 560 metrov od dolnej stanice lanovky sa spojili. Cesta sa rozpadávala, obrovské kusy asfaltu mizli s prúdmi rozbúrenej Varínky.
V zakalenej vode sa miesilo bahno, skaly, stromy, autá. A na druhom konci, v okolí kabínkovej lanovky, čakalo na záchranu 120 ľudí. Starší ľudia so zdravotnými problémami, epileptici, tehotné ženy, mamičky s bábätkami aj 15 detí. Cesta, po ktorej išli pred búrkou už na mnohých úsekoch neexistovala. Zničená zostala kabínková lanovka, chata Vrátna, autá doslova zošrotovalo.
Okamžitý zásah predišiel obetiam
Našťastie sa katastrofa obišla bez obetí a to najmä vďaka okamžitému zásahu a veľkému nasadeniu horských záchranárov. „Pamätám si na to veľmi dobre a spomienky na to sú dosť nepríjemné, ale aj príjemné. Tie príjemné sú vzhľadom na to, že nebola žiadna ujma na zdraví ani na živote,“ hovorí Andrej Bárdy z HZS Malá Fatra, ktorý sa zúčastnil na záchrannej akcii pri evakuácii ľudí z chaty Vrátna, ktorú zasypala lavína bahna a skál.
Dolinu obnovili
Vrátna dolina je po skaze podľa žilinského župana Juraja Blanára už kompletne obnovená. „Aj všetky cesty, ktoré boli zmetené z povrchu zemského, slúžia dnes turistom. Celá obnova bola vo viacerých fázach. Podieľal sa na nej Slovenský vodohospodársky podnik, Žilinský samosprávny kraj aj obec Terchová. Na opravy boli použité prostriedky na úrovni 6 miliónov eur,“ priblížil.
Horská záchranná služba má spolu šesť horských oblastí a aj Stredisko lavínovej prevencie, kde pôsobia záchranári. V každom by mali byť minimálne dve nové vozidlá.