Za tragédiu pri Nitrici môže zrejme spánok šoféra

Osem obetí. To je bilancia tragickej víkendovej nehody pri Nitrici v okrese Prievidza. Známa je už predbežná príčina tohto nešťastia. Podľa znalca z odboru cestnej dopravy Milana Holéciho chybu zrejme urobil vodič mikrobusu, ktorý podľa všetkého zaspal a prešiel do protismeru. Tam sa čelne zrazil s kamiónom. Prišiel o život a spolu s ním aj sedem žien a matiek dvanástich detí.

15.10.2017 18:40
dopravná nehoda, Nitrica Foto:
V mikrobuse sa okrem vodiča viezlo sedem žien.
debata (44)

Znalec Holéci, ktorý spolupracuje s políciou na vyšetrovaní nehody, vraví, že všetko svedčí o mikrospánku šoféra dodávky. Nehoda sa totiž stala v jazdnom pruhu kamióna, kde došlo k zrážke. „Pravdepodobne mikrobus vošiel náhle do jazdného pruhu kamióna, o čom svedčí aj fakt, že na strane kamióna, ale ani na strane dodávky, nie je žiadna brzdná stopa,“ vysvetlil Holéci. Podľa neho išiel kamionista rýchlosťou približne 80 až 90 kilometrov za hodinu, druhý šofér mohol ísť rovnakou alebo o niečo vyššou rýchlosťou.

Šofér mikrobusu Milan (+54) z Michaloviec viezol v noci z piatka na sobotu z Rakúska sedem žien, ktoré tam pracovali ako opatrovateľky. Po zrážke s kamiónom s chladiarenským návesom v sobotu ráno o štvrtej zomrel na mieste, rovnako ako aj Katarína (+54) zo Spišskej Novej Vsi, Alena (+47) z Bardejova, Ľubica (+55) z Prešova, Lucia (+37) z Prešova, Jana (+34) z Novák a Júlia (+28) z Ráztočna. V nemocnici v Bojniciach zraneniam podľahla Anna (+49) z Kožuchoviec pri Stropkove. „Pacientka utrpela vážne poranenia hlavy, stavcov, vnútrobrušných orgánov, bola na niekoľkých operáciách, ale dnes v noci bohužiaľ zomrela,“ povedala v nedeľu hovorkyňa nemocnice Radka Križanová. Zdravotný stav vodiča kamióna Radoslava (35) z okresu Nové Mesto nad Váhom je podľa nej stabilizovaný, leží na traumatológii. V najbližších dňoch by ho mali pustiť domov.

U taxikárov alebo prevádzkovateľov prepravy osôb legislatíva nepozná žiadne bezpečnostné prestávky.
Maroš Palesch, dopravný analytik

Dodávka vyštartovala z Michaloviec, kde nabrala prvú skupinu opatrovateliek, tie priviezla do Grazu a okolia. Tam vzápätí šofér vyzdvihol druhú skupinu žien, s ktorou mal namierené nazad na Slovensko. Vracali sa domov po dvojtýždňovom turnuse. V čase, keď pri Nitrici havaroval, mal vodič za sebou približne 1 400-kilometrovú trasu.

Opatrovateľka, ktorá zvykla so šoférom cestovať: Milan bol zodpovedný šofér

Denník Pravda oslovil opatrovateľku, ktorá zvykla cestovať priamo s nebohým šoférom Milanom. „Bol to zodpovedný šofér, nikdy netelefonoval ani neesemeskoval za volantom ako ostatní šoféri. Nechápem, čo sa stalo,“ reagovala smutne žena. Dodala, že agentúry často podmieňujú prácu v zahraničí aj tým, že ženy musia cestovať agentúrnymi autami, v ktorých niekedy sedí neoddýchnutý vodič aj tridsať hodín v kuse.

Dopravný analytik Maroš Palesch vraví, že vodiči mikrobusov často jazdia hodiny bez prestávky. „V prvom rade vodič má sadať za volant oddýchnutý, to je základné pravidlo číslo jeden. V druhom rade, keď sa plánuje takáto trasa, a to je jedno, či zo strany vodiča alebo zamestnávateľa, šofér by si mal naplánovať aj bezpečnostné prestávky. Odporúčam po dvoch hodinách jazdy dať si prestávku minimálne pol hodiny. Na nás "béčkarov“, to znamená vodičov s vodičským preukazom skupiny B, sa nevzťahuje zákon tak ako na profesionálov – kamionistov alebo vodičov autobusov," vysvetlil Palesch.

Slovensko v roku 2004 prijalo zákon o pracovnom čase a dobe odpočinku v doprave, ktorý určuje maximálne časy jazdy a minimálny povinný odpočinok. Od roku 2006 musia nové kamióny používať digitálne tachografy, ktoré informácie o čase jazdy a prestávkach zaznamenávajú na osobnú kartu vodiča. Tieto povinnosti sa však nevzťahujú na vozidlá pod 3,5 tony a menej ako deväťmiestne dodávky.

„U taxikárov alebo prevádzkovateľov prepravy osôb legislatíva nepozná žiadne bezpečnostné prestávky, je to postavené len na tom, ako si to vodič alebo prevádzkovateľ firmy naplánuje,“ pripomenul Palesch, podľa ktorého nie je nič horšie, ako mikrospánok a únava za volantom. „Hlavne v noci, keď spí celá posádka a vám sa tiež zatvárajú oči, treba hneď zastaviť a oddýchnuť si,“ uzavrel dopravný analytik.

Bývalá opatrovateľka Martina: Vodiči sú stále unavení

Podľa Martiny (40) z Bánoviec nad Bebravou, ktorá ešte pred časom tiež pracovala ako opatrovateľka v Rakúsku, vodiči, ktorí jazdia takéto trasy, zvyčajne majú aj inú prácu. Na preprave do Rakúska si len privyrábajú počas víkendov. Naháňajú kilometre a skracujú prestávky. „Vodič býval unavený, stalo sa nám aj to, že sme zistili, že spí. Vtedy som spolu s kamarátkou chytila volant a kričali sme, aby sa zobudil. Zažila som tiež, že šofér mal za sebou 1 400 kilometrov, mňa vyložil v Bánovciach a ešte ho čakala cesta na východné Slovensko. Vodiči sú stále unavení, keď majú krízu nezastavia, ale volajú si medzi sebou, aby sa prebrali,“ uviedla žena.

Tragédia otvorila aj ďalšiu citlivú tému, a to prácu našich opatrovateliek za hranicami. Martina tvrdí, že sa na to ženy dajú zväčša zo zúfalstva a agentúry to využívajú. „Agentúra zoberie príspevok od rodiny z Nemecka, Rakúska alebo zo Švajčiarska, že nájde opatrovateľku na Slovensku. Ďalej si vypýta 800 eur od ženy, ktorá je na Slovensku. Negarantuje však nič, iba to, že nájde novú rodinu. Platili sme si aj dopravu, kurz nemčiny,“ vymenovala.

Miesto dopravnej nehody bolo v nedeľu obsypané vencami a kahancami. Kahance priniesol aj Prievidžan Marek Svitok. „Prišiel som si uctiť pamiatku týchto ľudí, pretože mi je to veľmi ľúto. Nepoznal som ani jedného osobne, ale takéto niečo strašné sa nestáva každý deň. Tiež som si prečítal reakcie ľudí a bol som prekvapený z toho, ako takéto agentúry zdierajú ľudí. Možno keby išli dvaja šoféri, takéto niečo by sa nestalo,“ povedal.

Sústrasť pozostalým vyjadrili prezident Andrej Kiska, premiér Robert Fico aj policajný prezident Tibor Gašpar.

Výber najtragickejších nehôd autobusov alebo mikrobusov na Slovensku

3. augusta 2003 – Jedenásť ľudských životov si vyžiadala tragická dopravná nehoda pri Gelnici na východe Slovenska. Autobus s miestnymi pútnikmi, ktorí išli na náboženskú slávnosť na vrch Úhorná, zišiel z úzkej lesnej vozovky a niekoľkokrát sa prevrátil.
7. novembra 2003 – Štyria ľudia, vrátane českého vodiča, zahynuli pri havárii autobusu pri meste Ružomberok. Autobus pravidelnej linky zo Spišskej Novej Vsi do Brna narazil do návesu nákladného automobilu, ktorý sa uvoľnil a prešiel do protismeru.
7. novembra 2005 – Štyria ľudia zahynuli po zrážke linkového autobusu s kamiónom neďaleko Lučenca. Pri nehode zomrel vodič autobusu a traja cestujúci.
2. septembra 2007 – Pri havárii autobusu neďaleko Hriňovej zomrelo celkovo päť ľudí. Autobusu, ktorý prevážal členov folklórneho súboru Hriňovčan z vystúpenia na vrchu Poľana, zlyhali brzdy a zrútil sa do rokliny.
3. októbra 2008 – Štyria Slováci zahynuli pri havárii autobusu českej spoločnosti Student Agency pri obci Kostolná v okrese Trenčín. Autobus zišiel z cesty a prevrátil sa na bok.
21. februára 2009 – Dvanásť obetí na životoch a dve desiatky zranených si vyžiadala zrážka osobného vlaku a autobusu pri obci Polomka neďaleko Brezna. Vodič autobusu nedal prednosť prichádzajúcemu vlaku.
6. júna 2014 – Štyri deti zomreli a viac než 20 osôb utrpelo zranenia pri nehode autobusu, ktorá sa stala na diaľnici D1 pri Piešťanoch. Autobus tam z zišiel zo zrázu do poľa a prevrátil sa.
14. októbra 2017 – Osem ľudí zomrelo a jeden utrpel zranenia následkom dopravnej nehody, ktorá sa stala pri obci Nitrica na západe Slovenska. Mikrobus, ktorý sa zrazil s kamiónom, sa prevrátil a skončil mimo cesty. Na mieste zomrel vodič mikrobusu a šesť žien.

Text z agentúry sme vymenili za autorský článok denníka Pravda.

© Autorské práva vyhradené

44 debata chyba
Viac na túto tému: #obete #tragédia #Prievidza #dopravná nehoda #Nitrica