Lanovková rekordérka by oslávila jubileum

Patrilo jej niekoľko svetových prvenstiev a bola výnimočná na svoju dobu. Lanová dráha z Tatranskej Lomnice na Skalnaté Pleso a ďalej na Lomnický štít bola pýchou nielen Vysokých Tatier, ale celej krajiny.

23.02.2018 16:00
Lanovka, Tatranská Lomnica Foto:
Legendárna kabínková lanovka.
debata (3)

S obdivom o nej písali zahraničné aj domáce médiá. Túto zimu uplynulo osemdesiat rokov odvtedy, čo na tatranské štíty prvýkrát vyviezla turistov. Roky však už nefunguje, nahradila ju iná, modernejšia. Rekordérku svojej doby stále pripomína nástupná stanica v Tatranskej Lomnici, no aj tá už podlieha zubu času.

Stará stanica sa nachádza len pár metrov od vychyteného Grandhotela Praha v Tatranskej Lomnici. Čulý ruch z nej vymizol asi pred dvadsiatimi rokmi, odvtedy je nefunkčná a pre verejnosť zatvorená. „Lanovku aj so stanicou roky prevádzkovali Tatranské lanové dráhy, ktoré patrili pod Železničnú spoločnosť. My ako mesto sme ich nevlastnili a nikdy neprevádzkovali. Budova stanice je dnes kultúrnou pamiatkou a vlastní ju, podobne ako lanovky, spoločnosť Tatry Mountain Resort (TMR), ktorá má pod palcom turistický ruch v Tatrách,“ hovorí prednosta Mestského úradu vo Vysokých Tatrách Eugen Knotek.

Hovorkyňa spoločnosti TMR Zuzana Fabianová dopĺňa, že budova bývalej stanice je v súčasnosti zakonzervovaná a prebieha v nej pamiatkový výskum. Jej vlastník uvažuje o konverzii budovy na nové využitie, ale keďže zatiaľ nie sú známe závery spomínaného výskumu, nechce svoje plány ešte konkretizovať. Stále sa v nej nachádza aj kabínková lanovka, no už nie pôvodná, ktorá vozila turistov pred osemdesiatimi rokmi, ale modernejšia. V sobotu minulý týždeň bola stanica po rokoch mimoriadne otvorená a sprístupnená pre verejnosť.

V stanici zostala aj stará kabínka, no nie je... Foto: Štefan Rimaj, Pravda
Lanovka, Tatranská Lomnica V stanici zostala aj stará kabínka, no nie je pôvodná.

„So súhlasom vlastníka sme tu zorganizovali výstavu slovenskej snoubordovej fotografie a freeski fotografie. Tiež sme tam vystavili najstaršie snoubordy vyrobené alebo používané na Slovensku. Všetky majú svoj príbeh. Napríklad jeden z nich sa dostal na územie Slovenska ešte v roku 1976 neznámym spôsobom a jeden chatár z Vysokých Tatier zišiel na tejto doske z Kežmarského žľabu, čo sa dá považovať za mimoriadny výkon,“ poznamenáva jeden z organizátorov výstavy Stanislav Kočan. Partia mladých ľudí organizuje podobné netradičné výstavy na miestach, ktoré sú buď dávno zabudnuté, nedostupné, alebo otvorené ani nikdy neboli.

Jubilujúca lanovka sa do pozornosti svetových médií nedostala pre stanicu, ale pre parametre samotnej lanovej dráhy. Podobná nebola v tých časoch naprojektovaná nikde inde na svete. Jej architektom bol významný slovenský architekt Dušan Jurkovič, stavala ju česká firma Františka Wiesnera strojárne Chrudim, ktorá bola dodávateľom technického zariadenia a realizátorom stavby.

„Pôvodná visutá lanovka z Tatranskej Lomnice na Lomnický štít bola nositeľkou niekoľkých prvenstiev. Ak berieme do úvahy celkovú dĺžku lanovky v jej oboch úsekoch Tatranská Lomnica – Skalnaté Pleso a Skalnaté Pleso – Lomnický štít, tak v čase spustenia do prevádzky mala s dĺžkou asi šesť kilometrov najdlhší medzipodperový úsek na svete a prekonávala najväčší výškový rozdiel s jedným prestupovaním spomedzi všetkých vtedajších lanoviek – 1 715 metrov,“ približuje jej parametre Fabianová.

Podľa medializovaných informácií jej v tom období patrilo hneď niekoľko ďalších naj. Bola najdlhšou traťou bez prestupovania medzi Tatranskou Lomnicou a Lomnickým štítom v prvom poháňanom úseku. Ten bol dlhý 4 110 metrov. Bola tiež najdlhšou traťou s jedným prestupovaním, jej dĺžka bola 5 980 metrov. Prím jej tiež patril ako lanovke s najväčším rozpätím s jedným nosným lanom (1 744 metrov) a aj ako lanovke s najväčším výškovým rozdielom prekonávaným jedným rozpätím s jedným nosným lanom (776 metrov).

Stavba nástupnej stanice v Tatranskej Lomnici,... Foto: ARCHÍV MESTA VYSOKÉ TATRY
Lanovka, Tatranská Lomnica Stavba nástupnej stanice v Tatranskej Lomnici, ktorá zostala do dnešných dní.

Rozpočet na celú lanovku predstavoval v tých časoch 15 miliónov korún a okrem už spomínaných zaujímavostí mala aj ďalšie. Vybavená bola všetkými druhmi nosných lán, z nich bolo podľa spomienok Juraja Husovského, ktorý práve na tejto lanovke začínal pred takmer päťdesiatimi rokmi kariéru lanovkára, najzvláštnejšie tzv. lano Herkules. Išlo o veľmi hrubé napínacie lano na štarte, na ktorom bolo zavesené približne 20-tonové závažie. Pri výstavbe diela bol použitý aj svetový patent, vyrovnávacie zariadenie na behúni vozňa, ktoré rozdeľovalo dráhu a ťah lán, aby ťahali kabíny rovnako.

Fabianová spomína, že stavba lanovky bola veľmi náročná. Materiál sa k štartovacej stanici vyvážal autami, odtiaľ sa presúval na chrbtoch zvierat na Skalnaté Pleso a zo Skalnatého Plesa na Lomnický štít na chrbtoch nosičov až do výšky 2¤634 metrov nad morom. Prácu im sťažovali náročné poveternostné podmienky. V čase výstavby úseku Skalnaté Pleso – Lomnický štít mohli pre nepriazeň počasia materiál vynášať len štyri mesiace v roku – od júna do začiatku novembra.

Týmto nosičom vtedy platili podľa druhu vyneseného materiálu 1 až 2 koruny za kilogram. V tejto fáze výstavby vyniesli nosiči skoro 300 ton dreva, piesku, cementu, ocele a iného materiálu. Boli vraj aj takí, čo výstup na Lomnický štít zo Skalnatého Plesa absolvovali aj trikrát za deň. Prvý úsek lanovky, teda z Tatranskej Lomnice po Skalnaté Pleso, bol v prevádzke 63 rokov. Od 22. decembra 1936 do roku 1999. Druhý úsek, zo Skalnatého Plesa na Lomnický štít, 45 rokov, od 19. decembra 1941 do roku 1986.

Unikátna lanová dráha s lanovkou slúžila do deväťdesiatych rokov minulého storočia, keď bola v Tatranskej Lomnici vybudovaná nová nástupná stanica aj lanová dráha na Lomnický štít. V podobe, v akej ju turisti poznajú dodnes. Pôvodné technologické vybavenie prvého úseku starej lanovky z Tatranskej Lomnice na Skalnaté pleso doslúžilo v roku 1999. Zostali po nej už len nevyužívané lanové stožiare a aj už spomínaná nástupná stanica v Tatranskej Lomnici, ktorú tiež navrhol Dušan Jurkovič.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #lanovka #Vysoké Tatry #Tatranská Lomnica #Skalnaté pleso #Lomnický štít