Ako dostať do MHD viac ľudí? Odpovede hľadal bratislavský dopravný podnik

Aj napriek nedostatkom vnímajú verejnú dopravu v hlavnom meste dve tretiny opýtaných pozitívne. Avšak približne tretina z tých, ktorí MHD nevyužívajú vôbec, tvrdí, že by ich do autobusu či električky nedostalo vôbec nič. Prečo? Aj na túto otázku hľadal odpovede prieskum agentúry Focus, ktorý si objednal Dopravný podnik Bratislava (DPB). Ľudí sa pýtali či a ako často cestujú verejnou dopravou, ako sú spokojní a aké problémy vnímajú.

09.08.2018 14:00
bratislava, električka Foto:
Ilustračné foto.
debata (14)

„Prvým zistením je, že desať percent obyvateľov Bratislavy nevyužíva cestovanie MHD. Na druhej strane viac ako 60 percent ho využíva niekoľkokrát týždenne. Pokiaľ ide o spokojnosť, je takmer dvojtretinová (64 percent) a vyznieva veľmi pozitívne, keďže ide o verejnú službu. Na druhej strane treba stále vidieť približne tú zhruba tretinu cestujúcich (35 percent), ktorí vyjadrili celkovú nespokojnosť,“ povedal riaditeľ agentúry Focus Martin Slosiarik.

+6

Preferencia cestovania

Až 72 percent ľudí využije verejnú dopravu minimálne raz týždenne, pričom až 41 percent cestujúcich ju využíva denne. Najčastejšie cestujú ľudia verejnou dopravou do práce (56 percent), za nákupmi (39 percent), ostatní uviedli dôvod cestovania návštevu lekára alebo úradov (36 percent). Tretina respondentov (33 percent) sa vyjadrila, že MHD cestuje na stretnutia s rodinou a známymi.

Dôvody nevyužívania

Ako ukázal prieskum, najčastejším dôvodom, prečo ľudia nechcú častejšie využívať MHD je uprednostňovanie cestovania vlastným autom. Viac ako tretina opýtaných (33 percent) uvádza, že ich povolanie si vyžaduje pružnosť. Ako ďalšie dôvody nevyužívania služieb verejnej dopravy uvádzajú respondenti využívanie firemného automobilu, vozenie malých detí do škôlky alebo školy, flexibilnosť či vyšší komfort. Štvrtine respondentom prekáža nedostatočná sieť zastávok alebo nevyhovujúci grafikon (23 percent).

Prieskum tiež ukázal, že cena lístka nie je najdôležitejším dôvodom odmietania cestovania MHD. Ako dôvod častejšieho nevyužívania MHD ho uviedlo len 7 percent opýtaných.

Najväčšie nedostatky

Ktoré problémy súvisiace s MHD žiadajú cestujúci riešiť? Viac ako tretine ľudí (32 percent) prekáža nízka kultúra cestovania, ostatní sa sťažujú na nízky komfort cestovania (24 percent), niektorí zas kritizujú nedostatočnú frekvenciu spojov (23 percent) a meškanie či vynechávanie spojov (22 percent).

Motivácia cestovať

Z ľudí, ktorí MHD nevyužívajú vôbec až 36 percent tvrdí, že by ich k tomu, aby začali cestovať verejnou dopravou, nemotivovalo vôbec nič. 20 percent opýtaných by motivovalo k častejšiemu využívaniu MHD zrýchlené cestovanie a ďalších 20 percent vyššia frekvencia spojov.

Vývoj bratislavskej MHD

V širšom pohľade na problematiku MHD v Bratislave prevláda názor, že sa služby verejnej dopravy postupne zlepšujú. Myslí si to viac ako polovica opýtaných (51 percent). Podľa niektorých respondentov sa nemení nič (35 percent), ostatní si myslia, že sa situácia zhoršuje (12 percent).

  • 55% cestujúcich využíva predplatné cestovné lístky (električenku)
  • 27% cestujúcich využíva moderné aplikácie ako Mapy Google alebo Hopin
  • 22% cestujúcich sa pripája vo vozidlách MHD na bezplatnú Wi-Fi

Dôvody zlepšovať sa

„Výsledky prieskumu ma potešili z dvoch dôvodov. Tým, že väčšina ľudí je s MHD v Bratislave spokojná a že verejnosť vidí snahu DPB zlepšovať verejnú dopravu. Teší ma, že podstatným užívateľom MHD v Bratislave je veková skupina od 18 do 29 rokov, čo dáva veľmi dobrú možnosť do budúcnosti a signalizuje zmenu správania sa zákazníkov,“ skonštatoval generálny riaditeľ DPB Milan Urban.

Zároveň upozornil, že nie všetko má v rukách dopravný podnik. „Nedokážeme zlepšiť celkovú dopravnú situáciu v meste, čo má vplyv na meškania, rýchlosť prepravy. V porovnaní s individuálnou dopravou však iste nie sme pomalší. Napríklad v úseku Račianskej magistrály smerom na Petržalku električka nemá konkurenciu,“ do­dal.

Vďaka prieskumu vidí šéf DPB zároveň veľa podnetov na to, aby boli cestujúci ešte spokojnejší. V pláne je modernizácia vozového parku, dobudovanie trate do Petržalky či obnova radiál.

Prieskum vznikol v druhej polovici mája na vzorke 1 016 respondentov.

© Autorské práva vyhradené

14 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #MHD #DPB