Práce počas prvej fázy, ktorá sa začala v máji, naplánovali tak, aby mohli byť realizované počas premávky a bez výraznejších obmedzení. Pôvodne sa totiž hovorilo aj o možnosti úplnej uzávery frekventovanej cesty, čo by značne skomplikovalo už aj tak zlú dopravnú situáciu v širšom centre mesta. Jazdné pruhy zúžili, pričom ich počet zostal zachovaný. Ako obmedzia dopravu ďalšie etapy výstavby od novembra, zatiaľ nie je známe.
„Na južnej strane ulice Mlynské nivy obnovujeme verejný vodovod, plynovod, rozvody vysokého napätia, optické káble, káble verejného osvetlenia a samotnú cestnú komunikáciu. Prednedávnom sme pristúpili k budovaniu podzemného kruhového objazdu. Ukončili sme paženie stavebnej jamy a pilotovanie a začíname s výkopom a hĺbením. Máme za sebou tiež prípravné práce k výmene sútokovej komory pod Križovatkou Mlynské nivy – Karadžičova,” informoval Jakub Gossányi. Napreduje aj stavba Nivy Tower, ktorá už dosahuje ôsme poschodie. Na samotnej stanici sa pracuje na základovej doske. „V niektorých častiach sa dostávame do mínus druhého a mínus prvého podlažia,“ informoval Jakub Gossányi.
Koncom jesene investor začne s druhou fázou rekonštrukcie na severnej časti ulice pri budove VÚB. „Predmetom rekonštrukcie budú aj naďalej najmä inžinierske, dopravné, líniové a vodné stavby. Celkovo sa počas nej dotkneme približne 95 stavebných objektov, medzi nimi aj niekoľko sto rokov starej kanalizácie ešte z čias Márie Terézie,” zástupca investora s tým, že na stanici sa bude pokračovať s betonážou až do septembra budúceho roka, keď by mohol byť skelet hotový. „Termín 2020 je stále aktuálny,“ dodal Gossányi.
Rekonštrukcia je rozdelená do viacerých fáz, celý proces pravidelne kontroluje odborná pracovná skupina zložená zo zástupcov mesta, Dopravného podniku Bratislava, autobusového dopravcu Slovak Lines a investora. „Na pravidelných stretnutiach vyhodnocujeme aktuálny stav prác a ich vplyv na okolie, aby sme vedeli včas a flexibilne reagovať na všetky situácie. Uvedomujeme si, že týmto zasahujeme do života Bratislavčanov aj cestujúcich, ale rád by som ich poprosil o trpezlivosť – verte mi, že z výsledku sa budeme tešiť všetci” povedal primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal.
Nová stanica bude kombináciou medzinárodného autobusového terminálu, nákupného centra, tržnice, parkoviska s kapacitou 2 150 miest a výškovej administratívnej budovy. Výstavba projektu Stanica Nivy má stáť 345 miliónov eur, výšku investície do infraštruktúry v celej zóne Nové Nivy odhaduje na 40 miliónov eur. Starú stanicu začali búrať vlani v októbri. Jej funkciu nahradila dočasná stanica na Bottovej ulici.
Zaujímavosti o rekonštrukcii
- ulica Mlynské nivy má dĺžku cca 500 m
- Vodovod (DN 300) má dĺžku 475 m
- Plynovod (D 315) má dĺžku 455 m
- Kanalizačný zberač (DN 1800, kombinácia pretlaku (to, čo razíme pod zemou) a pokládky v otvorenom výkope) má dĺžku 400 m
- dažďová kanalizácia (DN 150, 200, 300, 400, 600, 800) má dĺžku 694 m
- trolejový vodič má dĺžku 2 350 m
- kábel pre verejné osvetlenie má dĺžku 1 875 m
- káble slaboprúdu (Orange, SWAN, Benestra, Slovak Telekom) majú dĺžku 40 850 m
- káble silnoprúdu majú dĺžku 3 565 m
- na zrekonštruovanej ulici pribudne 154 stromov
Podzemný kruhový objazd
- výmera betónov: 5 000 m3
- výmera výstuže: 1 200 t
- objem výkopov 28 000 m3 (cca 3500 tatroviek)
- 1. etapa: južná časť podzemného kruhového objazdu – práce od júla 2018 po približne jeseň 2018 (časť pri Twin City C a Továrenskej ulici)
- 2. etapa: „krčok“ na severe – podzemné prepojenie do Stanice Nivy – práce plánované od decembra 2018
- 3. etapa: zvyšná časť podzemného kruhového objazdu – práce v roku 2019
Každá etapa prebieha technologicky podobne:
- vykope sa jama (hĺbka cca 15 metrov, t.j. –3 podlažie)
- vybudujú sa pažiace a tesniace steny
- odsáva sa voda, sme pod úrovňou spodnej vody
- vybetónuje sa základová doska, steny a stĺpy
- vybetónuje sa stropná doska (svetlá výška je cca 4 metre)
- priestor nad doskou sa zasype a vedú cez neho siete (odpad, káble, rúry…)
- vytvoria sa povrchy, cesty…