Parkovanie v Bratislave bude drahé. Vallo sa teší, že návrh prešiel

Bratislavskí mestskí poslanci vo štvrtok jednohlasne odsúhlasili zavedenie parkovacej politiky v hlavnom meste. Jej spustenie v prvých zónach sa očakáva od roku 2021. Spoplatnené zóny budú iba na miestach, kde je výrazný problém s parkovaním a iba v časoch, keď problém s parkovaním pretrváva. Vo vyhradených zónach budú platiť za parkovanie vodiči, ktorí nemajú trvalý pobyt v Bratislave. Platiť však budú aj Bratislavčania rezidenti. Prevádzkovateľom parkovacej politiky bude hlavné mesto.

27.06.2019 12:09 , aktualizované: 18:00
parkovanie, parkovisko, auto, bratislava Foto: ,
Parkovanie v Bratislave.
debata (258)

Vodiči, ktorí nemajú trvalý pobyt v hlavnom meste, budú v štyroch tarifných pásmach za parkovanie platiť od 0,50 eura do dvoch eur za hodinu. Najviac budú za parkovanie platiť v Starom Meste. Bratislavčania – rezidenti si za prvú parkovaciu kartu na byt zaplatia ročne 39 eur. Polročná a trojmesačná cena pri prvej rezidentskej karte nie je. Za druhú parkovaciu kartu na byt si rezidenti zaplatia 150 eur za rok, 75 eur za polrok a za tri mesiace 37,50 eura. Tretia parkovacia karta na byt vyjde Bratislavčanov na 500 eur za rok, 250 eur na polrok a 125 eur na tri mesiace. Na jeden byt bude možné vydať maximálne tri rezidentské parkovacie karty.

Mesto chce zaviesť aj návštevnícku a bonusovú parkovaciu kartu. Parkovaciu kartu „návšteva“ bude mesto vydávať obyvateľovi s trvalým pobytom v byte v zóne. Táto parkovacia karta má umožniť bez ďalšej úhrady dočasné parkovanie vozidla v zóne v rozsahu 100 hodín ročne, ak na daný byt je vydaná aspoň jedna rezidentská parkovacia karta, alebo 150 hodín ročne, v prípade, že na daný byt nie je vydaná žiadna rezidentská parkovacia karta. Parkovacia karta „bonus“ má ročne stáť desať eur. Mesto ju bude vydávať len osobe s trvalým pobytom v Bratislave. Táto karta umožní bez ďalšej úhrady dočasné parkovanie vozidla s evidenčným číslom, ku ktorému je karta priradená, na parkovacích miestach v zónach s tarifným pásmom B, C, D v rozsahu dvoch hodín denne.

Abonentská karta: od 500 do 2000 eur

Abonentské parkovacie karty bude samospráva vydávať podnikateľom, ktorí majú miesto podnikania v dotknutej zóne, alebo fyzickým osobám, ktoré sú vlastníkmi nehnuteľnosti v zóne. V tarifnom pásme A bude táto karta stáť ročne 2000 eur, mesačne 200 eur a týždenne 50 eur. V pásme B ročne 1500 eur, mesačne 150 eur a týždenne 37,50 eura. V pásme C ročne 1000 eur, mesačne 100 eur a týždenne 25 eur. V pásme D bude abonentská karta stáť ročne 500 eur, mesačne 50 eur a týždenná cena bude 12,50 eura.

„Som veľmi rád, že po dlhých rokoch a viacerých neúspešných pokusoch o reguláciu parkovania v minulosti sa nám dnes podarilo túto nesmierne potrebnú, ale zároveň veľmi nepopulárnu tému schváliť. A to dokonca všetkými poslankyňami a poslancami zastupiteľstva!“ napísal na sociálnej sieti bratislavský primátor Matúš Vallo.

Ľudia z okolia majú obavy

Vallo čelí kritike za to, že nie sú vybudované žiadne záchytné parkoviská napojené na rýchlu MHD a už sa ide platiť za parkovanie. Nie je jasné ako majú ľudia z trvalým pobytom mimo Bratislavy chodiť za prácou do hlavného mesta, keď napríklad popri tom vezú deti do škôlky či školy. Platba za hodinové parkovné bude pre nich poriadne vysoká.

V prípade ľudí z Bratislavy je problém s parkovaním už teraz, keďže chýbajú parkovacie miesta. Panuje obava, že ľudia budú platiť a parkovanie bude v takom stave ako doteraz.

Platiť za parkovné sa nebude na miestach vyhradených pre vozidlá prepravujúce osoby s ťažkým zdravotným postihnutím (ŤZP). Pre autá prepravujúce osobu s ŤZP, ktorá je odkázaná na individuálnu prepravu, alebo má praktickú alebo úplnú slepotu, chce mesto poskytnúť zľavu 90 percent z parkovného. Zľavu vo výške 50 percent budú mať v systéme registrované elektrické vozidlá, s výnimkou hybridných elektrických vozidiel. Vozidlá registrované v mestskom systéme zdieľaných vozidiel majú mať stopercentnú zľavu.

Poslanci schválili aj deľbu príjmov z parkovacej politiky. Z výnosu úhrad za rezidentské parkovacie karty pôjde 50 percent pre mesto a 50 percent pre mestské časti. Z ostatných výnosov úhrad za dočasné parkovanie pôjde 85 percent pre mesto a 15 percent pre mestskú časť.

Vallo: Začala sa nová éra

V Bratislave sa začala nová éra, ako sa bude mesto vedieť postarať o svoj verejný priestor. Na margo vo štvrtok jednohlasne schváleného zavedenia parkovacej politiky to vyhlásil bratislavský primátor Matúš Vallo.

Primátor tvrdí, že pôjde o reguláciu, ktorá pomôže, aby sa Bratislavčanom žilo lepšie. „Čaká nás obrovský kus práce, aby sme prichystali jednotlivé zóny spolu s mestskými časťami a aby to vo finále na konci roka 2020 či začiatkom roka 2021 bolo dobre pripravené,“ skonštatoval. Kým vstúpi parkovacia politika do platnosti, čo má byť začiatkom roka 2021, Vallo očakáva ešte veľa problémov. Parkovacia politika sa zdá byť podľa neho jednoduchá, lebo funguje v iných mestách, ale „našiť ju“ na Bratislavu, vidí ako komplikované. „Určite budú diskusie medzi mestom a mestskými časťami, ako majú vyzerať dané zóny a najväčšou vecou bude, ako ľuďom povedať, že keď porušia pravidlo, budú musieť zaplatiť pokutu,“ podotkol primátor.

Pribudnú mestskí policajti

Uvedomuje si, že aby bola regulácia parkovania v Bratislave úspešná, je potrebný väčší počet mestských policajtov i zlepšenie možností kontroly parkovania mestskou políciou prostredníctvom inštitútu objektívnej zodpovednosti. „Bez viac mestských policajtov, bez viac peňazí do mestskej polície a bez väčších právomocí mestskej polície to nebude fungovať,“ uviedol Vallo. Tvrdí, že budú pracovať na tom, aby mala mestská polícia viac policajtov a s ministerstvom vnútra už rokujú o zavedení inštitútu objektívnej zodpovednosti aj pre mestskú políciu.

Problémy budú riešiť za pochodu

Mestský poslanec, starosta Jaroviec a šéf dopravnej komisie Jozef Uhler je presvedčený, že nebyť rôznych, možno aj zlých pokusov v minulosti, tak vo štvrtok by parkovacia politika nebola schválená.

„Je iná v tom, že zohľadňuje väčšinu životných situácií, ktorým sa vyhovieť dalo. Ako ľudia používajú autá cez deň, kde jazdia, koho potrebujú voziť, za kým potrebujú ísť. Snažili sme sa zohľadniť všetko, čo sa len dalo,“ povedal.

Mestský poslanec a starosta Ružinova Martin Chren uviedol, že jeho mestská časť nutne potrebuje parkovaciu politiku. „Aby však celý systém fungoval, v najbližšom roku je potrebné doriešiť vyrovnanie účelových komunikácií, zaviesť objektívnu zodpovednosť pre mestskú políciu,“ vymenoval s tým, že je taktiež potrebné doriešiť fungovanie „systému merania času“.

Starosta Záhorskej Bystrice a mestský poslanec Jozef Krúpa upozornil, že by bolo naivné si myslieť, že hneď teraz alebo v roku 2021 bude všetko v poriadku a parkovacia politika bude ideálna.

„Nebude, ale dá prvotný základ, aby sa začali budovať záchytné parkoviská, parkovacie domy a aby život v Bratislave, pokiaľ ide o dopravu, získal jasné rámcové pravidlá,“ povedal. Mestská poslankyňa a starostka Starého Mesta Zuzana Aufrichtová podotkla, že v ich mestskej časti už majú rezidenčné parkovanie vo viacerých zónach a aj súkromnú parkovaciu politiku, ktorá ostáva platiť do roku 2026. Mestský poslanec a starosta Petržalky Ján Hrčka povedal, že do 2021 bude mesto a mestské časti pripravovať systém, zbierať a vyhodnocovať dáta a snažiť sa otestovať si teórie.


VIDEO: Parkovanie v piatich mestských častiach Bratislavy. Pozrite si, kde to je najhoršie.

Video
258 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #parkovacia politika #matúš vallo