Na liter benzínu tisíc kilometrov. Pozrite si vo videu auto snov

, 29.06.2019 12:00

Sen každého vodiča je čo najlacnejšie natankovať a mať čo najnižšiu spotrebu. Študenti Strojníckej fakulty košickej Technickej univerzity sa už 25 rokov zapájajú do medzinárodných pretekov Shell Eco Marathon. Súťažné tímy si musia postaviť vlastné vozidlo a hlavným cieľom je dosiahnuť čo najnižšiu spotrebu paliva.

VIDEO: V kokpite úsporného autíčka sedí mladá dievčina. Konštruktéri zo Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach sa snažili postaviť vozidlo tak, aby prešlo veľa kilometrov a spálilo iba liter benzínu. Viac podrobností vo videu.

Najlepší výsledok košických študentov je 784 kilometrov na 1 liter benzínu. Na budúci týždeň, keď sa znova preteky úspornej jazdy konajú na trati vo Weybridge pri Londýne, by chceli prekonať hranicu 1 000 kilometrov.

Medzinárodné preteky sa konajú od roku 1986. Vozidlá sa rozdeľujú na dve hlavné kategórie – prototypy a urban concept. Tie sa ďalej delia podľa druhu použitého pohonu. Dosiaľ pedagógovia a študenti košickej univerzity postavili štyri vozidlá kategórie prototyp. Neskôr v roku 2016 až 2018 konštruktéri postavili ešte ďalšie tri vozidlá, takisto v kategórii prototypov.

Pri aute v kategórii prototyp sa kladie dôraz na čo najnižšiu spotrebu, podriaďuje sa tomu všetko – od váhy až po dizajn samotného vozidla. Autá v kategórii urban concept skôr pripomínajú klasické autá.

V tíme, ktorý pripravoval automobil na tohtoročné preteky, boli piati študenti a docenti strojníckej fakulty. Na trať sa vydá rovnaký automobil ako vlani. Jeho aerodynamický tvar minimalizuje odpor vzduchu a tiež má ľahšiu konštrukciu: váži 30 kilogramov a je vyrobený z karbónu. Motor na preteky je upravený na podmienky, ktoré sa vyžadujú, a to, aby dojazd bol čo najvyšší pri priemernej rýchlosti 25 km/h.

„Na karosérii sme urobili menšie zmeny a vozidlo má úplne nový motor a zadnú nápravu. Po vylepšení chceme atakovať hranicu tisíc kilometrov,“ uviedol Miroslav Palko zo Strojníckej fakulty TUKE.

Pri aute v kategórii prototyp sa kladie dôraz...
Pri aute v kategórii prototyp sa kladie dôraz na nízku spotrebu. Autor: Robo Hakl, Pravda

Prísny je aj výber vodiča pilota, pretože váhový limit je 50 kilogramov. Zároveň musí byť študentom univerzity. Tento rok si do automobilu sadne Dominika Halásová.

„Predtým som sa venovala motošportu a zaujala ma konštrukcia tohto vozidla. Auto je formované priamo na mňa, pod chrbtom mám penu. Viem si však predstaviť aj pohodlnejší spôsob jazdenia,“ konštatovala Halásová, ktorá špeciálny automobil zatiaľ vyskúšala iba v areáli univerzity a dosiahla rýchlosť 35 kilometrov za hodinu.

Vozidlo pripomína skôr kokpit lietadla, namiesto volantu má niečo ako joystick. Vodič je v stiesnenom priestore a poriadne nevidí na cestu. Preto je mu oporou tím, s ktorým je v spojení prostredníctvom vysielačky. Dostáva pokyny, ako sa vyhýbať konkurentovi, či ma zrýchliť alebo spomaliť.

Vlani sa na medzinárodných pretekoch v Londýne zúčastnilo 160 tímov z 25 krajín. Minuloročný rekord súťaže bol 2 324 kilometrov. Získal ho francúzsky tím Microjoule-La Joliverie, ktorý drží aj celkový rekord súťaže, a to 3 771 kilometrov na liter paliva z roku 2010.

Na budúci týždeň bude v Londýne súperiť o jeden tím viac ako vlani. Okrem vozidla z košickej univerzity sa zo Slovenska na súťaži aj tento rok zúčastnia ďalšie dva tímy. Prvý zo Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave bude pretekať rovnako s vozidlom na benzínový pohon a študenti zo Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave na trať postavia svoj vylepšený elektromobil.

„Slovensko patrí medzi lídrov v oblasti automobilovej výroby v Európe. Tri študentské tímy sú pre malú krajinu, akou je Slovensko, veľmi dobrou vizitkou a teší ma, že na pretekoch sa zúčastňujú pravidelne už niekoľko rokov,“ poznamenal Petr Šindler, manažér komunikácie Shell.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#benzín #nafta #úsporné motory #tankovanie
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku