Môže za pád stíhačky MiG-29 počasie?

Najskôr počuli hukot, potom ranu. A ďalšie výbuchy. V sobotu približne o 21.30 spadla vojenská stíhačka MiG-29 neďaleko obce Nové Sady, časť Cerovany. Pilot, 39-ročný J. K., sa katapultoval a stroj nasmeroval do oblasti, kde jeho zrútenie narobilo čo najmenej škôd.

28.09.2019 22:14 , aktualizované: 29.09.2019 18:32
debata (793)

Minister obrany Peter Gajdoš (SNS) na sociálnej sieti napísal, že stíhačka mala nehodu. Krátko nato opäť verejnosť informoval na facebooku – pilot prežil. Ten dopadol na miesto vzdialené asi desať kilometrov pri obci Podhorany a pomocou náhodného okoloidúceho, vraj rybára, si privolal lekársku pomoc. Pilota okamžite hospitalizovali v nemocnici v Nitre a v nedeľu popoludní ho v stabilizovanom stave previezli do nemocnice v Banskej Bystrici, kde ho môže navštevovať manželka a dvaja synovia.

Minister obrany Peter Gajdoš vysvetľoval, čo robila stíhačka nad obcou Nové Sady v nitrianskom okrese, kde sa v sobotu o 21.30 zrútila do neobývanej oblasti. (Zdroj: MO SR)

Video

„Život pilota je pre mňa to najdôležitejšie,“ zdôraznil šéf rezortu obrany. O situácii informoval aj najvyšších ústavných činiteľov – prezidentku Zuzanu Čaputovú, predsedu parlamentu Andreja Danka (SNS) a premiéra Petra Pellegriniho (Smer). Na situáciu v podstate okamžite reagoval iba predseda vlády.

Ešte v nitrianskej nemocnici Gajdoš spresňoval, že išlo o pravidelný cvičný let ostrej pohotovosti na Letisku Sliač. Vzlietli o 20.10, keď sa vracali na zem, jedna z nich pristála bez problémov. Pri pristávaní druhej sa však zhoršilo počasie a MiG-29 presmerovali na pristátie na záložnom letisku v Bratislave. Potvrdil to aj veliteľ Vzdušných síl OS SR Ľubomír Svoboda. „Piloti lietali spolu, nacvičovali vo dvojici. Počasie sa začalo rýchlo zhoršovať, prvý stačil pristáť, druhému to nevyšlo. Preto pokračoval na záložné letisko v Bratislave,“ spresnil.

Čo sa stalo, prečo sa stíhačka zrútila?

Zástupca náčelníka Generálneho štábu Miroslav Lorinc uviedol, že stíhačku viedol jeden z našich najskúsenejších pilotov, ktorý je zaradený do systému protivzdušnej a protiraketovej obrany NATO. „Je to pilot prvej triedy, má nalietaných 1 200 letových hodín na všetkých typoch lietadiel a takmer 630 letových hodín na tomto konkrétnom type lietadla MiG-29,“ dodal.

Zástupca náčelníka Generálneho štábu Miroslav Lorinc hovorí o skúsenostiach pilota, ktorý sa katapultoval zo stíhačky. (Zdroj: MO SR)

Video

Ocenil pilotovu chladnokrvnosť. „Vyčerpal všetky možnosti, dal všetky signalizácie, ktoré mal dať, pred katapultom nasmeroval lietadlo do miesta, kde sa očakávali nulové škody,“ potvrdil Lorinc s tým, že na rozhodovanie mal sekundy až minúty. Náčelník Generálneho štábu nechcel špekulovať, prečo pilot vyslal signál tiesne. Objasnil, že viesť ho mohol celý rad podnetov. „Buď mu to dali niektoré technické prostriedky, alebo sám vyhodnotil nebezpečenstvo, v ktorom sa nachádzal,“ uviedol.

Svoboda nechcel spresniť, z akej výšky sa pilot katapultoval. „Vyšetrovanie prebieha. Bola to bezpečná výška, viac podrobností nemôžeme povedať,“ dodal.

Polícia na sociálnej sieti krátko po nehode informovala, že „podľa prvotných informácií môže za nehodu nedostatok paliva – finálna príčina bude vyšetrovaná, ide zatiaľ o predbežnú informáciu. Pripomíname, že nedostatok paliva môže byť spôsobený aj poruchou“. Nedostatok paliva však nechcel potvrdil hlavný veliteľ Ozbrojených síl SR Daniel Zmeko. „Čo sa týka všetkých okolností, ktoré zapríčinili nehodu, sú v rukách nezávislých vyšetrovacích orgánov. V tejto chvíli neviem nič vyvrátiť ani potvrdiť,“ uviedol v nedeľu.

Krátko po nehode polícia vytláčala zvedavcov z katastra časti Cerovany, ktorí sa prišli napriek opakujúcim sa výbuchom pozrieť. Policajti upozorňovali, aby sa „pre svoju vlastnú bezpečnosť nepokúšali priblížiť k stíhačke, čo by mohlo mať fatálne následky“. Šuškalo sa, že by obec mohla byť aj evakuovaná, pretože na palube stíhačky sa mali nachádzať aj zbrane.

Gajdoš vysvetľoval, že bežne aj pri každom cvičnom vzlete stíhačky „idú s muníciou, ktorá je podvesená na stíhačke vrátane guľometných nábojov“. Samotné miesto prezreli vojenskí a policajní špecialisti. V nedeľu nadránom minister informoval, že bol v blízkosti miesta dopadu a už „nehrozia žiadne požiare alebo nebezpečenstvo civilnému obyvateľstvu“ a na miesto mohli prísť aj vyšetrovatelia – policajní i vojenskí. „Skoro všetko sme dohľadali, ale už tam nie je nebezpečenstvo výbuchu,“ spresnil minister.

Polícia oblasť Ceroviny, čo je časť Nových... Foto: Tatiana Michalková, Pravda
Nové Sady, časť Ceroviny Polícia oblasť Ceroviny, čo je časť Nových Sadov, po páde stíhačky uzavrela

"Okolnosti pádu stíhačky sú predmetom vyšetrovania odboru kriminálnej polície Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Nitre. Vyšetrovateľ vec preveruje ako podozrenie z trestného činu všeobecného činu ohrozenia.

Na objasnení okolností prípadu spolupracujú viaceré útvary Policajného zboru spolu s kriminalistickým a expertíznym ústavom a so súčasťami ministerstva obrany," informovala Renáta Čuháková, hovorkyňa nitrianskeho krajského policajného riaditeľstva. Príčiny nehody bude totiž vyšetrovať nielen polícia, ale aj komisia vojenských vyšetrovateľov a leteckých špecialistov. Podľa ministra by vrak lietadla a zvyšky munície mohli byť už v pondelok odtransportované do hangárov na Letisku Sliač, kde budú k dispozícii vyšetrovateľom.

Ešte v nedeľu popoludní sa Gajdoš stretol so starostkou obce Nové Sady Silviou Halvoníkovou. „Mali sme operatívne stretnutie s pánom ministrom. Zaujímali ho vlastnícke vzťahy k lokalite, kde stíhačka spadla. Na úrode by nemali nastať žiadne škody, lebo vozidlá sa pohybovali po koľajach traktorov. Lesné plochy obhospodarujú štátne Lesy SR, škody vyčísli ministerstvo,“ zhrnula po stretnutí.

Výberová chronológia leteckých havárií na území SR od roku 2015

17. júla 2015

V Slovenskom raji sa zrútil záchranársky vrtuľník., Zahynuli pilot, lekár, záchranár a člen Horskej záchrannej služby. Počas letu sa vrtuľník zachytil o drôty a spadol do rieky Hornád. Chlapec, ktorého šla posádka vrtuľníka zachraňovať, spadol dole z chodníka smerom k Hornádu, mal zlomeninu dolnej končatiny.

28. júla 2015

Pri obci Terňa v lokalite Hradisko, okrese Prešov, spadol popoludní vojenský vrtuľník, nehoda si vyžiadala jeden ľudský život. Na palube vrtuľníka, ktorý plnil výcvikový plán boli v čase nehody traja príslušníci OS SR.

20. augusta 2015

Neďaleko obce Červený Kameň v okrese Ilava sa dopoludnia pred pol desiatou zrútili dve lietadlá typu L 410, pričom zahynulo 7 ľudí. V každom z lietadiel boli dvaja piloti a 17 výsadkárov, teda celkovo 38 ľudí. Okrem troch parašutistov neprežili ani štyria piloti. Posádky nacvičovali hromadný zoskok.

11. novembra 2015

Polícia pri ukrajinsko-slovenskej hranici v okrese Michalovce objavila trosky dopravného vrtuľníka Mi2 – Miichalovce, kde bolo nájdených aj 8 mŕtvych pasažierov, ktorí sa pravdepodobne nachádzali vo vrtuľníku. Pilot bol pravdepodobne Ukrajinec, zvyšnú časť posádky tvorili zrejme migranti.

23. novembra 2015

Na Horehroní okolo obeda došlo k pádu dvojmiestneho športového dopravného vrtuľníka. Letecká nehoda sa stala v lokalite Šumiac v okrese Brezno a zranili sa pri nej dve osoby.

2. apríla 2016

V Nitre v miestnej časti Zobor sa vo vzduchu stretli dve bezmotorové športové lietadlá. Jedno z nich narazilo do strechy rodinného domu, ktorú poškodilo. Druhý účastník nehody so svojím lietadlom bezpečne pristál na letisku v Janíkovciach.

20. apríla 2016

Pri hraničnom priechode Lysá Poľana v okrese Poprad sa zrútil vetroň. Nehodu jeho športový pilot neprežil, išlo o poľského občana. Pilot sa zúčastňoval medzinárodných pretekov v bezmotorovom lietaní FCC Gliding, ktoré sa konali v Prievidzi.

7. septembra 2016

Pri páde záchranárskeho vrtuľníka Air – Transport Europe (ATE) v katastri obce Strelníky pri Banskej Bystrici zahynuli na palube štyria ľudia, traja členovia posádky a 38-ročný pacient. K nehode vrtuľníka došlo potom, ako záchranári naložili zraneného pacienta.

4. októbra 2016

Neďaleko vodnej priehrady Jakubovany v okrese Sabinov spadlo dvojmiestne športové lietadlo typu Lancair 360 MKII. Lietadlo smerovalo z Rumunska do Švédska. Pád lietadla neprežil 65-ročný pilot.

27. októbra 2016

Pri obci Koš v okrese Prievidza spadlo malé športové lietadlo. Jeho pilot následkom nehody neutrpel zranenia, keďže sa katapultoval. Malé športové lietadlo Dynamic WT9 spadlo do poľa, mimo obývanej oblasti.

10. mája 2017

Pri havárii policajného vrtuľníka vo vojenskom priestore letiska v Prešove prišli o život dvaja príslušníci Hasičského a záchranného zboru. Jeden z mužov zomrel na mieste nehody, druhý v košickej nemocnici. Ďalší dvaja zranení policajti z paluby boli hospitalizovaní. Vrtuľník vzlietol v rámci cvičenia a zrútil sa vo výške 100 metrov, 200 metrov od miesta vzletu.

14. mája 2017

Pri pristávacom manévri na letisku v Prievidzi poškodilo lietadlo päť vetroňov. Lietadlo DA-40 OM-SCS sa po tvrdom pristátí odrazilo od pristávacej dráhy, stalo sa neovládateľným a následným pohybom narazilo do piatich zaparkovaných vetroňov na odstavnej ploche. Nikto nebol zranený.

16. septembra 2017

Tragickú nehodu malého motorového lietadla počas Dňa otvorených dverí na prievidzskom letisku neprežil 31-ročný Miroslav z Ilavy, ktorý lietadlo pilotoval. K pádu dolnoplošníka Čmeliak Z-37 s tromi osobami na palube došlo krátko po 15.00 h. Vážne sa zranila 23-ročná žena, 34-ročný muž utrpel ľahšie zranenia..

7. apríla 2018

Na letisku v Spišskej Novej Vsi došlo po 13.30 h k pádu vrtuľníka. Dve osoby nachádzajúce sa na palube utrpeli ľahké zranenia.

12. mája 2018

Viaceré poranenia pilota si vyžiadala nehoda vetroňa, ktorý sa v Holíči v okrese Skalica zrútil krátko po štarte.

7. júla 2018

Pred 19.00 h havaroval pri Prešove v katastri mesta Veľký Šariš, časť Kanaš malý vrtuľník, havária si vyžiadala jednu obeť. Stroj sa pravdepodobne zamotal do drôtov, čo spôsobilo jeho následný pád.

10. októbra 2018

Medzi Sliačom a Kováčovou sa zrútilo cvičné vojenské lietadlo L-39. Príčinou pádu lietadla L-39 bola technická chyba, a to zlyhanie motora. Dvojčlenná posádka sa katapultovala, nebola v ohrození života. K udalosti došlo pri plnení cvičných úloh – vzdušných bojov a pri príprave na pristátie na sliačskom letisku.

© Autorské práva vyhradené

793 debata chyba
Viac na túto tému: #MiG-29 #Nové Sady