Frekventovaný úsek smerom do Tatier je v kríze. Ľudia sa sťažujú, vodiči ho musia obchádzať

Osobné vozidlá aj nákladiaky si robia skratku cez ružomberskú časť Černová. V trojkilometrovej kolóne, ktorá sa pravidelne tvorí na hlavnom ťahu medzi Hubovou a Ružomberkom, zvyknú vodiči trčať desiatky minút. Frekventovaný úsek smerujúci do Tatier pozná nejeden Slovák. Keďže mnohí už vedia, aká strata času ich tam čaká, radšej vybočia a celé to obídu. Miestni sú z toho zúfalí.

11.05.2023 08:00
Ružomberok, Černová, hlavný ťah, autá Foto: ,
Hlavný ťah do Ružomberka, pri odbočke na mestskú časť Černová. Takmer denne sa tam tvoria kolóny.
debata

Do Černovej sme dorazili v doobedňajších hodinách, no práve vtedy boli tamojšie cesty pomerne pokojné. V blízkosti neďalekej reštaurácie sme ale natrafili na vodičku, ktorá cestovala z Martina na východ – touto trasou vraj prechádza niekoľkokrát ročne. Predstavila sa ako Jana a hovorila, že s touto lokalitou má bohaté skúsenosti.

VIDEO: Ľudia v Černovej sa sťažujú na zlú dopravnú situáciu.

Video

„Viem, ako to tu vyzerá počas najväčšej vyťaženosti. Na tomto úseku väčšinou vždy pobudnem dlhšie, ako by som si želala. Najviac je to tu zapchaté ráno alebo neskôr poobede. Teraz je to nezvyčajne pokojné,“ poobzerala sa naokolo. „Odbočiť sem a skrátiť si to cez mestské časti ma doteraz nenapadlo. Pekne si to tu vždy celé vystojím, niekedy sa to ťahá doslova krokom,“ poznamenala a vzápätí sa stratila v spomínanej reštaurácii.

„Masaker“ na konci týždňa

Pavol Hollý býva v ružomberskej časti Černová len pár metrov od odbočky z hlavného ťahu v smere od Hubovej. Potvrdil, že z kolóny, ktorá sa tam pravidelne tvorí, si to mnohí vodiči namieria radšej do ich mestskej časti a dopravnú zápchu tak obídu. Ušetria tým zhruba pol hodinu.

„Dá sa povedať, že si skracujú cestu. Stáva sa, že máme problém vyjsť z dvora alebo naopak – vojsť do neho,“ povedal. Ľudia, ktorí majú malé deti, vraj o ne majú strach. „Prechádzajú tadiaľto nielen osobné, ale aj nákladné autá. Je to nebezpečné. Ide o problém celej tejto štvrte až do mesta,“ poznamenal dúfajúc, že sa to čoskoro zmení.

Jaroslav Naď Čítajte aj Naď sa teší, že vykopne Gyimesiho z parlamentu. Ten mu posiela srdiečko

Anna Katráková priblížila, že najväčší „masaker“ tam mávajú na sklonku pracovného týždňa či víkendu. „Keď je takzvané sťahovanie národov. Čiže ľudia z celého Slovenska vyrážajú na Liptov alebo do Tatier a potom sa zase vracajú domov. Je to katastrofa,“ krúti hlavou. „Všetcí idú cez Černovú hore, odbočia na sídlisko Klačno a odtiaľ cez mesto zase dole. Tam sa napoja na smer Ivachnová. Krásne si to takto obídu,“ vysvetlila. Dodala, že tadiaľ chodia autá nielen so slovenskými, ale aj zahraničnými ešpézetkami.

„Všetky autá, smerujúce od západu na východ, ktoré si to takto skracujú, nám tu komplikujú život. Je ohrozená bezpečnosť detí, rúti sa tadiaľto jedno auto za druhým. Neraz aj nákladiaky naložené drevom,“ opísal situáciu Marián Fajta. „Nedodržiavajú tridsiatku, nehľadia na chodcov, sú arogantní,“ mieni.

„Tým, že na hlavnom ťahu sa tvoria kolóny, veľa šoférov si to skracuje rôznymi cestami,“ pridal sa ďalší Černovan Tibor Záhorec. „Najviac tým trpí Čutkovská ulica, ale tiež Černovských martýrov. V určitých časových intervaloch je tu rad za sebou idúcich áut. Je to dosť obmedzujúce,“ podotkol. Pomôcť by podľa neho mohlo osadenie svetelnej signalizácie v úseku pred neďalekým salašom, ktorý sa nachádza pri hlavnom ťahu. „Keby to zosynchronizovali so semaformi ďalej v meste, určite by to prospelo,“ doplnil.

zväčšiť Tibor Záhorec hovorí, že v určitých časových... Foto: Eva Štenclová, Pravda
Tibor Záhorec, Černová, Ružomberok, obyvateľ Tibor Záhorec hovorí, že v určitých časových intervaloch vídať v Černovej rad za sebou idúcich áut.

Smerujú ich tam navigácie

Pre dlhotrvajúcu zlú dopravnú situáciu v Černovej, a nedávnej sťažnosti zhruba štyridsiatky obyvateľov, urobilo vedenie mesta verejné stretnutie, na ktorom hľadali možné riešenia. Hovorca ružomberskej samosprávy Vladimír Miškovčík Pravde potvrdil, že zlá dopravná situácia vzniká v uliciach Černovej takmer denne. Tiež to, že autá z kolóny si takto skracujú cestu.

zväčšiť Doprava v Ružomberku. Foto: Pravda, Eva Štenclová
Ružomberok, doprava Doprava v Ružomberku.

„Doslova ich tam nasmerujú navigácie. To v uliciach spôsobuje dopravné vyťaženie, hluk, prach. Mnohé autá navyše nerešpektujú najvyššiu povolenú rýchlosť,“ vysvetlil hovorca. Zároveň potvrdil, že na verejnom stretnutí hľadali, spolu s kompetentnými oddeleniami mestského úradu, tamojšími poslancami, zástupcom dopravného inšpektorátu a dotknutými obyvateľmi možné riešenia.

„Ako najreálnejšie sa ukazuje inštalovanie prvkov na upokojenie situácie – dopravný vankúš, stavebný spomaľovací prah, kruhový objazd, šikanu (umelá brzdiaca zákruta, poz. red.), zúženie jazdných pruhov či značenie maximálnej povolenej rýchlosti,“ vymenoval. Upozornil, že v piatok 12. mája čaká vedenie mesta ďalšie rokovanie so zástupcami polície, kde prejednajú navrhované riešenia.

„Konkrétny dátum realizácie ešte nie je určený. V momente, keď bude projekt navrhnutý, s pripomienkami všetkých zúčastnených strán, a prejde do fázy realizácie, budeme verejnosť informovať,“ povedal Miškovčík.

Zelená vlna pomohla len čiastočne

Hovorca pripomenul, že Ružomberok je neslávne známy prehustenou dopravou na hlavnom ťahu, lebo ním prechádzajú hlavné cesty medzi východom a západom, súčasne tiež severom a juhom.

zväčšiť Dokončenia úseku D1 Hubová – Ivachnová sa mnohí... Foto: NDS
D1 Hubová - Ivachnová Dokončenia úseku D1 Hubová – Ivachnová sa mnohí nevedia dočkať.

„Mestom prejde denne asi 35-tisíc áut. Skrátiť prejazdný čas cez mesto a urobiť dopravu ním plynulejšou mal projekt zelenej vlny, ktorý bol v Ružomberku spustený pred tromi rokmi,“ pokračoval Miškovčík. „Rekonštrukcii podliehalo celkovo osem svetelných križovatiek a jedna – Mostová, bola navrhnutá ako úplne nová. Na týchto križovatkách sa menila technológia svetelnej signalizácie, aby sa dali všetky zosynchronizovať a mohla sa tak spustiť zelená vlna,“ priblížil.

čaputová, heger, kollár, matovič, sulík Čítajte aj Vláda prezidentky je už pod paľbou. Politici v kampani si nenechajú ujsť príležitosť byť jej kritikmi

Systém zelenej vlny je nastavený tak, že reguluje dopravu práve v meste a, ľudovo povedané, pustí tam len toľko áut, koľko dokáže v reálnom čase prijať. Čiže aby bol prejazd plynulý a skrátila sa jeho doba cez hlavný ťah.

„Paradoxne, na križovatkách pri vstupoch do mesta z jednej i druhej strany sa z tohto dôvodu tvoria kolóny áut. Zelená vlna z časti odľahčila dopravu v meste, no zároveň, v dôsledku jej spustenia a iných okolností ovplyvňujúcich dopravu, môžu mestské časti či okolité obce evidovať sťaženie dopravy,“ uzavrel Miškovčík.

Čaká sa na obchvat

Ružomberčania už roky čakajú na dokončenie 15-kilometrového liptovského úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová. Jedine ten podľa nich môže odstrániť problémy so zápchami v ich meste. Štvorprúdová diaľnica, ktorej súčasťou je aj tunel Čebrať, ušetrí motoristom, v porovnaní s jazdou po ceste prvej triedy, až šestnásť minút. Jej výstavbu za viac ako 288 miliónov eur odštartovali pred desiatimi rokmi, dokončená by mala byť v decembri.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #Ružomberok #Žilinský kraj #Černová #kolóna