Ceny lístkov idú opäť hore. Zdražovanie sa týka takmer všetkých krajov, Bratislava je otázna

Ceny lístkov v prímestských autobusoch v Žilinskom kraji idú od nedele nahor. Stúplo to však aj v iných samosprávach. V porovnaní s predchádzajúcim obdobím robí rozdiel, v niektorých prípadoch, desiatky centov.

15.05.2023 12:00
autobusové spoje, Banská Bystrica Foto:
Autobusové spoje v krajoch išli s cenami nahor.
debata (1)

Zvýšenie cestovného o päť percent avizuje Žilinská župa v regiónoch Liptov, Orava, Kysuce, Horné Považie a Turiec s tým, že ide o reakciu na drahšie pohonné hmoty, infláciu či nárast minimálnej mzdy. Doteraz platili v tomto kraji, podľa tarifnej vzdialenosti, za lístok v hotovosti najviac 5,60 eur. Po zdražení to bude o 28 centov viac. Pri platbe z dopravnej karty stojí toto cestovné 4,47 a po novom to vyjde na 4,69 eur. Župa prízvukuje, že zľavy pre cestujúcich zostávajú v rovnakej výške.

VIDEO: Predseda Inštitútu verejnej dopravy o zdražovaní cestovného.

Video

„Držitelia dopravnej karty cestujú aj naďalej lacnejšie. Seniori a študenti majú zľavu približne 60 percent, ostatní cestujú na dopravné karty lacnejšie v priemere o 20 percent,“ uviedla hovorkyňa Žilinského samosprávneho kraja Eva Lacová. Vysvetlila, že kredit dobitý na karte nie je časovo obmedzený. Ľudia si lístok zakúpia pohodlne a rýchlo na jedno „pípnutie“, s možnosťou využiť prestupný do 30 minút.

„Dopravná karta je vzájomne akceptovaná u oboch zmluvných dopravcov – spoločností ARRIVA Liorbus a SAD Žilina, tiež u tých, ktorí sú zapojení v projekte Slovenský dopravný pas,“ ozrejmila Lacová s tým, že od nedele (14. 5.) majú cestujúci možnosť vybaviť si túto kartu úplne zadarmo. Náklady na jej vydanie hradí župa. „Táto možnosť potrvá až do ukončenia tohtoročného Európskeho týždňa mobility, ktorý sa koná spravidla v druhej polovici septembra,“ objasnila.

Dopravnú kartu je možné získať v klientskych a zákazníckych centrách dopravcov. Jej cena sa pohybuje od 4 do 5,50 eur. Dobiť si ju môžu v týchto centrách osobne, v autobuse u vodiča alebo online. Úhrada cestovného je možná tiež prostredníctvom virtuálnej dopravnej karty, ktorá stojí 6 eur, v mobilnej aplikácii Ubian a Google Pay.

zväčšiť V Žilinskom kraji sa ceny lístkov prímestských... Foto: ŽSK
autobusy, Žilinská župa V Žilinskom kraji sa ceny lístkov prímestských autobusov zvyšujú od nedele.

Deti zadarmo

Od apríla pristúpila k zdraženiu prímestských spojov, po dohode s dopravcami SAD Zvolen a SAD Lučenec, tiež Banskobystrická župa. Pre tento krok sa rozhodla po viac ako desiatich rokoch. Dôvod je rovnaký, ako všade inde – zvyšujúca sa inflácia aj náklady. Úprava vraj bola nevyhnutná. „V opačnom prípade by muselo dôjsť k výraznému obmedzeniu dopravnej obslužnosti,“ tvrdí riaditeľ odboru verejnej dopravy Úradu BBSK Miroslav Vyka.

Lístky pre pravidelných cestujúcich s dopravnou kartou stúpli v priemere o 20 percent. Pribudla však možnosť bezplatného cestovania pre dieťa do 6 rokov či zľavneného lístka. Najdrahší základný stál predtým, pri platbe v hotovosti, 4,90 eur, po novom je o 30 centov drahší.

„Celkovo sa nezľavnené lístky v prímestskej autobusovej doprave v kraji pohybujú, pri platbe v hotovosti, v závislosti od počtu kilometrov, v rozmedzí od 80 centov do 5,20 eur. V prípade pravidelných cestujúcich s dopravnou kartou hovoríme o sumách od 0,64 do 4,68 eur,“ ozrejmil Vyka.

Predseda BBSK Ondrej Lunter pripomenul, že pri novej cenotvorbe mysleli najmä na pravidelných cestujúcich, študentov, dôchodcov či nízkopríjmové skupiny. „Ceny zľavneného cestovného pri platbe dopravnou kartou preto išli hore rádovo len v centoch. Navyše sme seniorov už od dovŕšenia dôchodkového veku pridali medzi skupinu ľudí, ktorá má nárok na zľavu. Doteraz sme za špeciálnu cenu prepravovali len seniorov nad 70 rokov,“ doplnil.

Eduard Heger Čítajte aj Heger naznačil, že chce vyhrať voľby. Prirovnal sa k zlatým chlapcom z Göteborgu

V Trnavskej župe zaviedli v januári, v súvislosti s prímestskou autobusovou dopravou, dve novinky. „Ide o predplatné cestovné lístky (PCL) a zónové členenie kraja,“ hovorí Natália Petkáčová z Odboru komunikácie Trnavského samosprávneho kraja. Pokračovala, že PCL sú v porovnaní s jednorazovými lístkami cenovo výhodnejšie.

„Finančný benefit vzrastá s väčším počtom jázd v rámci zvolenej časovej a územnej platnosti PCL. Súčasne s ich zavedením nastalo navýšenie cien jednorazových lístkov platených v hotovosti. Zároveň je pri platbách z dopravnej čipovej karty stanovená fixná zľava,“ priblížila.

Základný jednosmerný lístok stojí v Trnavskom kraji 5,50 a pri platbe z čipovej karty 5,35 eur. Petkovičová vysvetlila, že tarifu naposledy zvyšovali v roku 2011, teda pred dvanástimi rokmi. „V dôsledku toho ceny lístkov už dávno nezodpovedali nákladom na zabezpečovanie prímestskej autobusovej dopravy,“ uzavrela.

Odborník: Župy majú citlivý prístup

Predseda Inštitútu verejnej dopravy Marek Modranský potvrdil, že samosprávne kraje pristupujú k zvyšovaniu cestovného po dlhom čase. „Väčšinou sa tieto úpravy nediali desať či dvanásť rokov. Skôr išlo len o nejaké kozmetické navýšenia, ktoré cestujúca verejnosť vôbec nepociťovala. Spojené boli viac-menej so zavádzaním nových zliav či kategórií cestujúcich,“ povedal.

Modranský zopakoval, že celkové zvýšenie prichádza až teraz. „Je to dôsledok toho, že náklady naozaj rapídne rastú a nožnice medzi nimi a tržbami z cestovného, ktoré potom treba vykrývať dotáciou, sa naozaj veľmi rýchlo roztvárajú,“ hovorí Modranský. „Ak kraje nechcú pristúpiť k zrušeniu spojov a obmedzeniu ponuky pre ľudí, musia to kompenzovať aj nárastom príjmov z tržieb z cestovného,“ poznamenal. Pokračoval, že župy pristupujú k zmenám cien lístkov citlivo.

„Upravujú cestovné najmä v hotovosti a pri platbe čipovou, dopravnou alebo bankovou kartou ponechávajú tieto čiastky buď v pôvodnej výške, alebo sú tie zmeny minimálne. Tým chcú tiež motivovať cestujúcich ušetriť vodiča od manipulácie s hotovosťou,“ mi­eni.

Čo sa týka úprav a samotnej výšky cestovného, ide podľa neho aj o trend postupného zjednocovania kategórií zliav a podmienok prepravy cestujúcich medzi MHD, prímestskou dopravou či dopravami v regiónoch navzájom.

„Keďže zákon o verejnej doprave bude určovať túto povinnosť pomaly pre všetkých. Niektoré kraje sú pripravené zavádzať ďalšie zvyšovanie aj tým, že idú zmeniť úplnú štruktúru výberu cestovného a nebude v prímestskej doprave závisieť od prejdenej vzdialenosti, ale územie rozdelia na tarifné pásma,“ poznamenal Modranský. Zhodnotil, že pre niektorú skupinu to bude výhodnejšie, no niektorých sa to možno dotkne aj negatívne.

Spoločná tarifa

V prímestskej autobusovej doprave na východe Slovenska zaviedli nové ceny od februára. K ich plošnému zvýšeniu pristúpili Prešovská a Košická župa, ktoré majú spoločnú tarifu, po dvanástich rokoch. „Tento krok bol podmienkou zachovania aktuálneho rozsahu dopravnej obsluhy a poskytovaných sociálnych zliav,“ uviedla Lea Lehotská z Prešovského samosprávneho kra­ja.

Cena základného cestovného pri platbe z dopravnej karty na východe stúpla v priemere o 25 a úhrada v hotovosti o 33 percent. Zľavnené cestovné vzrástlo pri platení z karty o 8 a hotovosťou o 14 percent. Cena osobitného cestovného za každých začatých päťdesiat kilometrov sa zvýšila z 20 na 30 centov pri platbe z dopravnej karty, respektíve na 50 centov v hotovosti.

Na zmenu tarify vplývalo niekoľko ekonomických dôvodov – výrazné zníženie financií pre samosprávne kraje zo strany štátu, rast cien pohonných látok či zdražovanie energií. „Tiež to, že kraje doplácali na každý cestovný lístok viac ako polovicu jeho ceny,“ hovorí Lehotská. Spresnila, že Prešovská župa doplácala až 75 a Košická 68 percent ceny.

kolaz Odor Fico Čítajte aj Ódor odmieta Ficove obvinenia, že je Sorošov agent: Jeho vláda ma urobila viceguvernérom

Michal Hudák z Košického samosprávneho kraja podčiarkol, že so zmenou tarify prišli aj pozitívne zmeny v doplnkových službách pre cestujúcich. „Prvou je, že nárok na zľavu majú už aj ľudia od 63 rokov, ktorí predtým platili plnú výšku cestovného. Ďalšou je, že zľavnené cestovné po novom predstavuje až 48-percentnú zľavu z plnej výšky, kým doposiaľ to bolo iba 38 percent,“ priblížil s tým, že ceny polovičných lístkov sa vďaka tomu zvýšili iba nepatrne.

„Snažili sme sa ochrániť tiež ďalšiu ekonomicky zraniteľnejšiu skupinu, ktorou sú študenti – tam pri ceste nad 40 kilometrov nedošlo k žiadnemu nárastu ceny. Rovnako je aktuálne vyššia zľava pri prestupe do 30 minút,“ podotkol Hudák.

Otáznik v Bratislave

Všetky kraje k zdražovaniu tento rok nepristupujú. Výnimkou je Nitrianska župa, ktorá v súčasnosti neplánuje zvyšovať cestovné. Potvrdila to jej hovorkyňa Henrieta Prokopová. Podľa aktuálnej tarify je tam najvyššia cena za prímestský lístok 4,85 a pri platbe dopravnou kartou 4,37 eur. V platnosti je to od júla 2021, kedy v kraji menili cestovný poriadok aj ceny prímestskej autobusovej dopravy po desiatich rokoch.

Ako to dopadne v Bratislavskej župe, zatiaľ nie je jasné. Peter Nasch z Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK) hovorí, že veľké zmeny sa snažia robiť vždy k 1. júlu a v decembri daného roka. „Ak by došlo k navýšeniu cien cestovného, tak k termínu 1. 7. 2023. Pokiaľ však nepríde k zhode všetkých partnerov, dovtedy nevieme poskytnúť bližšie informácie. S najväčšou pravdepodobnosťou sa však zvyšovaniu nevyhneme,“ povedal Nasch.

čaputová sudcovia vymenovanie Čítajte aj Prezidentka vymenovala 17 nových sudcov

V súčasnosti vraj rokujú s partnermi v IDS BK, čiže s Bratislavskou župou, hlavným mestom Bratislava a ministerstvom dopravy, ako zachovať kvalitu a frekvenciu dopravy pri zvyšujúcich sa nákladoch na dopravu.

„Momentálne nevieme uviesť presnú percentuálnu mieru navýšenia cestovného, ani konkrétne typy cestovných lístkov, prípadne zliav, ktorých sa navýšenie dotkne,“ uviedol. Dodal, že všetky lístky sú platné u všetkých dopravcov zaradených do IDS BK a je možné využiť ich v rámci celej ich siete pre cestovanie s dopravcami ARRIVA Mobility Solutions, Dopravný podnik Bratislava a Železničná spoločnosť Slovensko.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #ceny #Žilina #autobusová doprava #Žilinský kraj