Nevedeli vyjsť z dvora. Trnavčania si sami zatreli parkovacie miesta

Na Hajdóczyho ulici v Trnave dochádza k nevšednému doťahovaniu sa medzi radnicou a neznámou osobou, ktorá sa rozhodla vziať situáciu do vlastných rúk. Dve pozdĺžne parkovacie miesta niekto upravil domaľovaním dvoch prekrížených čiar. Nepovolené „X“ mesto prekrylo šedou farbou, no po čase ho niekto opäť premaľoval nabielo. Poslanci za mestskú časť Sever sa domnievajú, že za svojvoľnou „akciou“ stojí niekto z miestnych obyvateľov, komu zaparkované autá znemožňujú výjazd a príjazd do dvora. Takto si chce zabezpečiť, aby oproti bráne nikto neparkoval.

29.06.2023 18:00
parkovanie, parkovacie miesta, ulica, Foto:
Na dvoch parkovacích miestach na Hajdóczyho ulici v Trnave niekto domaľoval biele "X". Dôvodom je zrejme to, že parkujúce autá znemožňovali miestnym obyvateľom s veľkými vozidlami výjazd z náprotivných dvorov. Podľa jedného z nich mesto o tomto probléme vie, nikto to však nerieši.
debata

Problémy s prístupom pocítili majitelia veľkých vozidiel po nedávnej kompletnej rekonštrukcii ulice. V časti, kde sa nachádzajú spomínané parkovacie miesta, sa zmenila organizácia dopravy na jednosmernú s pozdĺžnym parkovaním. Pribudla tu aj cyklotrasa. Šírkové pomery cesty sú pre manévrovanie s dodávkami dosť tesné. Trnavská radnica na zaslané otázky do uzávierky nereagovala.

Sami premaľovali miesta, aby dokázali vyjsť z dvorov
Video
Zdroj: TV Pravda

Nevedel sa dostať von s ťažko chorým

Miestni poslanci nemali informáciu, že by niekto z bytoviek oproti zatretým parkovacím miestam kontaktoval magistrát. „Na začiatku Hajdóczyho ulice býva moja kamarátka. Keďže takisto nevedeli vyjsť, obrátili sa s podnetom priamo na mesto, ktoré je v tomto ústretové,“ podotýka poslanec za mestskú časť Sever Richard Sládek. Takto by mal podľa neho postupovať každý.

Jeho kolegyňa, poslankyňa Ľubica Horváthová, poukazuje na to, že podobný problém sa v minulosti vyskytol aj v časti Špíglsál, kde mesto spustilo rezidentské zóny. Zároveň tam došlo k rôznym úpravám vrátane zjednosmernenia premávky, vyznačenia parkovacích miesta, ale aj vytvorenia cyklopruhov. „Jeden pán s ťažko zdravotne postihnutým dieťaťom má dodávku, s ktorou sa nevedel dostať na ulicu,“ približuje poslankyňa. Svoju situáciu vtedy podľa jej slov opísal na sociálnej sieti a vďaka tomu sa jeho problém napokon podarilo vyriešiť.

Trnava bude prvým mestom s regulovaným parkovaním na celom svojom území

<A> Trnava bude prvým krajským mestom na Slovensku, ktoré zavedie regulované parkovanie na celom svojom území, vrátane okrajových častí. Obyvatelia s trvalým pobytom budú môcť v blízkosti svojho bydliska parkovať za jedno euro na rok, získajú určitý časový kredit na bezplatné parkovanie pre návštevy a na parkoviskách s označením B môžu parkovať zadarmo. Ostatní vodiči musia rátať s tým, že zadarmo už v Trnave nezaparkujú. Nové všeobecne záväzné nariadenie o dočasnom parkovaní schválili v utorok poslanci mestského zastupiteľstva. Regulované parkovanie zavádza Trnava postupne od augusta 2021, jeho kompletné zavedenie v celom meste ešte nejaký čas potrvá.

„Prvá fáza je registrácia, vtedy získava rezident výhody, to je pre mňa kľúčový parameter. Druhá fáza bude vyznačenie parkovacích miest, až potom sa môže nejakým spôsobom vynucovať platené parkovanie. To môže prísť o mesiac, o dva, o tri,“ povedal primátor Trnavy Peter Bročka na tlačovej besede. Úplne kľúčové podľa neho však je, že základný dokument, ktorý predpokladá regulované parkovanie na celom území mesta, bol schválený. Práve zabezpečením výhod pre rezidentov Bročka vysvetľuje, prečo boli do zón s regulovaným parkovaním zaradené aj úplne okrajové časti mesta, v ktorých má trvalý pobyt len pár desiatok obyvateľov.

Do rýchlosti rozširovania zón s regulovaným parkovaním podľa Bročku vstupuje niekoľko faktorov. Najdôležitejším je rýchlosť registrácie obyvateľov – rezidentov, druhým je rýchlosť zmien dopravného značenia. Práve preto budú na novom dopravnom značení pre regulované parkovanie pracovať až dve firmy.

Trnava bude v najbližších mesiacoch rozdelená na 17 rezidentských zón s označením R1 až R17, tie budú takmer všetky spoplatnené nonstop. Nerezidenti za hodinu parkovania zaplatia jedno euro. Vznikne aj 13 ďalších zón v lokalitách s rodinnými domami s označením H1 až H13, ktoré budú spoplatnené počas pracovných dní od 8:00 do 18:00, nerezidenti tu budú za hodinu parkovania platiť 60 – 80 centov. Okrem toho sa bude za parkovanie platiť aj v zónach s označením A až D.

Trnava zároveň výrazne rozšíri možnosti parkovania v blízkosti centra mesta na Rybníkovej ulici. Mesto si tu od spoločnosti United Industries prenajme pozemok v areáli bývalého cukrovaru, na ktorom môže vzniknúť približne 200 nových parkovacích miest. Toto nové parkovisko bude spojené s existujúcim, ktoré má kapacitu asi 180 miest, a bude zaradené do zóny B, ktorá je pre držiteľov rezidentských kariet zadarmo. SITA

Dve parkovacie miesta na Hajdóczyho ulici niekto premaľoval bielym „X“ asi pred necelým rokom. „Mohlo to byť krátko po tom, čo sa otvorila zrekonštruovaná časť tejto ulice,“ hovorí poslanec a predseda výboru mestskej časti Sever Vladimír Ekhardt.

Mesto svojvoľne natreté čiary premaľovalo šedou farbou, aby vodiči vedeli, že tam môžu parkovať. Ľudí to však miatlo. Pýtali sa, kedy bude zatreté, no stále viditeľné vodorovné značenie odstránené. „Vyhláška o dopravnom značení šedú farbu nepozná, takže značenie nie je platné a na miestach je možné parkovať,“ reagoval na podnet mestský úrad.

Nelegálne čiary by sa mohli odstrániť aj frézovaním. Radnica však nechce do nedávno zrekonštruovanej ulice zasahovať, keďže je stále v záruke. Okrem toho ide o drahší spôsob odstránenia. Na prečiarknutých parkovacích miestach nestálo v čase našej návštevy žiadne auto. Ostatné boli obsadené. Spod bieleho náteru bolo miestami vidieť šedú farbu.

Obyvateľov dvoch náprotivných menších bytoviek nebolo možné priamo na mieste osloviť. Ich areály sú oplotené a zvonka nie sú žiadne zvončeky. „Chodím sem varovať deti. Od tunajších obyvateľov viem, že tu ľudia s veľkými vozidlami majú problém,“ prezradila žena, ktorá si želala ostať v anonymite. Práve kráčala od jednej z bytoviek k svojmu autu.

S podnetom nepochodil

Pravde sa napokon podarilo spojiť s jedným s tamojších obyvateľov. K situácii na Hajdóczyho ulici sa vyjadril pod prísľubom zachovania anonymity, preto ho budeme nazývať Peter. „Keď sa začala ulica prerábať, pochopili sme, že budeme mať obrovský problém vyjsť s veľkými vozidlami,“ hovorí. Pri svojej práci používa dodávku, ktorá je dlhá približne šesť metrov. „Nehovoriac o tom, že keď dám za ňu príves, tak je to absolútne nemožné,“ dodáva.

Situáciu začal riešiť počas rekonštrukcie. So sťažnosťou sa obrátil na trnavský okresný dopravný inšpektorát (ODI). Miesto si prišli podľa Petra obhliadnuť nielen dopravní policajti, ale aj pracovníci mestského úradu. O probléme tak mal magistrát vedomosť.

„Okresný dopravný inšpektorát Trnava bude v rámci správneho konania súhlasiť so zmenou organizácie dopravy pred vjazdmi do dvorov bytových domov 30 a 32 tak, aby nedochádzalo k ohrozovaniu bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky,“ píše sa v stanovisku ODI. Pravda ho má k dispozícii.

Petrovu sťažnosť postúpili dopravní policajti mestu ako príslušnému cestnému správnemu orgánu. Krajská policajná hovorkyňa Zlatica Antalová však upozornila, že stanovisko inšpektorátu má v súčasnosti len odporúčací charakter.

Peter zdôrazňuje, že krátko nato adresoval podnet aj cez podateľňu mestského úradu hlavnému architektovi mesta i stavebnému úradu. „Do dnešného dňa sa mi neozvali,“ hovorí Peter. Spomína pri tom aj na konfliktné situácie, ktoré pri výjazde či vjazde zažívajú s netrpezlivými šoférmi.

Pre parkovanie vznikli aj petície

Parkovanie je v Trnave horúcou témou už tretí rok, najmä v súvislosti so zavádzaním plateného parkovania. Regulácia statickej dopravy, na ktorej magistrát systematicky pracuje, má byť odpoveďou na pretrvávajúce problémy s parkovaním.

Prvú rezidentskú zónu spustil magistrát v auguste 2021 oproti futbalovému štadiónu v okolí Ulice Ľudmily Podjavorinskej. Dnes ich je už niekoľko a radnica avizuje, že do konca roka pokryjú celé územie mesta. Poslanci o tom rozhodli v utorok, keď schválili nové všeobecne záväzné nariadenie o dočasnom parkovaní. K jeho návrhu prišlo viac ako 70 pripomienok, väčšinu však neakceptovali.

Študenti, model, auto, úsporné, Trnava, stredná škola Čítajte aj Stredoškoláci z Trnavy zabodovali vo vývoji elektromobilov. Uspeli na medzinárodných pretekoch v Nogare

Spoplatnenie parkovania a s tým súvisiace zmeny sprevádza u časti obyvateľov vlna nevôle. Pred vlaňajšími spojenými voľbami ovládlo parkovanie predvolebný boj. V tom čase vznikla aj petícia, ktorá sa týkala dopravných zmien v časti Špíglsál.

Už predtým spôsobili veľký rozruch návštevné hodiny v rezidentských zónach. Kredit na bezplatné parkovanie pre návštevy stanovil magistrát spočiatku na 48 hodín ročne. Neskôr ho po kritike zvýšil na 100 hodín (resp. 150 hodín pre tých, ktorí nevlastnia vozidlo).

Parkovacia politika bola jedným z dôvodov petície za odvolanie primátora Petra Bročku, ktorú začiatkom júna inicioval neznámy autor podpísaný ako Nespokojný občan. Petícia však mala viacero nedostatkov a kritizovali ju aj opoziční poslanci.

Trnava má byť rozdelená na 17 rezidentských zón. Takmer všetky budú nonstop spoplatnené. V lokalitách s rodinnými domami vznikne ďalších 13 zón. Parkovné sa v nich bude platiť počas pracovných dní od ôsmej ráno do šiestej večer. Zachované zostanú doterajšie zóny označené ako B.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #parkovanie