Po uplynutí spomínaného obdobia chce župa stroje odkúpiť. Podľa vtedajšieho hovorcu kraja Michala Hudáka bola nová technika pre SC KSK nevyhnutnosťou, keďže niektoré stroje mali aj 50 rokov. Preto bola vyhlásená súťaž na dodanie nových mechanizmov. Podľa kraja prebehla v poriadku. Z dvoch prihlásených uchádzačov bol vybratý spomínaný Tempus Trans.
Niektorým poslancom sa nepozdáva
Zmluva však vyvoláva otázniky, či a pre koho je naozaj výhodná. O to viac, že od tej istej firmy kúpil kraj minulý rok aj osem bagrov za 2,2 milióna eur. Ak sa ale vrátime k prenájmu, ten zaujíma aj viacero krajských poslancov. Jedným z nich je Miloš Ihnát, ktorý počas interpelácií položil predsedovi KSK Rastislavovi Trnkovi viacero otázok. Zaujímal ho počet dní využitia jednotlivých strojov počas roka, na akú činnosť si zaobstarala SC KSK kráčajúci bager. Zaujímali ho aj okolnosti uzavretia zmluvy.
„Je vôbec možné ju vypovedať?“ Pýtal sa aj na efektivitu a využiteľnosť jednotlivých mechanizmov. S tým podľa neho súvisí aj tohtoročný plán využiteľnosti cestných strojných zariadení, ktoré si SC KSK prenajíma. „Ktorí zamestnanci SC KSK pripravovali verejnú súťaž na nájom cestných strojných zariadení. Kto a ako zabezpečuje údržbu a servis vysúťažených zariadení a aká je výška nákladov na tento účel?“ pýta sa Ihnát.
Čítajte aj Trnka si posvieti na cementáreň v Turni. Vyhovel sťažnostiam 13 obcíTrnka: Spracúva sa elaborát
Okolnosti prenájmu strojov sa nepozdávajú ani ďalšiemu poslancovi Michalovi Rečkovi. „Môže si kraj dovoliť platiť 3 726 – tisíc eur ročne za prenájom strojov?“ položil počas interpelácií otázku predsedovi KSK. Narážal na to, že pri sume približne 30 miliónov eur na osem rokov vychádza ročný nájom na spomínanú sumu. Jednotlivé strediská SC KSK majú dokopy prenajatých 55 strojov a dopravných prostriedkov. Presnejšie Rožňava a Moldava nad Bodvou po desať kusov techniky, Spišská Nová Ves deväť, Trebišov 11 a Michalovce 15. Na jeden stroj tak vychádza nájom vyše 68 – tisíc eur ročne.
„Túto tému otvoril na zasadnutí dopravnej komisie ten istý poslanec. Momentálne sa spracúva elaborát, ktorý bude predložený a v tom istom znení bude aj odpoveď,“ uviedol Trnka na našu otázku, čo hovorí na otázky, ktoré mu v interpeláciách položil poslanec Ihnát.
Otázniky okolo verejných obstarávaní týkajúcich sa SC KSK sa nevynárajú prvý raz. Kvôli jednému obstarávaniu už vyšetrovateľ NAKA vzniesol obvinenie za pokračujúci zločin machinácie pri verejnom obstarávaní a verejnej dražbe.
Trnka ako zástupca Košického samosprávneho kraja, ktorý schvaľoval postup verejného obstarávateľa, po vzájomnej dohode s ďalšími obvinenými mal v období od začiatku roka 2019 do 10. júna 2021 dohodnúť diskriminačné podmienky verejného obstarávania verejného obstarávateľa Správy ciest Košického samosprávneho kraja v prípade zákazky
„Špeciálne nákladné automobily so špeciálnymi nadstavbami na zimnú a letnú údržbu“ s predpokladanou hodnotou zákazky viac ako milión eur. A to tak, aby znemožnili účasť iným súťažiteľom. Termín dodania určili na 90 dní, hoci podľa vyšetrovateľa dobre vedeli, že výroba takýchto vozidiel trvá päť až šesť mesiacov. Zároveň mali stanoviť také diskriminačné podmienky týkajúce sa technickej špecifikácie, že ich mohli spĺňať len nákladné automobily Tatra.
Podľa vyšetrovateľa mal navyše jeden z obvinených už vopred pred vyhlásením súťaže informovať jednu zo spoločností tak, aby stihla splniť podmienky verejnej súťaže a stala sa jej víťazom. Komisia ju napokon skutočne vyhodnotila ako víťaza súťaže s ponukou 1,3 milióna eur. Pritom podľa vyšetrovateľa sa predmet kúpnej zmluvy dal zaobstarať lacnejšie. Jedno vozidlo za sumu približne 240 – tisíc eur, pričom štyri by vyšli na 960 – tisíc eur. SC KSK tak mala vzniknúť škoda najmenej 344 160 eur.