Slovenský remorkér Poľana horel ako fakľa

Slovenský tlačný remorkér Poľana, ktorý v pondelok pri bulharskom prístave Ruse na Dunaji zachvátil veľký požiar, sa niekoľko minút pred 9.00 h miestneho času (8.00 h SEČ) potopil a v lokalite hrozí údajne ekologická katastrofa.

20.12.2005 12:58
debata

Plavidlo v súčasnosti leží v hĺbke 8–10 metrov, rumunské úrady miesto označili plávajúcou bariérou. Informovala dnes bulharská agentúra BTA. Podľa tohto zdroja zatiaľ nehorí únik paliva do európskeho veľtoku. Britská agentúra Reuters však s odvolaním sa na rumunských záchranárov uvádza, že časť zo 42 ton paliva remorkéru už unikla do rieky.

„Máme únik paliva, pravdepodobne len niekoľko ton. Použili sme špeciálne látky, aby sme zabránili znečisteniu rieky,“ uviedol Florin Oprea, vedúci rumunského prístavu Giurgiu, ktorý leží na druhej strane Dunaja oproti Ruse.

Podobne aj ďalšia bulharská agentúra Sofia News Agency píše, že existuje obava z ekologickej katastrofy, nakoľko v nádržiach Poľany bolo viac ako 40 ton paliva. Podľa expertov by únik paliva mohol zničiť faunu a flóru v oblasti. 

Počas noci nedošlo k zmene po tom, ako bulharskí hasiči uzavreli všetky otvory na lodi a v noci kvôli hroziacej explózii odvolali hasiace práce. Cez noc na plavidlo dohliadal miestny hasičský a záchranný zbor v Ruse, ktorý je v pohotovosti pre prípad zmeny situácie, oznámilo dnes príslušné oddelenie bulharského ministerstva vnútra v Ruse.

V prípade úniku paliva hlavný zásah uskutoční rumunská strana, ktorá má moderné vybavenie, uviedol pre agentúru BTA miestny útvar civilnej obrany. Už v pondelok večer si miesto požiaru prezreli zástupcovia poisťovne s cieľom kalkulácie škôd a iných nákladov.

„Poľana horela ako fakľa,“ uvádza dnešné internetové vydanie bulharského denníka standartnews.com, ktoré však remorkér mylne označilo za slovinské plavidlo. Celú noc obyvatelia Ruse na bulharskom brehu Dunaja sledovali oheň a dym, ktorý stúpal z horiaceho remorkéra na rumunskom brehu, dodáva zase agentúra Sofia News Agency.

Potopenie Poľany dnes pre TASR potvrdil aj generálny riaditeľ Slovenskej plavby a prístavov (SPaP) Anton Prno. Ako dodal, na miesto nehody vycestovala odborná komisia SPaP, ktorá by mala zistiť rozsah škôd a organizovať záchranné práce. Zatiaľ, podľa jeho slov, nie sú informácie, že by došlo k znečisteniu Dunaja.

Už v pondelok večer hrozilo na horiacom plavidle nebezpečenstvo explózie a miesto museli opustiť všetci požiarnici. Informoval o tom po zastavení hasičských operácií generálmajor Kiril Voinov. Podľa Voinova sa urobilo maximum pre uhasenie požiaru, plamene však boli príliš silné v strojovni a blížili sa k nádržiam s 42 tonami paliva. Jedinou zostávajúcou voľbou bolo potopenie plavidla, pretože prípadný výbuch by v rieke mohol spôsobiť prírodnú katastrofu. Napokon sa loď potopila sama. 

Rozhodnutie mali prijať rumunské úrady, keďže loď sa nachádzala v ich teritoriálnych vodách, povedal v pondelok Voinov. Prácu hasičov podľa jeho slov sťažovala okrem iného neprítomnosť členov posádky lode, ktorí by mohli poskytnúť plán vnútorného usporiadania plavidla. Námorníkov Poľany v pondelok ráno evakuovali.

Požiar vypukol v ranných hodinách v strojovni tlačného remorkéra. Loď smerujúca z Komárna do Konstance sa vtedy nachádzala neďaleko bulharského prístavného mesta Ruse, na bulharsko-rumunskom úseku Dunaja (riečny kilometer 497). Podľa viacerých agentúrnych zdrojov nešťastie spôsobil skrat v strojovni.

Členovia posádky remorkéra odcestovali v pondelok do Bukurešti, kde im vystavia náhradné cestovné doklady na návrat do vlasti. Noc mala posádka stráviť v priestoroch veľvyslanectva SR v Bukurešti, TASR o tom informoval tlačový odbor MZV.

Tlačný remorkér Poľana vyrobili v roku 1980 v Rumunsku. Plavidlo s výkonom 1600 kW má dĺžku 34,5 metra, šírku 11 metrov.

K ostatnej vážnej havárii na Dunaji došlo začiatkom októbra pri obci Sap neďaleko Gabčíkova, kde vypukol požiar na rumunskej lodi Oltenita. Štvorposchodové plavidlo úplne zhorelo, pri požiari zahynula 57-ročná speváčka kapely vystupujúcej na lodi.

K najtragickejšej havárii slovenského remorkéra na Dunaji došlo v októbri 1996, kedy sa neďaleko rakúskej elektrárne vo Viedni-Freudenau potopil tlačný remorkér Slovenskej plavby dunajskej Ďumbier s jedným tlačným člnom. Na palube bolo deväť námorníkov, z ktorých ôsmi zahynuli, jedného sa podarilo zachrániť.

Potopené plavidlo sa podarilo rakúskym expertom vytiahnuť až v máji 1997. O dva roky neskôr  SPaP zažalovala za haváriu remorkéra Ďumbier Rakúsku republiku na Krajinskom súde vo Viedni a na viedenskom Okresnom obchodnom súde Donaukraftwerk, A.G. (súčasný Verbund-Austrian Hydropower A.G.). Dlhoročné pojednávanie sa skončilo v roku 2002 vyrovnaním pozostalých a SPaP.

debata chyba