Okrídlená bezpečnosť nemusela byť až taká bezpečná

Šestnásť rokov prevádzky a nula úmrtí. To bola až dosiaľ vizitka lietadiel Airbus 330-200, ktoré boli považované za symbol bezpečia v leteckej doprave. Jedinú nehodu s tragickými následkami stroj tohto typu zaznamenal len počas prvého testovacieho letu. Zahynulo všetkých sedem členov posádky vrátane pilota, ktorého chyba vtedy poslala airbus k zemi.

03.06.2009 08:14
Lietadlo, Airbus 330-200, Air France Foto:
debata

Počas komerčnej prevádzky sa však podarilo všetky ľudské aj technické zlyhania vyriešiť. Pamätné je najmä núdzové pristátie na Azorských ostrovoch v auguste 2001. Vtedy A tristotridsiatke počas letu nad Atlantikom vytieklo všetko palivo, no napriek tomu lietadlo dokázalo ako vetroň preplachtiť celých 120 kilometrov a relatívne bezpečne pristáť. Nikto nebol zranený.

Rovnako pamätný však je aj incident z októbra minulého roka. Ten by mohol naznačovať, čo sa stalo v pondelok počas letu z Ria de Janeiro do Paríža.

V októbri A tristotridsiatka letela zo Singapuru do Perthu. Let bol pokojný a prebiehal podľa plánu, no odrazu automatický pilot nariadil strmé klesanie nadol. Všetkých pasažierov a členov posádky, ktorí v tej chvíli neboli pripútaní, tento manéver rozhádzal po celom lietadle. Pilot získal kontrolu nad lietadlom, no autopilot nariadil pád nadol opäť. Výsledkom bolo 103 ľahko a 12 ťažko zranených, ktorí utrpeli zlomeniny, pomliaždeniny a zranenia chrbtice. Núdzové pristátie však pilot zvládol.

Ako sa ukázalo, príčinou nehody bolo zlyhanie elektronických systémov, ktoré sú zrejme príliš citlivé na rušenie elektromagnetickým poľom. Či by rovnaké zlyhanie a následnú nekontrolovateľnosť lietadla mohla spôsobiť aj búrka nad Atlantikom, však ostáva nejasné.

debata chyba