Nekvalitné palivo či terorizmus. Aj to môžu byť príčiny leteckej nehody

Chyba pilota, zlyhanie techniky, ale aj teroristický útok by podľa ruských vyšetrovateľov mohli byť príčinou stredajšej katastrofy lietadla Jak-42 hokejového klubu Lokomotiv Jaroslavľ na miestnom letisku Tunošna.

08.09.2011 10:51
lietadlo, hokejisti, Rusko Foto: ,
Záchranári zasahujú pri vraku lietadla.
debata (4)

Nešťastie si vyžiadalo 43 ľudských životov. Pri katastrofe zahynuli aj českí hokejisti Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček a slovenský útočník Pavol Demitra. Medzi identifikovanými obeťami je sedem cudzincov. V tíme Lokomotivu boli okrem ruských hokejistov traja Česi, Slovák, Nemec, Švéd, Lotyš, Bielorus, traja hráči s dvojitým ruským a ukrajinským občianstvom a kanadský tréner.

Hokejista Alexandr Galimov a palubný inžinier Alexandr Sizov, ktorí jediní pád lietadla prežili, sú podľa lekárov ďalej v kritickom stave.

Ministerstvo zahraničných vecí Slovenskej republiky je v neustálom kontakte s ruským ministerstvom pre mimoriadne situácie a aj s rodinou zosnulého hokejistu Pavla Demitru, ktorej pomáha pri zabezpečení prevozu pozostatkov obete havárie na Slovensko. Hovorca rezortu diplomacie Ľuboš Schwarzbacher informoval, že ruská strana už identifikovala telá obetí leteckého nešťastia, medzi ktorými je aj Demitra. „Vyšetrovacia komisia Ruskej federácie podala trestné oznámenie v súvislosti s porušením pravidiel bezpečnosti prevádzky leteckej dopravy,“ dodal Schwarzbacher.

Našli už obe čierne skrinky

Ruskí vyšetrovatelia už našli obe čierne skrinky havarovaného lietadla, v ktorom zahynuli hokejisti Lokomotivu Jaroslavľ. „Našli sme zapisovač. Vidíme ho,“ uviedol podľa agentúry Interfax ruský minister pre mimoriadne udalosti Sergej Šojga.

Čiernu skrinku objavili potápači vo vode v jednej časti lietadla, ktorá dopadla do rieky Volga. Teraz sa ju snažia vytiahnuť.

Podľa oficiálnej správy, ktorú v noci vydal tím vyšetrovateľov, sú verzie o príčine havárie tri – chyba pilota, zlyhanie techniky a teroristický útok.

Očití svedkovia i experti sa zhodujú, že bezprostredným dôvodom pádu lietadla bol nedostatočný ťah motorov, ktorý pilotovi nedovolil včas vzlietnuť s lietadlom z pristávacej dráhy. Príčinu nízkeho výkonu motorov ale zatiaľ vyšetrovatelia nepoznajú. Mohlo to byť nekvalitné palivo, vniknutie vtáka do motorov, výpadok palivového systému alebo chyba pilotáže. Verziu o nekvalitnom palive dnes spochybnila agentúra Interfax, keď citovala nemenovaný zdroj priamo z letiska Tunošna, podľa ktorého bol ten istý kerozín, aký bol v havarovanom letadle, aj v ďalšom stroji, ktorý v stredu ráno z Jaroslavľu bezpečne doletel do mesta Noriľsk. 

Agentúra RIA Novosti napísala, že poslednú pravidelnú technickú kontrolou lietadlo absol­vovalo 16. augusta. Počas kontroly bol vymenený jeden z motorov na pravej strane lietadla. Kapitán lietadla mal nalietaných 6 900 hodín, z toho 1 500 hodín na stroji Jak-42.

Svedkovia: Lietadlo vybuchlo ešte vo vzduchu

Na teroristický útok, aj keď ho médiá nepovažujú za pravdepodobný, by mohli poukazovať výpovede niektorých svedkov, že lietadlo explodovalo ešte vo vzduchu. Iní ale túto verziu nepotvrdzujú. Na mieste ju však podľa ruských novinárov preverujú agenti ruskej tajnej polície FSB.

Ruská civilná letecká agentúra Rosaviacija oznámila, že pracuje na previerke všetkých lietadiel Jak-42, ktoré sú v prevádzke. Jej vedenie zvažuje možnosť, že úplne zakáže používanie lietadiel tohto typu.

Ruský vojenský letec Andrej Gusev v denníku Izvestija napísal, že pilot sa podľa všetkého dopustil „typickej chyby“: pokúsil sa odštartovať v situácii, keď motor nemal dostatočný ťah. „Niečo také je samovražda,“ uviedol Gusev.

Podľa skúšobného letca Alexandra Akimenkova muselo k zníženiu ťahu motorov dôjsť v pomerne vysokej rýchlosti. Ak by totiž ich výkon klesol skôr, pilot by stačil zastaviť. Ak presiahne rýchlosť lietadla určitú hranicu, je už podľa Akimenkova na zastavenie neskoro.

Neprešli zdravotnými testami

Podľa serveru Lifenews.ru piloti pred osudným štartom do Minska neprešli na jaroslavľskom letisku zdravotnou kontrolou. Let bol totiž označený ako tranzitný, pretože ráno pred cestou na ligový zápasu lietadlo priletelo do mesta Jaroslavľ z Moskvy. Zdravotná kontrola údajne prebehla tam.

„Čo jedli alebo pili v Jaroslavli, to nikto nepreveroval. Pred odletom do Minska zdravotnou kontrolou neprešli,“ povedala serveru príslušníčka letiskovej zdravotnej služby Ljudmila Fjorodovová.

Na mieste katastrofy nepretržite hliadkujú zosilnené policajné hliadky, pretože panujú obavy z nájazdov zlodejských bánd. K podobným prípadom dochádzalo aj pri minuloročnej havárii poľského vládneho lietadla pri Smolensku.

Každá rodina mŕtvych dostane od gubernátora Jaroslavľskej oblasti okamžitú kompenzáciu vo výške 300 000 rubľov, mesto Jaroslavľ im odovzdá ďalších 150 000 rubľov, oznámil denník Nezavisimaja gazeta. Prepravca vyplatí pozostalým dva milióny rubľov za každú obeť.

Denník Kommersant napísal, že spoločnosť Jak-Servis, ktorá leteckú prepravu hokejistov Lokomotívu zaisťovala, mala lietadlo prenajaté. Skutočným vlastníkom bolo Chruničevovo štátne kozmické stredisko, ktoré je hlavným ruským výrobcom nosných kozmických rakiet. Lietadlo Jak-42 používali pracovníci strediska na prepravu na kazašský kozmodróm Bajkonur.

4 debata chyba