Veľké výletné lode zápasia so stratou dôvery

Jeden chybný manéver na mori a luxusné plavidlá na celom svete môžu mať strach z odlivu cestujúcich. Nešťastie pri talianskych brehoch v očiach obozretných dovolenkárov vrhá tieň na bezpečnosť výletných lodí, akou je Costa Concordia. Spoločnosti, ktoré sa zaoberajú týmto výnosným biznisom, sú zvedavé, ako sa nešťastie premietne do počtu budúcich klientov.

17.01.2012 08:25
Francesco Schettino, Concordia, Taliansko Foto: ,
Kapitán plavidla Francesco Schettino spôsobil veľkú ujmu lodným spoločnostiam.
debata

Odborníci im odkazujú, že straty pocítia v tomto roku, neskôr by to už malo byť lepšie. „Dôsledky môžu byť výrazné, pretože sa nachádzame na vrchole sezóny, keď si zákazníci robia rezervácie,“ upozornil analytik Geoffrey d'Halluin z finančného domu Natixis. „Menej klientov sa asi prejaví v toto leto, ale z dlhodobého pohľadu nepredpokladám zhoršený záujem, lebo ľudia mávajú krátku pamäť,“ nazdáva sa odborník Wyn Ellis z bankovej skupiny Numis.

Cestovanie na výletných lodiach si nachádza čoraz viac nadšencov. Celosvetovo sa počet pasažierov od roku 2000 zvýšil z 9,7 milióna až na 18,8 milióna v roku 2010, pričom len v samotnej Európe pred dvomi rokmi dosiahli tržby z tohto biznisu 35 miliárd eur. Obrie výletné lode začali klientov priťahovať veľkolepým prostredím – pribudli nákupné uličky, kasína, bazény, kiná, diskotéky.

Uviaznutá naklonená loď Costa Concordia bola poistená na 405 miliónov eur. Poistka pravdepodobne zahŕňa aj dodatočnú úhradu škôd, ktorými sú v prípade nešťastia zranenia a úmrtia pasažierov a členov posádky. Spoločnosť Carnival, ktorá vlastní plavidlo, má hlavu v smútku z vidiny zmareného zisku, keďže loď bude neurčitý čas mimo prevádzky. „Predpokladáme, že Costa Concordia nebude premávať do konca tohto fiškálneho roka, čo je do 30. novembra, ale možno to potrvá aj dlhšie,“ uviedla firma vo vyhlásení. Stratu odhaduje na približne 75 miliónov eur.

Analytik Jamie Katz z investičnej spoločnosti Morningstar naznačil, že vplyv nešťastia medzi lodnými firmami najviac pocíti Carnival. „Vo vzťahu k verejnosti je to nočná mora,“ zdôraznil. Nevylúčil, že zlá reklama môže viesť tak ďaleko, že Carnival zmení obchodné meno, aby jeho názov nestrašil záujemcov o plavby.

Najväčšie lodné nešťastia od Titanicu
**
**12. apríl 1912:
Na svojej prvej plavbe Titanic narazil do ľadovca. Na palube bolo 2 200 osôb, zahynulo 1 523 z nich.

29. máj 1914: Loď The Emperess of Ireland sa na kanadskej rieke svätého Vavrinca zrazila s nórskym nákladným plavidlom. Zomrelo 1 012 ľudí.

22. apríl 1980: Filipínsky trajekt Don Juan na trase z Manily mal kolíziu s nákladnou loďou, mŕtvych bolo približne tisíc.

20 december 1987: Trajekt Dona Paz sa na Filipínach zrazil s nákladným plavidlom. O život prišlo až 4 375 pasažierov; bolo to najhoršie nešťastie v dejinách civilnej námornej dopravy.

28. september 1994: Najsmutnejšia európska povojnová lodná havária sa stala, keď trajekt Estonia stroskotal cestou z Tallinnu do Štokholmu (zomrelo 852 ľudí).

3. február 2006: Loď Al-Salam Boccaccio plaviaca sa zo Saudskej Arábie do Egypta sa potopila po vypuknutí požiaru. Tragédiu prežilo iba 388 z 1 414 osôb na palube.

debata chyba