O 21.49 sa vedenie prístavu pýta posádky lode, či majú na palube nejaké problémy. Policajná linka totiž zaznamenala desiatky hovorov od cestujúcich, že na lodi došlo k nehode.
Správa prístavu: „Concordia, všetko je OK?“
Concordia: „Všetko v poriadku.“
Po niekoľkých minútach, keď loď už uviazla na plytčine, z prístavu opakujú svoju otázku.
Správa prístavu:// „Concordia, pýtame sa, či je u vás všetko OK…“
Concordia: „Ide len o nejakú technickú poruchu.“//
Po polnoci sa veliteľstvu podarilo spojiť s kapitánom lode Francescom Schettinom. Ten je už na zemi, pričom na lodi sa nachádza ešte množstvo ľudí.
Správa prístavu: „Koľko ľudí je na palube?“
Schettino: „Dve či tri stovky. Ale ja sa teraz vrátim na palubu. Šiel som na breh, aby som sa pozrel, čo sa deje.“
O 00:42 prichádza ďalší hovor.
Správa prístavu: „Koľko ľudí ešte musíte evakuovať?“
Schettino: „Volal som kormidelníkovi a povedal, že ešte asi 40 ľudí.“
Správa prístavu:
„Ale ako to je možné. Len tak málo? Vy ste na palube?“
Schettino: „Nie, nie som na palube, loď sa nakláňa, tak sme odišli.“
Správa prístavu: //„Ako to, vy ste opustili loď? Vráťte sa ihneď na palubu a koordinujte práce. Musíte mi povedať, koľko je tam ešte ľudí, koľko žien, koľko detí a musíte riadiť záchranársku akciu. Kapitán, toto je rozkaz, teraz to tu vediem ja, choďte riadiť záchranárske práce na palubu. Rozumiete? Sú tam už mŕtvi…“
Schettino: //„Koľko?“
**Správa prístavu: ** //„Neviem. Vraj jeden, možno viacerí… To musia povedať vám, Kriste.“
Schettino: „Aký zmysel má vrátiť sa na loď? Je tam tma a nie je vidieť nič…“//
Správa prístavu: „A kam sa chcete vrátiť, Schettino? Je tma a tak sa chcete vrátiť domov? Ihneď sa vráťte na palubu a povedzte mi, čo treba robiť, koľko je tam ľudí a kto potrebuje pomoc!“
****Schettino://****
//„Dobre, už tam idem.“
Podľa zistení talianskych médií však odpoveď kapitána Schettina bola lož. V skutočnosti vraj vystúpil na mólo a odišiel. Zobral si taxík a odviezol sa do hotela.
Kapitána Francesca Schettina obvinili z niekoľkonásobného zabitia a predčasného opustenia plavidla a mal by sa čoskoro zodpovedať pred súdom. Ten však pochybenia odmieta s tým, že útes, na ktorý loď narazila, nebol zakreslený v námorných mapách. Odmieta tiež aj tvrdenia, podľa ktorých loď neopustil posledný.
//AUDIO: Vedenie prístavu často a neskôr i s krikom opakovalo kapitánovi Concordie, že sa musí ihneď vrátiť na palubu lode.
//