Nemecké diaľnice majú zaplatiť cudzinci

Do nemeckej predvolebnej debaty zatiahla bavorská Kresťanskosociálna únia (CSU) cudzincov. Pravica oprášila nápad, že za využívanie diaľnic by cudzinci mali platiť.

13.08.2013 10:00
Angela Merkelová Foto: ,
Nemecká kancelárka Angela Merkelová.
debata

Predseda CSU a šéf bavorskej vlády Horst Seehofer dokonca hrozí, že po voľbách nepodporí žiadnu vládu, ktorá by spoplatnenie diaľnic odmietla. Mýto by mali platiť vodiči osobných automobilov. Týkalo by sa aj Nemcov, ale CSU navrhuje, že tí by si to mohli napríklad odrátať z daní.

„Ako predseda CSU nepodpíšem po voľbách do spolkového snemu žiadnu koaličnú zmluvu, v ktorej nebude uvedené, že zavedieme mýto pre osobné autá zahraničných šoférov,“ vyhlásil Seehofer pre nedeľník Bild am Sonntag. „Moderná krajina potrebuje modernú infraštruktúru. A v budúcnosti nechceme vytvárať ďalšie dlhy, ale splácať staré,“ tvrdí konzervatívny politik.

Predseda bavorskej vlády však nemá napriek silným slovám veľmi veľkú šancu, aby ho ostatní brali vážne. Je možné, že Seehofer by narazil aj na európskej úrovni. Rôzne poplatky pre cudzincov a domácich by pravdepodobne neboli v súlade s legislatívou EÚ. Seehofer nemá podporu ani v Kresťanskode­mokratickej únii (CDU).

„Nepokladám to za vážny návrh,“ citovala agentúra DPA Gera Storjohanna, dopravného experta CDU. „Sú to len predvolebné reči,“ tvrdí aj Patrick Döring, generálny tajomník liberálov, s ktorými CDU/CSU momentálne tvorí federálnu koalíciu.

„Seehofer klame voličom. Vie, že mýto len pre cudzincov by bolo na európskej úrovni nepriechodné,“ vyhlásil zase pre denník Rheinischen Post šéf opozičných sociálnych demokratov v Bavorsku Florian Pronold.

Už 22. septembra sa v Nemecku uskutočnia federálne voľby. Podľa súčasných prieskumov verejnej mienky by ich so ziskom viac ako 40 percent mala vyhrať CDU/CSU. Ešte o týždeň skôr bude Seehofer bojovať o hlasy v krajinských voľbách.

Bavorský premiér pripomína, že Nemecko je tranzitnou krajinou. „Nikto u nás nerozumie tomu, prečo musíme prakticky v každej susednej krajine platiť mýto a tamojší občania u nás nie,“ vyhlásil Seehofer.

Podľa ekonomických prepočtov by však mýto neprinieslo do nemeckej pokladnice také peniaze, ktoré by radikálnym spôsobom pomohli budovaniu infraštruktúry v krajine. Po odpočítaní sumy, ktorú by mali zaplatiť nemeckí motoristi, a administratívnych nákladov by štát získal približne 700 miliónov eur. Tvrdí to štúdia, z ktorej citoval magazín Der Spiegel. Jej autori vychádzali z toho, že by vodiči platili diaľničné známky. Krátkodobá by bola za 10 eur a ročná za 100 eur.

Nemecký automobilový klub odhadol potrebné náklady na zlepšenie diaľničnej infraštruktúry na viac ako sedem miliárd eur ročne. V Nemecku zatiaľ platia mýto na diaľniciach len kamióny nad 12 ton.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #diaľnice #seehofer #Angela Merkelová